جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کارگری و تجمعات اعتراضی طی ۳ روز گذشته

تجمع کارگران شهرداری صنعتی پالایشگاه آبادان

امروز دوشنبه ۱۹ خردادماه ۱۳۹۹، جمعی از کارگران شهرداری صنعتی پالایشگاه آبادان، دست از کار کشیده و در مقابل ورودی این پالایشگاه تجمع کردند.

معترضان یکی از دلایل اجتماع خود را عدم پرداخت مطالبات مزدی‌شان عنوان کرده و گفتند: “متاسفانه عیدی و سنوات سال قبل و تعدیل حقوق امسال را دریافت نکرده‌ایم، علاوه بر این با پایان قرارداد قبلی، کارفرما اقدام به تنظیم قرار داد جدیدی کرده که در آن حداقل‌های تعیین شده از سوی وزارت کار نیز رعایت نشده است “.

این کارگران افزودند: “علاوه بر این، از کارگران خواسته شده که برگه قرارداد را به صورت سفید امضا کنند و کارگرانی که از انجام این کار اجتناب کرده‌اند، توسط کارفرما تهدید به اخراج شدند”.

روز یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹، حدود ۶۰ نفر از کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان سنندج در اعتراض به عدم پرداخت بیمه بیکاری ناشی از کرونا در مقابل اداره کل کار این شهرستان دست به تجمع زدند.

کارگران معترض در این خصوص گفتند: “دولت پیشتر اعلام کرده بود که بیمه بیکاری سه ماه ناشی از بیماری کرونا که یک میلیون و پانصد هزار تومان است را به حساب کارگران واریز می‌کند. اما این وعده دولت عملی نشد و بابت سه ماه بیمه بیکاری فقط مبلغ پانصد هزار تومان به حساب برخی کارگران واریز کرده است. این مبلغ تنها برای پرداخت قبوض آب و برق کفایت می‌کند.”

لازم به ذکر است که تجمع مسالمت آمیز این کارگران نهایتا بعد از حضور نیروهای امنیتی پایان یافت.

تجمع آموزش دهندگان و دانش‌یاران نهضت سواد آموزی
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن moalemantajamo-150x150.jpg است

روز یکشنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۹، جمعی از آموزش دهندگان و دانش‌ یاران نهضت سواد آموزی با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار لغو آزمون ورودی مربوط به قانون استخدامی در این حوزه شدند.

تجمع‌کنندگان با یادآوری اینکه پیشتر نیز آنها تجمعات مشابهی را در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها برپا کرده‌اند، گفتند: “آن زمان تعدادی از نمایندگان مجلس و مدیران نهادهای بخش دولتی قول پیگیری مطالباتمان را دادند که پس از گذشت چندین سال این وعده‌ها هنوز عملی نشده است”.

همچنین یکی از معترضان با بیان اینکه خواستار لغو آزمون جذب استخدامی دانشگاه فرهنگیان هستیم، گفت: “از سال گذشته از ما خواسته شده برای ادامه همکاری در آزمون دانشگاه فرهنگیان شرکت کنیم و در صورت عدم قبولی باید به همکاری خود با آموزش و پرورش خاتمه دهیم”.

این آموزشیار نهضت سوادآموزی با بیان اینکه باید تبعیض میان آنها و گروه‌های دیگری همانند سرباز معلمان، مربیان پیش‌دبستانی و همکاران خرید خدمتی برچیده شود، افزود: “این آزمون برای گروه‌های ذکر شده حذف شده است”.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن moalemantajamo2-150x150.jpg است

وی با بیان اینکه بارها مشکلات و مطالباتمان را به نمایندگان مجلس و سایر مسئولان انتقال داده‌ایم اما به نتیجه نرسیده‌ایم، در تشریح مشکلات خود و همکارانش گفت: “برخی از ما سال‌هاست (حدودا ۱۰ سال) به کار تدریس اشتغال داریم. همچنین تعدادی از آموزشیاران به‌صورت حق‌التدریسی در مدارس مشغول به کار هستند، با این حال از سال گذشته از ما خواسته شد برای ادامه همکاری در آزمون دانشگاه فرهنگیان شرکت کنیم”.

این آموزشیار نهضت سوادآموزی با تاکید بر اینکه ما خواستار برچیده شدن آزمون و ورود به دانشگاه فرهنگیان هستیم، ادامه داد: “آموزش و پرورش نباید درباره آموزش‌دهندگان خود تبعیض روا بدارد؛ آموزش‌دهندگان نهضت سال‌ها با کمترین دستمزد در مناطق دورافتاده و روستایی کشور کار کرده‌اند و استحقاق توجه بیشتر را دارند”.

تجمع کمک پرستاران تبریز
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن parastarantajamo-300x184.jpg است

روز شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۹، گروهی از کمک پرستاران شرکتی تبریز در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت و سطح نازل حقوق خود در مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی دست به تجمع زدند.

