پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اثبات تخلف ایران در دادگاه ورزش؛ عراق هم به میزبانی ایران رأی نداد

نازک بین: در حالی‌که اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای میزبانی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در گروه ایران از مباحث چالش‌برانگیز طی روزهای گذشته بوده اما فدراسیون فوتبال ، در بیانیه‌های خود از بیان اتفاق مهمی در این باره طفره رفته است.موضوع مهمی که به توافق بحرین با فدراسیون‌های فوتبال عراق، هنگ کنگ و کامبوج برای میزبانی بوده .بدین معنا که فدراسیون بحرین در کنار اعلام رسمی کاندیداتوری میزبانی خود موافقت سه فدراسیون دیگر گروه C را هم برای میزبانی در منامه گرفته و تنها فدراسیون فوتبال ایران بوده که با درخواست بحرینی‌ها مخالفت کرده، چرا که فدراسیون فوتبال ایران نیز اعلام کرده بود با وجود شرایط کرونایی، تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را در زمان مسابقات، محل اسکان تیم‌ها و … در نظر می‌گیرد.بدین ترتیب سه فدراسیون دیگر حاضر در گروه به جز فدراسیون ایران، با میزبانی تیم ملی بحرین موافقت کرده‌اند تا کنفدراسیون فوتبال آسیا یکی از دلایل اصلی برای اعطای میزبانی به بحرین را همین موضوع اعلام کند. اعلام موافقت عراق، هنگ‌کنگ و کامبوج برای میزبانی در بحرین در واقع ارائه پاسخ منفی به پیشنهاد میزبانی کشورمان در مرحله برگزاری متمرکز مسابقات بوده است. با این حال باید تقصیرات را گردن مدیران سابق فدراسیون فوتبال بیندازیم که حتی نتوانستند رضایت فدراسیون فوتبال عراق را برای موافقت با میزبانی ایران جلب کنند. اتفاقی عجیب که نشان می‌دهد لابی‌ها میان ایران و سایر کشورها یکطرفه است و وقتی نوبت به آنها می‌رسد، هیچ اقدامی در حمایت از ایران انجام نمی‌دهند.

 قول یوفا اگر کرونا اجازه دهد

اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) اطمینان دارد که فینال لیگ قهرمانان سال ۲۰۲۱ با حضور هواداران در استانبول برگزار می‌شود. به گزارش ایرنا، ورزشگاه المپیک آتاتورک که فینال خاطره انگیز لیگ قهرمانان را در سال ۲۰۰۵ بین لیورپول و آ.ث میلان میزبانی کرد، به عنوان ورزشگاه میزبان این فصل معتبرترین رقابت باشگاهی قاره سبز که ۲۹ ماه مه (هشتم خردادماه ۱۴۰۰) برگزار می‌شود، انتخاب شده است.در واقع این ورزشگاه قرار بود فینال سال ۲۰۲۰ را میزبانی کند اما پاندمی کرونا یوفا را مجبور به برگزاری متمرکز بازی‌ها در لیسبون پرتغال کرد.با این حال، هرچند که در مرحله یک هشتم تورنمنت سال جاری تیم‌ها مجبور شدند تا دیدارهای خانگی خود را در ورزشگاه‌های ثالث برگزار کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری دیدار لیورپول برابر لایپزیش که البته هر دو دیدار رفت و برگشت در بوداپست مجارستان و دیدار منچسترسیتی و بورسیا مونشن گلادباخ به میزبانی بخارست، اشاره کرد اما منابع نزدیک شبکه تلویزیونی ای‌اس‌پی‌ان اعلام کرده اند که این امیدواری وجود دارد که مراحل پایانی لیگ قهرمانان با فرمت دیدارهای خانگی و خارج از خانه و منوط به پروتکل‌های کووید خاص هر کشور برگزار شود.و حالا با توجه افزایش و تسریع برنامه واکسیناسیون عمومی در سراسر اروپا، یوفا امیدورا است تا بتواند اجازه حضور تعداد محدودی از هواداران را در ورزشگاه میزبان فینال صادر کند.

«الکساندر چفرین» رییس اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) به‌تازگی در مورد تورنمنت به تعویق افتاده یورو ۲۰۲۰ گفت: سناریوی ایده‌آل این است که این تورنمنت در ۱۲ شهر که در برنامه‌ریزی اولیه مشخص شده بودند، برگزار شود اما اگر این اتفاق ممکن نباشد و یک یا چند شهر میزبان نتوانند شرایط مورد نیاز را برآورده کنند، آن‌گاه مسابقات در ۱۰ یا ۱۱ شهر باقی‌مانده برگزار خواهد شد.وی ادامه داد: چندین سناریو داریم اما ضمانتی که می‌توانیم بدهیم این است که گزینه برگزاری حتی یک بازی یورو ۲۰۲۰ در ورزشگاه خالی روی میز نیست. تمام شهرهای میزبان باید ضمانت کنند که هواداران در ورزشگاه‌ها حاضر خواهند شد.

