سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

حمله ی نیروی انتظامی به کارگران اعتصابی آذرآب

اعتصاب در دو شرکت خصوصی شده ی آذرآب اراک و هفت تپه روز یکشنبه ادامه یافته است. پلیس به کارگران آذرآب یورش برده و تعدادی از آن ها را مجروح و بازداشت کرده اند

اعتصاب کارگران آذرآب اراک در روز یکشنبه در دوازدهمین روز خود مورد حمله ی نیروهای انتظامی قرار گرفته است. بنابه گزارش محافل کارگری، طی حمله امروز نیروی انتظامی به کارگران آذرآب تعدادی از کارگران زخمی و بیمارستان منتقل شدند. گفته می‌شود، نیروی انتظامی تعدادی از کارگران را بازداشت کرده است.
نیروی انتظامی به داخل شرکت نیز یورش برده و شیشه‌ها را شکسته و خودروهای پرسنل را خرد کرده است.
تعداد زیادی از کارگران تاکنون مجروح شده‌اند. در زمان تنظیم این گزارش، حمله به کارگران همچنان ادامه دارد. کارگران در مقابل این تهاجم مقاومت میکنند
اعتراض کارگران آذرآب به خصوصی سازی است.

* * *

اعتصاب کارگران آذرآب اراک و هفت تپه در شوش، علیرغم تهدیدها و اقدامات سرکوبگرانه ی حکومت روز یکشنبه ادامه یافته است.

کارگران آذرآب اراک امروز (یکشنبه)، در دوازدهمین روز اعتراضات خود ریل راه‌آهن شمال به جنوب را مسدود کردند.
درحالیکه شورای اسلامی کار آذرآب اعلام کرده بود، اکثریت کارگران در جلسه‌ای فرمایشی به پایان اعتصاب رای داده‌اند، امروز، ۲۸ مهرماه اکثریت کارگران اعتصاب را ادامه داده و خواستار خلع ید سهامداران فعلی آذرآب و لغو خصوصی‌سازی و بازگشت آن به دولت شدند.
طبق بیانیه‌ای که پیشتر کارگران آذرآب منتشر کرده بودند، شورای اسلامی کار در همراهی با سهامداران آذراب سعی کرده بود تا خواسته خلع ید سهامداران را به رفتن هیئت مدیره تقلیل دهد و توطئه‌ای را برای پایان اعتصاب کارگران آغاز کرده بود، با اینحال امروز پاسخ کارگران آذرآب به همه اعتصاب‌شکنان، از شورای اسلامی کار تا دولت و ماموران انتظامی، بستن ریل راه‌آهن بود.

طبق برخی اخبار محلی، وزیر کار قصد دارد فردا برای حضور در بین کارگران آذرآب به اراک برود.

بیانیه جمعی از کارگران آذرآب علیه توطئه شورای اسلامی کار

پیشتر در روز چهارشنبه، جمعی از کارگران آذرآب با انتشار نامه ی سرگشاده ای توطئه‌ شورای اسلامی کار این شرکت برای شکستن اعتصاب را افشا کرده بودند. بنابر این نامه، این توطئه همکاری و همراهی تنگاتنگ اعضای شورای اسلامی کار، سهامداران آذرآب و ماموران نیروی انتظامی را بر کارگران مسلم کرد.

در این نامه آمده بود: اعتصابی که بیش از یازده روزِ آن را با خونِ دل حفظ کردیم؛ آنهم درحالیکه به خاطر مطالبه خلع ید سهامداران فعلی و حضور در هپکو برای اعلام همراهی با آنها، همکارانمان بارها احضار ‌شدند؛ فردای هر روز اعتراض در خیابان و ریل راه آهن، لشگرکشی و مأموران انتظامی اطراف کارخانه را محاصره کرده و با گاز اشک آور از ما پذیرایی می‌کردند و برای ایجاد ترس بین کارگران بر سپرهایشان می‌کوبیدند.
شورای اسلامی کار آذرآب با نقشه‌ای از پیش طراحی شده، فراخوان جلسه‌ای تحت عنوان نشست هم‌اندیشی شورا با پرسنل را دادند. نهایتاً «شکستن اعتصاب و درخواست تغییر هیئت مدیره فعلی» به عنوان نتیجه جلسه اعلام شد. اما واقعیت ماجرا توطئه‌ای مسلم از طرف عوامل سهامداران فعلی و دولت برای سرکوب کارگران بود‌.

