سايت سياسی - خبری چپ - تريبون آزاد

اثر نتایج انتخابات آمریکا بر اوضاع سیاسی ایران – مهرداد درویش پور و نازیلا گلستان

در این گفتگو از جمله  گفتم:

۱ روی کار آمدن ترامپ با قطب بندی و افزایش تنش بین المللی و منطقه ای در رابطه با ایران، به تقویت موضع اصول گرایان در ایران منجر شد. پیروزی دوباره او تنها خطر تنش در منطقه و درگیری های نظامی را تشدید می کند. پیروزی بایدن و تمایلش به بازگشت به برجام و کاهش تنش های منطقه ای فشار بر جمهوری اسلامی را بر آمدن بر پایه میز مذاکره و پایان بخشیدن به سیاست نه جنک و نه مذاکره را افزایش می دهد.

۲ با پیروزی ترامپ سیاست فشار حد اکثری، تحریم اقتصادی گسترده و تنش ها تدوام خواهد یافت. امری که فشار بر جامعه مدنی ایران را نیز افزایش خواهد داد. با پیروزی احتمالی بایدن و کاهش دامنه تحریم ها و تنش های بین المللی و درگیری نظامی، بخت توسعه مبارزات جامعه مدنی افزایش خواهد یافت

۳ باور به این که ترامپ در صورت پیروزی دوباره فشار بین المللی درزمینه حقوق بشر بر ایران را افزایش یا تداوم خواهد داد، ناشی از توهم “دشمن دشمن من دوست من است” است. هم از این رو تمایل به ترامپ در بخشی از جامعه ایرانی قدرتمند است. حال آن که رفتار دوگانه ترامپ در برخورد به عربستان و ایران در زمینه نقض حقوق بشر نشان می دهد که او تنها به منافع آمریکا می اندیشد و اگر بتواند جمهوری اسلامی ایران  را به پای مذاکره بکشاند، پس از آن هیچ وقعی به حقوق بشر نخواهد گذاشت. در عین حال این دل نگرانی که با پیروزی بایدن مسئله حقوق بشر همچون دوره اوباما به قصد بهبود روابط با ایران به حاشیه رانده خواهد شد چندان واقعی نیست. در مورد اوباما مسئله تعامل با “جهان اسلامی” در نوع برخوردش به نقض حقوق بشر در ایران تاثیر گذار بود که باعث شد کارنامه او در این زمینه بدرستی مورد پسند ایرانیان قرار نگیرد. سیاست بایدن نه در زمینه حقوق بشر و نه در حوزه تعامل با ایران و کاهش احتمالی فشارهای اقتصادی به معنای بازگشت به دوران اوباما نخواهد بود. به نظر می رسد سیاست بایدن در برخورد به جمهوری اسلامی اران و مسئله حقوق بشر خطی میانی بین رفتار اوباما و ترامپ باشد .

۴ با پیروزی بایدن حکومت اسلامی قادر به تثبیت موقعیت خود نخواهد بود. به ویژه آن که چالش مردم علیه حکومت نه محصول فشار بین المللی آن گونه حکومت ادعا می کند بلکه ناشی از  شکاف فزاینده داخلی است. هم از این رو با به حاشیه رفتن خطر مداخله خارجی، نگاه جامعه محور در میان مخالفان ایران قوت خواهد گرفت و جامعه مدنی ایران بخت بیشتری برای تقویت خود و چالش حکومت اسلامی خواهد یافت.

https://akhbar-rooz.com/?p=90947 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x