جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ادامه بحران پناهجویان در مرز ترکیه – یونان

هزاران پناهجو پشت مرزهای یونان در انتظار ورود به اروپا هستند. پلیس یونان با خشونت پناهندگان را عقب می راند. مقامات اروپایی راهی ترکیه و یونان شده‌اند تا بحران پناهجویی را مهار کنند. اروپا یک میلیارد یورو به ترکیه پیشنهاد کمک کرد اما اردوغان آن را رد کرده است
ادامه بحران پناهجویان در مرز ترکیه - یونان

بحران پناهندگان در اروپا که با باز کردن مرزهای ترکیه ایجاد شده، همچنان ادامه دارد و مسئولان اروپایی می کوشند راه حلی برای آن بیابند. هزاران پناهجو در مرز ترکیه و یونان در وضعیت نگران کننده ای سرگردان مانده اند.

یونان مرزهای خود را به روی پناهجویان بسته و پلیس این کشور به پناهجویان اجازه نمی‌دهد وارد این کشور شوند.

در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی از طرف نهادهای حامی پناهجویان انتشار یافته است که نشان می‌دهد گارد ساحلی یونان برای دور کردن قایق‌های بادی مهاجران شلیک می‌کند. در برخی از فیلم‌ها ساکنان جزایر یونان برای دور کردن قایق پناهجویان دست به تحریکاتی می‌زنند.

پناهجویان که اکثرا از کشورهای سوریه، افغانستان و ایران هستند در تماس با دویچه وله گزارش دادند که پلیس یونان به طور “وحشیانه به کودکان و زنان حمله کرده است”.

حسین محمدی، شهروند افغانستان که در ادیرنه منتظر ورود به اروپاست به دویچه وله گفت: «ما هیچ راهی نداریم و منتظر می‌مانیم که کشورهای اروپایی به یک نتیجه‌ای برسند و به پناهجویان حق پناهندگی بدهند.»

بنابر گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت (وابسته به سازمان ملل متحد) در پی گشایش مرزهای ترکیه به سوی اتحادیه اروپا فقط در روز یکشنبه ۱۱ اسفند بیش از ۱۳ هزار نفر در مرز این کشور با یونان گرفتار شده‌اند. پناهجویان قصد دارند وارد قلمرو اتحادیه اروپا شوند اما اتحادیه اروپا نیروهای فرانتکس را اعزام کرده تا از مرزهای یونان در برابر هجوم موج جدید پناهجویان حمایت کنند.
شب گذشته پلیس یونان اعلام کرد که جلوی ورود غیرقانونی بیش از پنج هزار پناهجو را گرفته و ۴۵ پناهجو از افغانستان، پاکستان، مراکش و بنگلادش را دستگیر کرده است.

میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، گفته است که “یونان به کسی باج نمی‌دهد و از مرزهای اتحادیه اروپا دفاع می‌کند”.

مقامات اروپایی تلاش می کنند بر این بحران فائق آیند. روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند (۳ مارس) جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا نیز به همراه یانتس لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران این اتحادیه، برای دیدار رسمی به ترکیه سفر کرده اند. بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه ترکیه صادر کرده قرار است طرفین درباره بحران پناهجویان و تحولات ادلب با مقامات ترکیه رایزنی کنند.

اتحادیه اروپا ۷۰۰ میلیون یورو به یونان کمک می‌کند

رئیس کمیسیون اتحادیه ی اورپا، بحران پناهجویی در مرزهای ترکیه و یونان را چالشی برای اتحادیه اروپا دانسته و گفته “اولویت” با یونان است که کمک دریافت کند.

وی در جریان دیدار خود از مناطق مرزی یونان و ترکیه گفت که اتحادیه اروپا کمکی ۷۰۰ میلیون یورویی در اختیار آتن قرار می‌دهد. نیمی از این مبلغ فورا به یونان داده خواهد شد.

در حال حاضر هزاران پناهجو در مرز ترکیه و یونان سرگردانند. فون در لاین تصریح کرد که نگرانی‌ها و گرفتاری‌های یونان در این راستا نگرانی‌های اتحادیه اروپاست.

اتحادیه اروپا به ترکیه هم پیشنهاد کمک کرده است. طبق گفته اردوغان اروپا به این کشور یک میلیارد یورو پیشنهاد کمک کرد ولی او این کمک را رد کرد و نپذیرفت.

رئیس‌جمهور ترکیه در دیدار با بوریس بوریسوف، نخست‌وزیر بلغارستان، در آنکارا به مقامات اروپا گفت: «می‌گویند یک میلیارد یورو به شما می‌دهیم. چه کسی را می‌فریبند؟ این پول را نمی‌خواهیم. ترکیه ۴۰ میلیارد دلار برای پناهجویان هزینه کرده است، آن مبلغ را هم پیدا می‌کند.»

اردوغان تاکید کرد که انتظار ترکیه از کشورهای اروپایی برای “تقسیم عادلانه بار و وظیفه میزبانی از پناهجویان” است که تابحال “بی‌پاسخ مانده” است. او تاکید کرد که اتحادیه اروپا به تعهدات خود در قبال توافقنامه ۲۰۱۶ کاملا عمل نکرده است.

اردوغان به شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه، توصیه کرده است “اقدامات گارد ساحلی یونان در سواحل دریای اژه را نیز ببیند”. اردوغان در این رابطه گفت: «نیروهای یونان امروز دو نفر را کشته و یک تن دیگر را به‌شدت مصدوم کردند. آنها قانون بین‌المللی مهاجرت را رعایت نمی‌کنند.»

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با مرکل

همچنین رئیس‌جمهور ترکیه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در گفت‌وگویی تلفنی تحولات مربوط به بحران پناهجویان در مرز این کشور با یونان را بررسی کردند.

اردوغان تهدید کرد که پناهجویان جدیدی به سمت مرزهای اتحادیه اروپا حرکت خواهند کرد. در این تماس تلفنی رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که “بار پناهجویان عادلانه بین ترکیه و اروپا تقسیم شود”.

صدر اعظم آلمان گفته است قابل درک است ترکیه در انتظار کمک بیشتری از اتحادیه اروپا باشد اما باز کردن مرزها به بهانه پناهجویان “به هیچ وجه قابل قبول” نیست و از این مسئله نباید بهره برداری کرد.

مرز یونان بسته است

ترکیه میزبان سه میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجوی سوری است. علاوه بر آن پناهجویانی از عراق، افغانستان، پاکستان، بنگلادش و ایران نیز به ترکیه آمده‌اند تا از طریق این کشور وارد اتحادیه اروپا شوند.

https://akhbar-rooz.com/?p=21848 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x