جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخراج پرستاران بیمارستان‌های خصوصی در اوج کرونا

مشخص نیست چرا در روزهایی که بیمارستان‌های کشور بالاترین سطح متقاضی و نیاز به کادر درمان را دارند، و کادر پزشکی و پرستاری نیز در شدید‌ترین فشارها قرار دارند، بیمارستان‌های خصوصی که بنگاه‌های اقتصادی پرقدرتی‌ به شمار می‌آیند دست به تعدیل نیرو زده‌اند

Iran Coronavirus (picture-alliance/ZUMAPRESS/ZUMA Wire/R. Fouladi)

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در نامه‌ای به وزیر بهداشت به اخراج پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی به بهانه کرونا اعتراض کرد. محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در این نامه نوشته «چند روزی است که در اقدامی عجیب و کاملا غیرمنتظره، تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی […] به بهانه‌های واهی (عوارض ناشی از کرونا!!)؛ اقدام به تعدیل و اخراج نیروهای پرستاری خود کرده‌اند.»
در هفته گذشته نیز زمزمه‌هایی از تعدیل گسترده پرستاران و پرسنل بیمارستان خصوصی آتیه در تهران شنیده شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پرستاری،‌نیمی از اعضای کادر پزشکی بیمارستان آتیه تعدیل شدند. این بیمارستان ۱۲۰۰ نیرو دارد و با این حساب حدود ۶۰۰ نفر خانه‌نشین شده اند.
دکتر خلیل علیزاده بنیانگذار و رییس بیمارستان آتیه می‌گوید حالت پدری را دارم که فرزندانش مایحتاج اولیه زندگی را می‌خواهند اما نمی‌تواند برآورده کند.
سخنان رئیس بیمارستان آتیه از آنجایی شگفت‌آور است که این بیمارستان یکی بیمارستان‌های ثروتمند کشور به شمار می‌آید. در سال ۱۳۹۲ با فروش سهام بیمارستان «آتیه غرب یا آتیه‌ی دو» شروع شد و این بیمارستان بنا بود بزرگترین بیمارستان خصوصی تاریخ آسیا و خاورمیانه با ۷۰۰ تخت خواب و ۱۸۱۰۰۰ مترمربع زیربنا در ۳۳ طبقه باشد.

پرونده بیمارستان شماره ۲ آتیه از حیث فرار مالیاتی، تهدید پزشکان، و نداشتن جواز ساخت مناسب خبرساز بود تا جایی که به خاطر سطح گستردگی تخلفات اصطلاحا از آن با نام «پرونده شاندیز دو» نام برده‌ می‌شد.
حال مشخص نیست چرا در روزهایی که بیمارستان‌های کشور بالاترین سطح متقاضی و نیاز به کادر درمان را دارند، و کادر پزشکی و پرستاری نیز در شدید‌ترین فشارها قرار دارند، بیمارستان‌های خصوصی که بنگاه‌های اقتصادی پرقدرتی‌ به شمار می‌آیند دست به تعدیل نیرو زده‌اند.
خصوصی‌شدن درمان و بهداشت به هدف سودزایی در سال‌های گذشته خصوصا در دولت حسن روحانی پیش برده شده است و تبعات بسیاری از جمله فساد مالی، اولویت یافتن سود بر درمان بیماران، ارزان‌سازی پرستاران، و نیز محرومیت رفته‌رفته و نابرابر اقشار کم‌درآمد از درمان مناسب دارد. سال گذشته نیز دبیرکل خانه پرستار با اشاره به وضعیت بحرانی نیروی مورد نیاز در این حوزه تقاضای بالا بردن بودجه‌ را کرده بود، و عدم تخصیص ردیف بودجه برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۹۸را موجب نگرانی و ناامیدی صنف پرستار خوانده بود.

در نامه دکتر محمد میرزابیگی؛ به وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی امده است:

سازمان نظام پرستاری و پرستاران کشور بویژه پرستاران بیمارستانهای مذکور از جنابعالی؛ به بعنوان مدیرعالی نظام سلامت کشور  انتظار دارند، هر چه سریعتر مقرر فرمائید از مسئولین محترم بیمارستان‌های یاد شده مواخذه به عمل آید که  چرا در  این شرایط کرونایی و فداکاری  بی حد و مظلومانه پرستاران، با آنها اینگونه رفتار می‌کنند؟؟ آن هم در بیمارستان هایی که سالهاست ازمحل  تلاش و کوشش پرستاران عزیز و به مدد تعرفه های سنگین و چند برابری خدمات و مراقبتهای سلامت؛ میلیارد ها تومان سود و درآمد، عاید سهامداران محترم و مسئولین  این گونه بیمارستان ها  گردیده است، به طوری که انتظار می رفت حتی اگر نیاز باشد نه تنها چند ماه؛ بلکه سال‌ها، پرسنل خود را حمایت همه جانبه و بویژه حفاظت مالی نمایند، اما اکنون نه تنها این اقدام را نمیکنند، بلکه در کمال تعجب و نا باوری  هنوز دوماه از موضوع کرونا نگذشته؛ بطور  گسترده ای شروع به اخراج، تعدیل و خانه نشین کردن پرستارانی نموده اند؛ که بهترین سال‌ های عمر خود را در خدمت این بیمارستانها بوده اند.

بنابراین؛ این سازمان از مقام محترم وزارت، درخواست میکند؛ درصورتیکه هربیمارستانی دراین روزها  اقدام به اخراج و تعدیل نیروهای پرستاری بنماید،  متقابلا وزارت بهداشت؛ در صورت اصرار بیمارستانهای  خاطی بر تصمیم غلط خود، مجوز فعالیت  اینگونه  بیمارستانها را نیز لغو نمایند، قطعا اقدامات و پیگیریهای قضایی مصرانه نیز  توسط سازمان نظام پرستاری علیه  مسئولین بیمارستان های مذکور صورت خواهد گرفت و تحت هیچ شرایطی از حقوق حرفه ای پرستاران عزیز “مورد ظلم قرار گرفته” کوتاه نخواهد آمد.

مسئولین اینگونه بیمارستانها و اینگونه مراکز نیز بدانند که لکه ننگ ناشی از این اقدام قدرناشناسانه وناجوانمردانه آنها درتاریخ این کشور خواهد ماند. همانگونه که خاطره درخشان رشادت‌ ها وایثارگری های پرستاران فداکار ما در این روزهای نفسگیر، نیز در این تاریخ پر فراز و نشیب وطن و میهن  عزیزمان خواهد ماند.

https://akhbar-rooz.com/?p=25873 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x