آلیسون: به جای گیتار، به ما توپ بدهید!

 مجله فورفورتو در نوامبر ۲۰۱۸ با آلیسون مصاحبه‌ای انجام داده بود. در آن هنگام ماشین سرخ یورگن کلوپ به سمت سلطه بر اروپا می‌رفت. آلیسون در آن مصاحبه گفت: «زندگی چه چیزی به جز جنگیدن برای رؤیاهایت است؟ من رؤیای فتح لیگ قهرمانان را دارم.» شش ماه بعد، او این کار را کرد و خاطرات لوریس کاریوس در فصل پیش از آن را از ذهن هواداران لیورپول پاک کرد. آلیسون حالا می‌گوید: «زندگی یعنی مبارزه برای رؤیاهایتان. شاید یک رؤیا را عوض کنید یا آن را به‌روز سازید اما باید برای چیزی که شما را خوشحال می‌کند، بجنگید. در فوتبال، قهرمانی هدف اصلی است. حالا حس فتح لیگ قهرمانان را درک می‌کنم و می‌خواهم آن را دوباره و دوباره حس کنم.» لیورپول این فصل با بردن لایپزیگ به جمع ۸ تیم برتر اروپا رسیده و با وضعیتی که در لیگ برتر دارد، قهرمانی در اروپا تنها امید آنها برای فتح جام در این فصل است. همین مسأله به آلیسون و هم‌‌تیمی‌هایش انگیزه مضاعفی برای موفقیت در اروپا می‌دهد، موفقیتی که فصل قبل سراغشان نرفت.در فصل گذشته لیگ قهرمانان، لیورپول در بازی رفت برابر اتلتیکو مادرید با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. در آستانه فاجعه ویروس کرونا در دنیا بود که بازی برگشت برگزار شد. آلیسون در این بازی حضور نداشت و حاکمیت تیمش بر میدان را دید. با این حال، لیورپول تنها یک گل زد. بازی به وقت اضافه رفت و عملکرد ضعیف آدرین، جانشین آلیسون، باعث شد آنها با نتیجه سه بر دو بازی را ببازند. قهرمان به این ترتیب حذف شد. این دروازه‌بان برزیلی می‌گوید: «حس خیلی تلخی داشتیم. مایه افسوس بود اما باید تاب‌آوری داشته باشید و از هم‌تیمی‌هایتان حمایت کنید. ما نزدیک بود گل دوم را بزنیم که باعث می‌شد بازی را در وقت معمول ببریم اما این اتفاق نیفتاد. پس به اتلتیکو تبریک می‌گویم. آنها در هر دو بازی رفت و برگشت روی موقعیت‌ها دقیق کار کردند. ما مقابل تیمی ضعیف نباختیم. آنها سال‌هاست که قدرت مبارزه خود را به رخ می‌کشند، آن هم برابر همه باشگاه‌ها. آنها شایسته پیروزی بودند.» آلیسون به این ترتیب فینال لیگ قهرمانان را از خانه تماشا کرد. بایرن مونیخ، که لیورپول آنها را ۱۲ ماه پیش با نتیجه سه بر یک برده بود، توانست پاری سن ژرمن را ببرد و قهرمان شود. او می‌گوید: «بقیه بازی‌ها را به عنوان هوادار تماشا کردم. حق بایرن قهرمانی بود. از همان مراحل گروهی، آنها حاکم مسابقات بودند و نامزد بسیار جدی قهرمانی. البته فوتبال همیشه می‌تواند شما را غافلگیر کند اما در فصل گذشته این اتفاق نیفتاد. بهترین تیم و باثبات‌ترین تیم در فینال پیروز شد.»

