سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

ادامه اعتراضات کارگران معدن چادرملو

رییس «انجمن صنفی کارگران پیمان‌کاری حاتمی» در معدن «چادرملو» یزد از دوندگی‌های بی‌حاصل برای اجرای دقیق و عدالت-محورِ طرح طبقه‌بندی مشاغل خبر می‌دهد. کارگران معدن چادرملو نسبت به عدم اجرای طرح کامل طبقه‌بندی مشاغل و نیز نپرداختن مزد مساوی در برابر کار یکسان معترض هستند.

روز چهارشنبه هفتم اسفند ۱۳۹۸، «حسین رجاییان»، رییس انجمن صنفی کارگران پیمان‌کاری حاتمی در معدن چادرملوی یزد به ایلنا گفت: «کارگران پیمان‌کاری حاتمی از دوم تا چهارم بهمن‌ماه در اعتراض به مختصات طرح پیشنهادی کارفرما برای طبقه‌بندی مشاغل، دست به اعتراض زدند. پس از آن، ما به عنوان نمایندگان کارگران، به کمیسیون کارگری شهرستان دعوت شدیم و مصوبه‌ای در مورد اجرای دقیق طرح صادر شد. خواسته‌ ما این است که طرح باید به گونه‌ای اجرا شود که بین کارگران هم‌طبقه و هم‌پایه در سراسر مجتمع که شامل شرکت‌های پیمان‌کاری مختلف و هم‌چنین کارگران قرارداد مستقیم است، تساوی مزدی برقرار شود.»

او در ادامه افزود: «روز بعد کارفرما در جمع کارگران حاضر شد و اعلام کرد اصلاح طرح مذکور ظرف یک هفته انجام می‌شود. کارگران گفتند در یک هفته نمی‌خواهیم، در یک ماه هم که انجام شود، ما راضی هستیم. اما بعد از سی و چند روز انتظار، طرح بدون کوچک‌ترین تغییر برگشت و این خلف وعده، موجب نارضایتی کارگران شد. در ادامه، در جلسه ۲۴ دی ماه در اداره کل جبران خدمت وزارت تعاون در تهران که با حضور نماینده کارفرمای اصلی چادرملو، نمایندگان اداره کار استان، نماینده پیمان‌کار، طراح طرح، نماینده کارگران و کارشناسان وزارت‌خانه برگزار شد، همه به لزوم  اجرای ماده ۳۸ قانون کار و برقراری تساوی مزدی در شرایط یکسان کار دعوت شدند و قرار شد اداره کار شهرستان پی‌گیری کند که کارگران هم‌طبقه در شرکت اصلی و پیمان‌کاران، مزایای مزدی یکسان بگیرند.»

رجاییان افزود: «در ادامه، وزارت‌خانه به اداره کار نامه زد و اجرای طرح و پی‌گیری اختلاف دریافتی را خواستار شد. ۲۸ دی ماه، نامه به استان آمد و بازرسان اداره کار به مجتمع مراجعه کردند و نمونه فیش ما را با شرکت‌های دیگر و کارگران قرارداد مستقیمِ خود مجتمع مقایسه کردند و گزارش‌های لازم را ارایه دادند. منتها بعد از آن، اتفاق مثبتی نیفتاد. متاسفانه هنوز طرح  به صورتِ دقیق و عادلانه اجرا نشده لیکن ما بعد از دو سال تلاش، اثبات کردیم که حقوق ما ضایع شده است.»

به گفته‌ رجاییان، از آن‌جا که قراردادهای کارگران حاتمی در روز پایانی اسفند امسال به پایان می‌رسد، کارگران نگران عدم تمدید قرارداد هستند چراکه کارفرما برگه‌های تسویه حساب را در کارگاه توزیع کرده است.

وی با اعلام این که منتظر وساطت استانداری هستند، ادامه داد: «در چهارم اسفند، هر پنج نفر اعضای هیات مدیره انجمن صنفی به استانداری یزد رفتیم که مقرر شد انجمن، نامه‌ای در ارتباط با مطالبات کارگران به اداره کار شهرستان بفرستد و آن‌ها هم در مدت زمان محدودی که استانداری تعیین کرده، جوابگو باشند. ما پنجم نامه را تحویل دادیم و اکنون منتظر پاسخ اداره کار هستیم. چشم امید کارگرانی که مدت‌ها دوندگی کرده‌اند، در این مرحله به استانداری یزد است که خوش‌بختانه تا این‌جا با ما همکاری کرده است.»

وی تاکید کرد: «خواسته‌ ما براساس ماده ۳۸ قانون کار، وضع مزایای مزدی یکسان برای همه گروه‌های شغلی در سطح کارگاه است و این خواسته را به همه‌ نهادهای مرتبط و مسوول اطلاع داده‌ایم. امیدوارم شرایط به گونه‌ای نباشد که کارگران آخر سال دچار نگرانی و ناامیدی شوند. ما در حال حاضر، منتظر وساطت استانداری هستیم.»

https://akhbar-rooz.com/?p=21354 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x