این نامه می افزاید: این جلسه‌ توسط تعداد زیادی از کارگران، به ویژه بچه‌های بخش تولید تحریم شده بود و تعدادی نیز در میانه جلسه آنرا ترک کردند. به دروغ می‌گویند اکثریت کارگران رای به شکستن کارگران دادند اما نمی‌گویند در یک کارخانه ۱۶۰۰ نفره را‌ی‌گیری را با حضور کمتر از ۱۵۰ نفر انجام دادند که تعداد بچه‌های خط تولید به ۳۰ نفر هم نمی‌رسید که بچه‌های تولید رای به ادامه اعتصاب داده بودند. الحق که ماموران نیروی انتظامی نیز نمی‌توانستند اِنقدر تر و تمیز کارگران را سرکوب کرده و به زور مشغول به کار کنند؛ حالا شنیده‌ایم که صدا و سیمای اراک روز یکشنبه قرار است به کارخانه بیاید و این پروژه سرکوب را به اتمام برساند و یک مشت دروغ از جانب کارگران آذراب به جامعه بگوید.

ما یازده روز اعتراض کردیم. خیابان را بستیم. راه‌آهنی را بستیم که چند روز قبل کارگران هپکو آنجا ضرب و شتم شده بودند اما نترسیدیم و حقمان را خواستیم. طبق اصل ۴۴ دولت حق ندارد که شرکت‌های مادر تخصصی مثل آذراب را خصوصی کند. از سال ۸۲ آشکارا تخلف شد و کسی برایشان لشگرکشی نکرد! حالا کدام امتیاز را گرفته‌ایم که کارکنیم؟ حقوقمان پرداخت شد؟ سهامداری بانک کشاورزی و شیرالی لغو شد؟ پرونده ۱۵۰ میلیاردی فریبرز پرنا در قوه قضاییه رسیدگی شد؟ حالا شورای اسلامی کار خواسته لغو سهام سهامداران فعلی را به رفتن هیئت مدیره تقلیل داده و این آشکارا نشان می‌دهد که آنها از عوامل سهامداران هستند و گرنه ما همه جا خواسته‌ مان را فریاد زدیم.

کارگران در پایان نامه ی خود خطاب به شورای اسلامی کار تاکید کرده بودند: هرچقدر هم ما را تهدید کنید، این واقعیت که شما عملاً با ماموران انتظامی و امثال شیرالی و خزعلی هستید، آشکارتر می‌شود. حالا معلوم می‌شود که چرا نماینده وزارت کار به دروغ پایان اعتصاب آذرآب را اعلام می‌کند اما در کمتر از دو روز دروغش آشکار می‌شود. شما نیز با همه توانتان قدرت ندارید اعتصاب را در آذراب بخشکانید. چنانکه شهریور ۹۶ باتوم و گاز اشک آور نتوانست. چنانکه ریلی که کارگران هپکو را زدید خالی نگذاشتیم.

کارگران آذرآب روز یکشنبه با ادامه ی اعتصاب و بستن دوباره ی ریل آهن، به آن چه در این نامه گفته بودند، عمل کردند.

هفت تپه: نیروهای امنیتی به دنبال شکار فعالین کارگری

همزمان با ادامه ی اعتصاب کارگران هفت تپه، ماموران امنیتی تلاش می کنند فعالین کارگری شرکت را بازداشت کنند.

ماموران اطلاعات شوش روز پنجشنبه کوشیده بودند یوسف بهمنی از فعالین اعتصابی کارگران نیشکر هفت تپه را دستگیر کنند. آن ها به این منظوربه منازل سازمانی هفت تپه، هجوم بردند، اما موفق به پیدا کردن یوسف بهمنی نشدند.

بنابر اطلاع فعالین کارگری هفت تپه، شب گذشته نیز ماموران امنیتی با «یورش وحشیانه» درصدد دستگیری محمد خنیفر یکی دیگر از کارگران شرکت برآمدند. کارگران در برابر این تهدیدها تاکید کرده اند که یورش های امنیتی به همکارانشان را با ادامه اعتصاب پاسخ خواهند داد. آن ها گفته اند: امنیت خنیفر، یوسف بهمنی و ابراهیم عباسی و خانواده شان امنیت ماست. اجازه نمیدهیم نمایندگان ما را تهدید و بازداشت کنید. با کارگران هفت تپه نمی توانید با زبان زور صحبت کنید!

کارگران در روزهای اخیر دست به افشای عوامل کارفرما و حکومت در شرکت و میان کارگران زده اند و عکس و مشخصات این عوامل و اعتصاب شکنان را به طور گسترده ای در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک می گذارند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در بیانیه ی ای از ادامه ی اعتصاب در روز یکشنبه خبر داده است. در این بیانیه آمده است: امروز یکشنبه ۲۹ مهر، کارگران هفت تپه در حمایت از ۳ همکار اخراجی خود و عدم امنیت شغلی و خواست لغو خصوصی سازی و همچنین پایان دادن به پرونده سازی برای کارگران به اعتصاب خود ادامه دادند.


https://akhbar-rooz.com/?p=8652 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x