 آلیسون خوب می‌داند که چطور می‌توان فاتح بزرگ‌ترین رقابت‌های فوتبال شد. بدون واکنش‌های کلیدی او، تیم کلوپ نمی‌توانست در سال ۲۰۱۹ در مادرید قهرمان اروپا شود. پیروزی دو بر صفر آنها در فینال برابر تاتنهام موریسیو پوچتینو باعث شد برای اولین بار پس از سال ۲۰۰۵ قهرمان اروپا شوند. سفر آنها تا قهرمانی بسیار سخت بود و آنها معجزه‌آسا به فینال رسیدند.حتی مرحله گروهی هم برایشان سخت بود. صعود لیورپول به مرحله یک‌هشتم نهایی در یک لحظه و با حرکت یک مرد رقم خورد. زمانی که آرکادیوش میلیک، مهاجم ناپولی، در وقت‌های تلف‌شده آخرین دیدار مرحله گروهی در محوطه جریمه لیورپول توپ را زد، به نظر می‌رسید که توپ وارد دروازه خواهد شد و لیورپول حذف می‌شود اما دروازه‌بان رکوردشکن لیورپول با واکنشی فوق‌العاده مانع گل شدن توپ شد؛ واکنشی که حتی کلوپ را متحیر کرد. مربی آلمانی تنها چند ماه پس از آن که آلیسون را گران‌ترین دروازه‌بان تاریخ کرد، گفت: «اگر می‌دانستم این‌قدر خوب است، دو برابر برایش پول می‌دادم!» آلیسون می‌گوید: «این واکنش حالا در تاریخ لیورپول ثبت شده و البته در تاریخ زندگی خودم. در ذهنم مشتاق آن بودم که سوت پایان زده شود، چرا که میان حذف و صعود روی لبه تیغ حرکت می‌کردیم. در بازی قبل دو بر یک به پی‌اس‌جی باخته بودیم و اوضاع بسیار حساسی داشتیم، آن هم پس از باخت دو بر صفر به ستاره سرخ در بلگراد. برای صعود باید در آخرین دیدارمان در خانه ناپولی را می‌بردیم و واقعاً زجر کشیدیم.» او کاری ندارد که امید میلیون‌ها نفر به اوست: «فوتبالیست‌ها البته به فشار عادت دارند. این در زندگی ما طبیعی است. من تلاش می‌کنم که فشاری اضافی روی دوش خود نگذارم. تفکرات من مثبت است.» پس از آن که لیورپول توانست بایرن و پورتو را در مراحل حذفی شکست دهد، دو گل دیرهنگام لیونل مسی در نوکمپ باعث شد بارسلونا در بازی رفت نیمه‌نهایی با نتیجه سه بر صفر پیش بیفتد. چیزی که در آن هیاهو دیده نشد این بود که کلوپ و دستیارانش از آلیسون خواستند که در آخرین لحظات بازی، روی یک ضربه کرنر به جلو برود که او این کار را نکرد. بارسا در برگشت ضدحمله خطرناکی ترتیب داد اما عثمان دمبله ضربه بدی به توپ زد و سوت پایان به صدا درآمد. مسی در حالی که باورش نمی‌شد آن ضدحمله به نتیجه نرسیده، روی زمین افتاد. آلیسون گفت: «همه روی نیمکت به من می‌گفتند جلو برو اما من گفتم نه. زمانی که دروازه‌بان روی یک ضربه کرنر به پیش می‌تازد، مشخصاً می‌خواهد به تیم کمک کند اما من احساس کردم که اگر عقب زمین بمانم، بیشتر به درد تیم می‌خورم. در آن هنگام مشخص نبود که آن کرنر ضربه آخر بازی باشد. پس ریسک خوردن گل چهارم روی ضدحمله بسیار بالا بود و ارزشش را نداشت که ریسک کنم و به جلو بروم و حتی گل بزنم. می‌دانستم که بازی برگشتی هم در کار است.»اما آیا مربی آلیسون بعد از بازی به او چیزی نگفت؟ او می‌گوید: «راستش حتی مطمئن نیستم که کلوپ و من بر سر این موضوع صحبت کرده باشیم. فکر نکنم. اگر هم صحبتی بوده، در خاطر ندارم. می‌دانید، حالا موضوع مهمی به نظر می‌رسد اما از این اتفاقات در بازی فوتبال زیاد پیش می‌آید. کلوپ، مانند هر مربی دیگری، می‌خواهد که خودمان در زمین فکر کنیم و تصمیم بگیریم. این کاری بود که آن شب انجام دادم. در هر حال، می‌توانستم به جلو بروم و یک گل بزنم. نمی‌توانستم؟ کسی چه می‌داند اما خوشبختانه تصمیم درست را گرفتم.»

