پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ادامه ی اعتراضات در بلاروس؛ رهبر مخالفان به لیتوانی گریخت

لوکاشنکو معترضان را مشتی مست و معتاد خواند

در حالی که زد و خوردها در مرکز مینسک پایتخت بلاروس و چند شهر این کشور دوشنبه شب نیز ادامه یافت، رئیس جمهوری بلاروس معترضان را مشتی مست و معتاد به مواد مخدر خواند.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا از پایگاه اینترنتی روسی لنتا رو،  الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس شامگاه دوشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی بلاروس۲۴ گفت که در اعتراضات در شهرهای بلاروس معتادان و مست ها شرکت کردند. 

لوکاشنکو گفت که در جریان اعتراضات، ماموران امنیتی چند هزار نفر را دستگیر کردند. 

وی افزود: آنها نیاز به قربانی دارند. ما سازمان دهندگان را که پنهان شده و از دور اعتراضات را هدایت کرده و سپس فرار می کردند دستگیر کردیم.

به گفته لوکاشنکو سه هزار نفر دستگیر شدند که نیمی از آنان در مینسک دستگیر شده اند. بسیاری از آنها مست و خمار بودند؛  واقعا این موضوع ناراحت کننده است.

رئیس جمهوری بلاروس همچنین گفت که برخی از شرکت کنندگان در اعتراضات از لهستان، انگلیس و چک بودند و از این کشورها اعتراضات هدایت می شد.

لوکاشنکو گفت که اجازه برپایی انقلاب رنگی در بلاروس را نخواهد داد.  

در همین حال به گزارش رسانه های روسی، عصر امروز زد و خوردها در مینسک ازسرگرفته شد.

ماموران امنیتی شامل نیروی داخلی وزارت کشور و ماموران پلیس و آمون (نیروی ویژه ضدشورش) در چند خیابان مرکز مینسک مستقر شده بودند.

به گزارش ریانووستی، در میدان پوشکین مینسک ماموران امنیتی با گروهی از معترضان درگیر شدند و نیروهای امنیتی از حرکت معترضان به مناطق دیگر در مرکز مینسک جلوگیری کردند.

در جریان اعتراضات امروز در مینسک از گاز اشک آور، نارنجک های ویژه پرصدا و گلوله های پلاستیکی استفاده شد و در زمان حاضر صدای انفجارها از چند نقطه پایتخت بلاروس همچنان به گوش می رسد.

دفتر مطبوعاتی وزارت کشور بلاروس هم عصر دیروز از کشته شدن یک معترض در زد و خوردهای مرکز مینسک خبر داد. 

بر اساس این گزارش، در اعتراضات دوشنبه در مینسک، حدود یکهزار نفر شرکت داشتند.

رهبر مخالفان به لیتوانی گریخت

در حالیکه تظاهرات در بلاروس برای دومین شب متوالی ادامه داشت و خشونت‌ها باعث مرگ یک نفر شده است، سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان در بلاروس با انتشار ویدئویی اعلام کرد که برای “حفظ جان فرزندانش” در تصمیمی سخت بلاروس را ترک کرده است.

به گزارش بی بی سی یک کانال اینترنتی وابسته به دولت بلاروس ویدئو دیگری از خانم تیخانوفسکایا منتشر کرده که او را در حال خواندن متنی نشان می‌دهد.

در این ویدئو او شکست در انتخابات را پذیرفته و از هوادارانش می‌خواهد که به اعتراضات پایان دهند. خانم تیخانوفسکایا در این ویدئو به دوربین نگاه نمی‌کند.

وزیر خارجه لیتوانی روز سه شنبه ۱۱ اوت، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که خانم تیخانوفسکایا، پس از مراجعه به کمیسیون مرکزی انتخابات برای شکایت درباره انتخابات روز یکشنبه، به مدت “هفت ساعت در بازداشت” بوده است.

وزیر خارجه لیتوانی با تایید سفر خانم تیخانوفسکایا، می‌گوید که او در لیتوانی است و جایش امن است.

بر اساس نتیجه اعلام شده انتخابات یکشنبه، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور ۸۰ درصد آرا را کسب کرده است؛ اما شکایاتی مبنی بر تقلب در انتخابات وجود دارد.

از جمله خانم سوتلانا تیخانوفسکایا نتیجه انتخابات را نپذیرفته و دولت را به تقلب گسترده متهم کرده است.

الکساندر لوکاشنکو، ۶۵ ساله از بیست و شش سال پیش رئیس جمهوری بلاروس بوده است. بلاروس زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود.

حکومت آقای لوکاشنکو به عنوان یک نظام غیر دموکراتیک شناخته و به نادیده گرفتن آزادی های رایج در کشورهای پیشرفته متهم شده است.

او مخالفانش را “گوسفندانی” که از خارج این کشور هدایت می‌شوند، نامیده است.

خانم تیخانوفسکایا، ۳۷ سال سن دارد. قبل از اینکه به جای همسرش وارد رقابت سیاسی شود، معلم بوده است. همسر او در زندان است.

در یک ویدئو که قبل از ترک بلاروس آن را ضبط کرده، به زبان روسی و با لحنی پراحساس خطاب به هوادارانش گفت که درباره قدرتش اشتباه کرده و گفت: “من فکر کردم که این کارزار واقعاً من را قوی کرد و به من قدرت زیادی داد که بتوانم با هر مشکلی کنار بیایم، اما فکر می‌کنم که همچنان همان زن ضعیفی هستم که قبلا بودم.”

او گفت که تصمیم به ترک بلاروس را به تنهایی گرفته و تحت تاثیر هیچکس نبوده است و فکر می‌کند که مردم او را سرزنش خواهند کرد و حتی از او متنفر خواهند شد.

خانم تیخانوفسکایا از هوادارانش خواست که مراقب جان خود باشند و افزود: “زندگی هر کسی با ارزش‌تر از اتفاقاتی است که می‌افتد” و “بچه ها مهمترین چیز در زندگی ما هستند.”

خانم تیخانوفسکایا قبل از برگزاری انتخابات، فرزندانش را برای امنیت بیشتر به لیتوانی فرستاده بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=43032 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x