جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ادامه ی اعتراضات در عراق، تعداد قربانیان به بیش از ۴۰ نفر رسید

اعتراضات در عراق ادامه یافته است و خشونت ها رو به افزایش است. بنابر گزارش های روز جمعه، تعداد کشته های حوادث اخیر در این کشور به بیشتر از چهل نفر رسیده است
ناآرامی ها در عراق در اعتراض به وضعیت معیشتی
ناآرامی ها در عراق در اعتراضات به وضعیت معیشتی

اعتراضات در عراق ادامه یافته است و خشونت ها رو به افزایش است. بنابر گزارش هایی که روز جمعه منتشر شده، تعداد کشته های حوادث اخیر در این کشور به بیشتر از چهل نفر رسیده است. خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۱۲ مهرماه، به نقل از منابع بیمارستانی و پلیس خبر داد که آمار قربانیان در پی اعتراضات چند روز اخیر به ۴۴ تن افزایش یافته است. عمده این افراد در یک روز اخیر جان خود را از دست داده‌اند.

اعتراض به وضع اقتصادی و معیشت مردم و فساد رایج در عراق روز جمعه در حالی وارد چهارمین روز خود شد که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، بامداد جمعه در یک برنامه تلویزیونی ضمن دعوت مردم به آرامش وعده داده بود که دولت او مطالبات مشروع معترضان را پیگیری خواهد کرد.

عبدالمهدی روز چهارشنبه به دنبال کشته شدن هفت نفر در بغداد تا اطلاع ثانوی مقررات منع آمد و شد اعلام کرد. اما به رغم این مقررات روز پنج‌شنبه دست‌کم چهار هزار معترض در خیابان‌های بغداد دست به تظاهرات زدند و علیه بیکاری، فساد دولتی و ضعف خدمات عمومی شعار سر دادند.

به نوشته رویترز، بیشترین آمار قربانیان و مجروحان متعلق به شهر ناصریه است که ۱۸ نفر در آن جان خود را از دست دادند.

در واکنش به موج خشونت علیه معترضان در عراق، آیت‌الله علی سیستانی روز جمعه بیانیه‌ای صادر کرده و در مورد عواقب کاربرد خشونت علیه مردم در خیابان‌ها هشدار داد. این مرجع تقلید شیعیان در ادامه بر لزوم مبارزه با فساد در عراق تاکید کرده و گفت که دادگستری این کشور به وظیفه خود برای مبارزه با فساد «عمل نکرده است».

اعتراضات چندروزه در عراق علیه بیکاری، فساد دولتی و ضعف خدمات عمومی، خصوصا قطعی مکرر برق، اتفاق افتاده است. در واکنش به ادامه اعتراضات، دولت عراق علاوه بر قطع اینترنت، اداره‌های دولتی در پایتخت را نیز تعطیل کرده است.

بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، عراق در بین کشورهای دارای ذخایر اثبات شده نفت خام در جهان در رتبه چهارم قرار دارد، اما بخش اعظم جمعیت ۴۰ میلیونی کشور با مشکلاتی چون فقر، فقدان بیمه خدمات درمانی، عدم دسترسی به آموزش و پرورش رایگان و آب آشامیدن سالم مواجه‌اند.

تیراندازی مستقیم پلیس به سوی معترضان

با آن که بغداد پس از ناآرامی‌های خونین پنج‌شنبه شبی نسبتا آرام را پشت سر گذرانده بود، اما تجمع ده‌ها تن از شهروندان در بغداد بار دیگر به خشونت کشیده شد. بامداد جمعه ۱۲ مهر در حالی که گروه نسبتا کم‌شماری از شهروندان بغداد، پایتخت عراق برای اعتراض به دولت در این شهر تجمع کرده بودند، نیروهای پلیس به سوی آنان تیر شلیک کردند.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر از قول چند خبرنگار خود که در محل حضور دارند نوشته است که نیروهای پلیس ضد شورش عراق این بار نه با تیر هوایی، بلکه به طور مستقیم و پایین‌تر از سطح قامت انسان شلیک کردند.

این خبرگزاری در عین حال در چهارمین روز از آغاز درگیری‌های خشونت‌بار در عراق گزارشی از تلفات احتمالی ناشی از این تیراندازی در روز جمعه منتشر نکرده است. در روز جمعه همچنین اینترنت در بخش وسیعی از کشور قطع شد.

شمار فراوانی از شهروندان عراقی که در ابتدا برای اعتراض به مشکلات معیشتی و اقتصادی و وجود فساد گسترده در دستگاه دولت به خیابان آمدند اکنون خواستار برکناری دولت به ریاست نخست ‌وزیر، عادل عبدالمهدی شده‌اند.

عادل عبدالمهدی که پیش از این گفته بود نمی‌تواند برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور «معجزه» کند، شامگاه پنج‌شنبه از کارکرد دولت خود در مدیریت بحران در برابر خطری که به گفته او «کل نظام عراق را تهدید می‌کند»، دفاع کرد.

جنبش حاضر در عراق با چند فراخوان در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد و هیچ حزب سیاسی یا رهبر مذهبی در این کشور با آن همراهی نکرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=6570 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
4 سال قبل

تلاش صدر برای سوار شدن بر موج تظاهرات!
با در نطر گرفتن موضع دوگانه صدر ،از طرفی با ولایت اسلامی خامنه ای و از طرفی مخلف نفوذ ایران در عراق ،با اعلام انتخابات جدید و استعفا دولت جدید ،سر نوشت عراق میتواند در نا امنی کشیده شود و مسلما این وضعیت با تاخیری نه چندان بزرگ به ایران برسد.
باز انسجام و اتحاد اپوزیسیون ایرانی معضل همیشگی بر جاست.
از اختلافات در اپوزیسیون مبایست پرهیز کرد.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x