منبع FourFourTwo

احتمال استفاده از تکنولوژی ردیابی در تشخیص آفساید

استفاده از تکنولوژی ردیابی اعضای بدن می تواند تصمیم‌گیری در مورد آفساید در فوتبال را بسیار آسان و در حد نیمه اتوماتیک کرده و از بروز حوادثی مثل آنچه برای روی پاتریسیو، دروازه بان وولوز، رخ داد، جلوگیری کند.به گزارش “ورزش سه”، فیفا قرار است به زودی گزارشی از آزمایشات خود بر روی استفاده از تکنولوژی ردیابی اندام بازیکنان در اعلام آفساید، منتشر کند. گفته می شود با استفاده از این تکنولوژی می توان بلافاصله آفساید را تشخیص داد و این تکنولوژی می تواند جایگزین خطوط VAR شده و تاخیر در تصمیم گیری را کاهش دهد.فیفا سیستم تشخیص نیمه اتوماتیک آفساید را ماه گذشته در جام جهانی باشگاه ها در قطر آزمایش کرد. یافته های فیفا قرار است در روزهای آینده منتشر شود و فیفا امیدوار است که آنها در حال دستیابی به سیستمی حمایتی مانند تکنولوژی خط دروازه باشند.کمک داوران فوتبال جزیره می گویند که به دلیل تاخیر در پرچم زدن و اعلام آفساید، به شکل غیرمنصفانه ای مورد انتقاد قرار گرفته اند و مقامات لیگ برتر در گفتگو با اسپورت میل فاش ساخته اند که علاقمند به استفاده از این تکنولوژی در لیگ جزیره هستند.مصدومیت روی پاتریسیو، دروازه بان ولورهمپتون، از ناحیه سر و گردن در بازی با لیورپول بار دیگر صدای اعتراضات به قوانین VAR را بلند کرد؛ طبق قانون کمک داور در صورتی که راجع به آفساید مطمئن نباشد حق ندارد که پرچم خود را بالا ببرد و باید منتظر تصمیم VAR در پایان حرکت مهاجم بماند.فناوری “نیمه اتوماتیک آفساید” فیفا شامل ردیابی اندام، تشخیص خودکار توپ و ایجاد مدلی از اسکلت بازیکن است که نیاز به این پرچم های با تأخیر را متوقف می کند.اگر این تکنولوژی در اختیار لیگ برتر قرار بگیرد، به عنوان مثال، در استوکلی پارک تصاویری به نمایش در خواهد آمد که بلافاصله خط آفساید را ترسیم کرده و نشان می دهد. در همان زمان VAR در صورتی که بازیکن در آفساید باشد ظرف چند ثانیه به کمک داور و داور وسط هشدار خواهد داد.به این ترتیب کمک داور دیگر مجبور به صبر کردن برای پرچم زدن نیست و هواداران نیز می توانند گل های تیم‌شان را بدون هراس از تصمیم VAR بر آفساید اعلام کردن احتمالی گل، جشن بگیرند.

 اثبات تخلف ایران از سوی CAS

فدراسیون جهانی جودو با انتشار رای دادگاه CAS، مدعی شد: برای دادگاه این موضوع اثبات شده که ملایی بر اساس دستور در رقابت های جهانی ۲۰۱۹ به عمد شکست خورده تا به حریف اسراییلی برخورد نکندفدراسیون جهانی جودو با انتشار بخش هایی از رای دادگاه حکمیت ورزش (CAS) درباره پرونده شکایت فدراسیون جودو پس از تعلیق از سوی فدراسیون جهانی، مدعی شده و نوشت: برای دادگاه CAS این موضوع محرز شده که سعید ملایی در رقابت های جهانی ژاپن طبق دستور به عمد شکست خورده تا با حریف اسراییلی در مراحل بالاتر مبارزه نکند و بر همین اساس اصول بی طرفی سیاسی و عدم تبعیض در منشور المپیک نقض شده است.سایت فدراسیون جهانی جودو در ادامه آورده است: همچنین در بند ۱۱۱ ادعای فرجام خواه مبنی بر نحوه رفتار مقامات فدراسیون جهانی جودو با مدارک ارائه شده تایید نمی شود. از نظر هیات رفتار مقامات IJF نشان دهنده احترام به اصل بی طرفی سیاسی است نه رفتار ناعادلانه.فدراسیون جهانی جودو در پایان تاکید کرده است که «دادگاه CAS با رد اقدام فدراسیون جهانی در تعلیق نامحدود جودوی ایران، این مجازات را منطبق بر مجازات تعریف شده در اساسنامه فدراسیون جهانی ندانسته و خواستار بررسی مجدد کمیته انضباطی IJF مطابق با مجازات های قانونی شده است.»

