پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اجرای حکم قصاص یک زن توسط دخترش

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹: یک زن به‌نام مریم (معصومه) کریمی که به اتهام «قتل عمد» همسر خود به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در پی عدم رضایت «اولیای دم» در زندان مرکزی رشت اعدام شد. بنا به گفته منابع مطلع: «حکم اعدام مریم توسط دخترش اجرا شده است».

سازمان حقوق بشر ایران ضمن محکوم کردن این اعدام خواهان لغو قوانین بی‌رحمانه و غیر انسانی قصاص است. محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت: «قوانین جمهوری اسلامی، دختری را که در کودکی پدرش به قتل رسیده است، مجری اعدام مادرش می‌کند. جمهوری اسلامی خود یکی از اصلی‌ترین مروجان خشونت در جامعه امروز ایران است».

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز شنبه، ۲۳ اسفند ماه، حکم اعدام یک زن در زندان مرکزی رشت به اجرا درآمد. هویت این زن که با اتهام «قتل عمد» به قصاص محکوم شده بود، مریم (معصومه) کریمی احراز شده است.

مریم کریمی متهم بود که به همراه پدر خود، ابراهیم کریمی، همسرش را به قتل رسانده است. این پدر و دختر که هر دو به اعدام محکوم شده‌اند، اوایل اسفند ماه ملاقات آخر را با یکدیگر انجام دادند و جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند، اما به‌دلایل نامعلومی اجرای حکم ایشان به تعویق افتاد تا اینکه روز شنبه تنها حکم اعدام دختر به اجرا درآمد. 

به گفته منابع مطلع، این پدر و دختر به اتهام «قتل عمد» همسر دختر که گفته شده وی را مورد آزار و اذیت قرار می‌داد و حاضر به جدایی نبود، بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.

منابع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفتند: «پس از اجرای حکم، ابراهیم کریمی را آوردند تا جسد حلق آویز شده دخترش را بر روی چوبه دار ببیند. اما خودش را به‌دلایل نامعلومی اعدام نکردند و قرار شده تا دو روز دیگر به داخل بند بازگردد». 

منبعی که این اطلاعات را در اختیار سازمان حقوق بشر ایران قرار داد در ادامه گفت: «دختر مریم در زمان قتل ۶ سالش بود و خانواده پدرش سرپرستی او را برعهده گرفته بودند و در این ۱۳ سال به او می‌گفتند که پدر و مادرت هردو مرده‌اند. اما چند هفته قبل از اعدام به وی حقیقت را گفتند و او را از لحاظ روانی آماده کردند که حکم مادرش را اجرا کند».

در موارد قتل عمد، که متهم به قصاص نفس (اعدام) محکوم می‌شود، شاکی پرونده باید در صحنه اعدام حضور داشته باشد. مقامات جمهوری اسلامی، قصاص را به عنوان حق شاکی در نظر می‌گیرند و از همین رو، اعضای خانواده قربانیان قتل تشویق می‌شوند که مجازات اعدام را اجرا کنند. سازمان حقوق بشر ایران پیشتر علاوه بر غیرانسانی خواندن مجازات اعدام، خصوصا خواهان لغو قانون غیرانسانی قصاص شده بود زیرا با این نوع مجازات، حکومت با گذاشتن مسوولیت کشتن یک انسان بر شانه‌های خانواده‌ای که خود قربانی‌ست، باعث ظلم مضاعف و ترویج خشونت می‌شود. 

اعدام این این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=107187 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x