یکی از معترضان در این خصوص گفت: “حقوق هایمان طبق قانون کار نیست. در فروردین ماه هم یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برایمان حقوق واریز کرده‌اند اکثرا هم لیسانس و فوق لیسانس هستیم. الان در اینجا به عنوان خدمه و کمکی کار می‌کنیم. چون کاری وجود ندارد در حق ما بیش از اندازه ظلم می‌شود. این در حالی است که نیروهایی که قراردادی و یا رسمی هستند حقوق‌هایشان دو یا سه برابر حقوق ما است”.

وی افزود: “در فروردین ماه حدود ۳۰ شیفت کار کرده‌ایم برای ۳۰ شیفت کاری، نسبت به سال گذشته افزایش حقوق نداشتیم و حتی حقوق‌هایمان کاهش پیدا کرده است”.

یکی دیگر از معترضان در این خصوص گفت: “ما هم به اندازه پرستاران رسمی این همه سختی را در این روزهای پر استرس تحمل می‌کنیم و سلامتی خودمان و خانواده‌مان را به خطر انداخته‌ایم”.

این کمک پرستار ادامه داد: “حقوق ما نسبت به پرستاران قرار دادی خیلی کمتر است. اکثر ما متاهل هستیم و با این تورم‌هایی که وجود دارد نمی توانیم با این حقوق زندگی خود را بگذرانیم”.

تجمع جمعی از کارگران اخراج شده بخش تعمیرات مجتمع کشت و صنعت هفت تپه، در مقابل دفتر مدیریت

روز شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۹، جمعی از کارگران اخراج شده بخش تعمیرات مجتمع کشت و صنعت هفت تپه، در مقابل دفتر مدیریت این مجتمع دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، قرارداد شغلی این کارگران که تعدادشان به حدود ۷۰ نفر می ‌رسد، از صبح روز شنبه ۴ خرداد ماه، همزمان با فصل بهربرداری، فسخ شده و آن ها خواستار بازگشت به کار خود هستند.

کارگران عنوان کردند: “کار هر یک از ما به عنوان یک کارگر ماهر فنی، جوشکار و تعمیرکار از آن جهت حائز اهمیت است که واحد تعمیرات کارخانه نیشکر هفت تپه به کار و تخصص ما کارگران فنی برای انجام تعمیر ماشین‌ آلات و تجهیزات کارخانه نیازمند است”.

یکی از کارگران این واحد صنعتی وکشاورزی با بیان اینکه در بین کارگران بیکار شده، چندین کارگر با تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز وجود دارند، گفت: “همکارانی که بیکار شده‌اند چون بین ۲ تا ۳ سال سابقه کار مستمر دارند و طبق قانون کار در کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد، در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد کار آنها دائمی تلقی شده وکارفرما حق اخراج آنها را ندارد”.

وی در ادامه در خصوص وضعیت همکارانش بعد از اخراج از کار عنوان کرد: “این نگرانی وجود دارد که به دلیل شرایط سنی هیچ کاری برای همکارانم پیدا نشود و با ادامه این وضعیت نتوانیم برای مدت زیادی با این شرایط زندگی کنیم”.

تجمع فعالان محیط زیستی مشهد
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن tajamoo-300x151.jpg است

به گزارش دانشجو، جمعه ۱۶ خرداد ماه ۱۳۹۹، گروهی از فعالان محیط زیستی مشهد در اعتراض به ادامه پروژه کمربند جنوبی در ارتفاعات جنوبی این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.

دلیل تجمع این فعالان محیط زیستی، اعتراض به ادامه پروژه کمربند جنوبی شهر مشهد عنوان شده است.

تجمع قصاب ‌های شهرستان ایذه
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن tajamo-300x225.jpg است

روز شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۹، جمعی از قصاب‌ های شهرستان ایذه، در اعتراض به تعطیلی کشتارگاه دام این شهرستان در مقابل ساختمان شهرداری ایذه دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، روز نهم خرداد، کشتارگاه دام ایذه به صورت کامل پلمب و مقرر شد از این پس کشتار دام فقط در کشتارگاه دام باغملک صورت گیرد.

یکی از این معترضان عنوان کرد: “چندین نفر در شهرستان ایذه از طریق کشتار دام و فروش گوشت ارتزاق می‌کنند و حالا خیلی راحت می‌گویند بروید در یک شهر دیگر کشتار کنید. حدود ۱۰ روز است که کشتارگاه ایذه پلمب شده و ما هیچ درآمدی نداشته‌ایم؛ ادامه این وضعیت به معیشت قصابان ضربه می‌زند و موجب افزایش قیمت گوشت می‌شود”.

