جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

احتمال توقف تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل تحریم های آمریکا

به گفته ی معاون سازمان انرژی اتمی، به دلیل مشکلات ناشی از انتقال ارز و تحریم‌های بانکی و تامین و انتقال ارز برای تامین برخی ملزومات واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر این احتمال وجود دارد که این نیروگاه در سال 1400 تعطيل شود

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: به دلیل شرایط حاکم بر ارتباطات بین‌المللی کشور و مشکلات ناشی از انتقال ارز و تحریم‌های بانکی با مشکلاتی در زمینه تامین و انتقال ارز برای تامین برخی ملزومات واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر مواجه هستیم و چنانچه راهکاری برای حل آنها پیدا نشود، تولید برق  این واحد در سال‌ جاری با مشکلات جدی مواجه شده و متأسفانه بیم آن می‌رود  که فعالیت آن متوقف شود.

محمود جعفری، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت و عملکرد واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در سال گذشته و نقش آن در صرفه‌جوئی در مصرف سوخت‌های فسیلی و عدم انتشار آلاینده‌های زیست محیطی گفت: واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر از سال ۱۳۹۰ تولید برق را شروع کرده و در مهر ماه ۱۳۹۲ با تحویل کامل آن از طرف شرکت روس اتم به شرکت ایرانی توسط نیروهای ایرانی مورد بهره برداری قرار گرفته و وارد مرحله تولید تجاری برق شده است. از سال ۹۲ تا کنون واحد یکم با ظرفیت کامل خود یعنی ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید کرده و تحویل شبکه برق سراسری داده است. در سال ۱۳۹۹، این واحد نیروگاهی بیش از پنج و نیم میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده و تحویل شبکه سراسری برق داده است.

جعفری درباره نقش نیروگاه اتمی بوشهر در سبد انرژی کشور و امنیت تأمین برق اظهار کرد: مساله امنیت انرژی یک مساله راهبردی برای عمده کشورهای دنیا به حساب می‌آید و همه جای دنیا به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که از همه ظرفیت های بالقوه تولید برق اعم از منابع خورشیدی، بادی، فسیلی، انرژی هسته‌ای و سایر منابع انرژی به منظور تنوع منابع تولید برق بهره ببرند. در چنین شرایطی و بنا بر آخرین آمار ارائه شده در کشور، بیش از ۹۴ درصد از سبد تولید برق کشور به منابع فسیلی وابسته بوده و همین امر می‌تواند یک تهدید علیه امنیت انرژی کشور به حساب بیاید.

وی ادامه داد: از مهمترین مواردی که باید سالانه برای واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر تهیه شود، می‌توان به سوخت هسته‌ای مورد نیاز هر سال، تجهیزات و قطعات یدکی مربوط به نگهداری و تعمیرات سالانه (نیمه‌ اساسی و اساسی) اشاره کرد. در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری انجام داده‌ایم که بخشی از نیازها که در کشور قابل ساخت است را از داخل کشور تأمین کنیم و موفقیت‌های خوبی هم در این زمینه داشته‌ایم که در آینده نسبت به پیشرفتهای بسیار مهم حاصله اطلاع رسانی خواهیم کرد.

جعفری تصریح کرد: خوشبختانه شرکت‌های روسی طرف قرارداد دارای تجارب بسیار خوبی در این زمینه بوده و با توجه به سطح روابط دو طرف و با وجود عدم پرداخت مالی طرف ایرانی، تعهد بسیار خوبی برای همکاری داشته و دارند.

معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: مشکلات اصلی ما در سال‌های اخیر، تغییرات نرخ ارز و مشکلات مربوط به تحریم‌های بانکی بوده که سبب شده تأمین هزینه‌های بهره‌برداری، نگهداری، خرید قطعات یدکی و سوخت سالانه واحد یکم از جمله، انتقال مبالغ ارزی به شرکت‌های طرف قرارداد در کشور روسیه با مشکلات مواجه شود. با وجود مکاتبات متعدد انجام شده و دستورات مساعد صادر شده توسط ریاست جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهور، نتیجه مشخصی تا کنون از پیگیری‌های انجام‌ شده برای برون‌رفت از این وضعیت و انتقال ارز، حاصل نشده است.

معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: چنانچه راهکاری فوری برای حل مشکلات مالی پیدا نشود، به احتمال زیاد تولید برق واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در سال‌ جاری با مشکلات جدی مواجه شده و متأسفانه ممکن است فعالیت های اولین نیروگاه اتمی جهان اسلام متوقف شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=108498 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x