لیگ برتر فوتبال

از هفته هجدهم لیگ برتر ایران، ماشین سازی میزبان استقلال بود که این دیدار در پایان ۹۰ دقیقه با ۲ گل به نفع استقلال خاتمه یافت.وحید نعمتی (گل به خودی) در دقیقه ۱۹ و ارسلان مطهری در دقیقه ۴۲ برای استقلال گل زدند.با این نتیجه استقلال ۳۳ امتیازی شد و با یک بازی بیشتر و یکم امتیاز کمتر نسبت به پرسپولیس و سپاهان ۳۴ امتیازی، در رتبه سوم جای گرفت. ماشین سازی هم کماکان با ۹ امتیاز در قعر جدول رده‌بندی جای دارد.محمد نادری و فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال و حبیب گردانی، بازیکن ماشین سازی در این دیدار از اشکان خورشیدی، داور مسابقه کارت زرد گرفت.دیدار دو تیم پیکان و ذوب‌آهن با برتری شاگردان مهدی تارتار به پایان رسید. دیدار دو تیم ذوب‌آهن و پیکان در قالب هفته هجدهم لیگ برتر برگزار شد که این دیدار در نهایت با پیروزی یک بر صفر پیکانی‌ها به پایان رسید.در دقیقه ۲۲ شهاب گردان به دلیل مصدومیت از زمین بازی خارج شد و یوسف بهزادی دروازبان دوم ذوبی‌ها درون دروازه قرار گرفت.تک گل بازی با شوت زیبای محمد امین درویشی هافبک پیکانی‌ها روی پاس امیرحسین جدی در دقیقه ۴۹ به ثمر رسید.در دیگر بازی همزمان، تیم نساجی در قائمشهر به مصاف سایپا رفت که این مسابقه هم با یک گل به سود نساجی به پایان رسید. محمود قائدرحمتی (۸۶) برای نساجی گلزنی کرد تا این تیم بعد از ۱۳ هفته به پیروزی دست یابد.

صعود چلسی و بایر مونیخ

در آخرین شب از دیدارهای دور برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، شب گذشته (چهارشنبه) دو بازی همزمان از ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران برگزار شد که در پایان آنها تیم‌های بایرن مونیخ و چلسی به ترتیب با غلبه بر لاتزیو و اتلتیکومادرید جواز صعود به مرحله بعد را کسب کردند.در ورزشگاه آلیانتس آره‌نای شهر مونیخ، بایرن مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌ها با تحمیل شکست ۲ بر یک به لاتزیو، صعودی مقتدرانه را به مرحله یک چهارم نهایی تجربه کرد.  باواریایی‌ها در دقیقه ۳۳ از روی نقطه پنالتی توسط روبرت لواندوفسکی و در دقیقه ۷۳ توسط اریک چوپو موتینگ به گل رسیدند. مارکو پارولو در دقیقه ۸۲ یکی از گل‌‌های خورده را برای لاتزیو جبران کرد، اما نماینده ایتالیا در نهایت نتوانست شکست خانگی بازی رفت را جبران کند و در مجموع دو بازی با قبول شکست ۶ بر۲ باخت و حذف شد. به این ترتیب بایرن مونیخ به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد و یک قدم دیگر به دفاع از عنوان قهرمانی‌اش نزدیک شد. همچنین با شکست لاتزیو، چهارمین نماینده ایتالیا نیز از لیگ قهرمانان حذف شد و سری A در مرحله یک چهارم نهایی هیچ نماینده‌ای نخواهد داشت.

در بازی همزمان که در ورزشگاه استمفوردبریج شهر لندن برگزار شد، چلسی مقابل میهمان خود اتلتیکومادرید با نتیجه ۲ بر صفر پیروزی شد. گل نخست این بازی را حکیم زیاش در دقیقه ۳۴ به ثمر رساند و دومین گل را هم امرسون در دقیقه چهارم وقت‌های تلف شده نیمه دوم زد. ضمن اینکه اتلتیکومادرید از دقیقه ۸۱ با اخراج استفان ساویچ ۱۰ نفره به کار خود ادامه داد و کارش برای جبران گل‌های خورده در هر دو بازی رفت و برگشت بسیار سخت شد. به این ترتیب با احتساب نتیجه بازی رفت، چلسی در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجه ۳ بر صفر روخی بلانکو را شکست داد و این تیم را حذف کرد. اتلتیکومادرید سومین نماینده لالیگا بود و اکنون رئال مادرید تنها نماینده باقیمانده اسپانیا در مرحله یک چهارم نهایی است.به این ترتیب چهره هر هشت تیم مرحله یک چهارم نهایی مشخص شد که اسامی این تیم‌ها عبارتند از: بایرن مونیخ، بوروسیا دورتموند، پاری‌سن‌ژرمن، لیورپول، پورتو، رئال مادرید، چلسی و منچسترسیتی.قرعه‌کشی مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا روز جمعه برگزار می‌شود که در این مرحله امکان روبه‌رو شدن همه تیم‌ها با یکدیگر وجود دارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=107411 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x