وی با بیان اینکه کشتارگاه باغملک صنعتی نیست افزود: “اگر منظور از کشتارگاه صنعتی فقط قلاب ‌های برقی است که خودمان تهیه می‌کنیم؛ کشتارگاه باغملک حتی جاده مناسبی ندارد و در بیرون از شهر و یک جای پرت ساخته شده است”.

این معترض ادامه داد: “قصاب‌ها وقتی دام خود را برای کشتار می‌فرستند از کجا بدانند که ۲۴ ساعت بعد گوشت همان دام به دستشان می‌رسد، از طرف دیگر با توجه به  مسافت نمی‌توانیم برای کشتار هر دام خود به کشتارگاه باغملک برویم”.

وی خواسته قصابان شهرستان ایذه را بازگشایی کشتارگاه دام ایذه دانسته و اعلام کرد: “شهرداری در این سال‌ها با پول‌هایی که از پیمانکار کشتارگاه دریافت می‌کرده، می‌توانست کشتارگاه ایذه را سر و سامان بدهد اما این اتفاقی نیفتاد”.

این معترض در پایان گفت: “قبلا یکی از قصابان را برای بهسازی کشتارگاه ایذه به فرمانداری و شهرداری معرفی کردیم؛ اگر شهرداری توانایی رفع ایرادات این ساختمان را ندارد این کار را به ما واگذار کنند تا با رفع نواقص آن مانند نصب سردخانه، نسبت به استفاده از آن اقدام کنیم”.

تجمع اهالی روستای رزجرد
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن tajamoo.-300x204.jpg است

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۹، جمعی از اهالی روستای رزجرد واقع در استان قزوین در اعتراض به تخریب کوه‌ها و ساخت و ساز در منطقه پشترزا و راه بند دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، اهالی روستای رزجرد خواستار تشکیل جلسه از جانب شورا با حضور تمامی اعضا شورای اسلامی جهت جلوگیری از تخریب کوه ها و ساخت و ساز در منطقه پشترزا و راه بند شدند.

تجمع اهالی روستای برخوردار بخش خاوه شهرستان دلفان
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن delfantajamo-300x151.jpg است

روز ۱۷ خرداد ۹۹، شماری از اهالی روستای برخوردار بخش خاوه از توابع شهرستان دلفان در اعتراض به فعالیت یک معدن شن و ماسه که در کوهپایه گرین و در نزدیکی این روستا است، دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گفته یکی از معترضان، این معدن شن و ماسه که روزانه حدود ۱۱ سال فعالیت دارد، به دلیل انجام انفجارهای مهیب و تردد بیش از حد کامیون‌های آن در جاده روستا، مشکلاتی را برای اهالی این منطقه به وجود آورده است”.

تجمع اعتراضی این افراد تا بامداد امروز یکشنبه ادامه داشت که با دخالت نیروهای امنیتی پایان یافت و تعدادی از شهروندان معترض نیز بازداشت شدند.

روستای برخوردار شهرستان دلفان در استان لرستان واقع شده است.

تجمع مال باختگان «طلای شادی» و موسسات «کاسپین»، «آرمان وحدت» و «افضل توس»
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن malbakhte1-150x150.jpg است

روز دوشنبه ۱۹ خردادماه ۱۳۹۹، شماری از مالباختگان طلای شادی و موسسات کاسپین، آرمان وحدت و افضل توس در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل دادسرای جرایم پولی و بانکی دست به تجمع و راهپیمایی زدند.

اعتراض سپرده گذاران موسسه‌های مالی و اعتباری از حدود سه سال پیش آغاز شد و دولت و بانک مرکزی پرداخت مطالبات سپرده گذاران از طریق بانک‌های دولتی و خصوصی را متعهد شدند.

بر اساس ادعای بانک مرکزی تا به حال مطالبات بیش از ۹۵ درصد سپرده گذاران پرداخت شده است.

«طلا فروشی شادی» نیز از حدود ۲۰ سال پیش در شرق تهران فعال بود. این طلافروشی طلای شهروندان را از آنها گرفته و سودشان را تا ۳۰ درصد به مالباختگان پرداخت می‌کرد که نهایتا اقدام به کلاهبرداری از بیش از ۴ هزار نفر کرد.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن malbakhte4-150x150.jpg است

سپرده‌گذاران موسسه کاسپین نیز در حقیقت مشتریان تعاونی اعتباری فرشتگان بودند که ششم شهریور ماه ۱۳۹۴ منحل و اسفند همان سال با هفت تعاونی دیگری ادغام شد تا موسسه اعتباری کاسپین شکل گیرد. فعالیت مؤسسه کاسپین به دلیل بدهی حدود ۴ هزار میلیارد تومانی تعاونی فرشتگان با مشکل مواجه شد و بسیاری از سپرده‌گذاران نیز نتوانستند حتی سپرده‌های خود از این مؤسسه را پس بگیرند.

https://akhbar-rooz.com/?p=34033 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x