جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اردوغان ترکیه را از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان خارج کرد؛ موج بازداشت ها

default

ترکیه از یک کنوانسیون بین‌المللی برای جلوگیری از خشونت علیه زنان و خشونت خانگی خارج شده است.

خروج ترکیه از کنوانسیون شورای اروپا معروف به کنوانسیون استانبول با امضای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نهایی شده است.

به گزارش بی بی سی مقام‌های ترکیه دلیل خروج این کشور از این کنوانسیون را اعلام نکردند و زهرا زمرد، وزیر خانواده ترکیه گفته است قانون اساسی ترکیه حقوق زنان این کشور را “تضمین می‌کند.”

ترکیه ده سال پیش این معاهده بین‌المللی را امضا کرده بود که هدفش جلوگیری و از بین بردن خشونت علیه زنان و خشونت خانگی است.

حزب جمهوری‌خواه خلق، مهم‌ترین حزب مخالف در ترکیه از این اقدام دولت انتقاد کرده است. گوگچه گوچن، معاون این حزب گفته است خروج ترکیه از این کنوانسیون به معنای “شهروند درجه دو بودن زنان و اجازه دادن برای کشتن” آنهاست.

خشونت خانگی و زن کشی یک مشکل جدی در ترکیه به شمار می‌رود. آقای اردوغان بارها از خشونت علیه زنان در ترکیه انتقاد کرده و گفته است دولت او این مساله را ریشه کن خواهد کرد.

کنوانسیون ۲۰۱۱ استانبول دولت‌ها را ملزم به تصویب قوانینی می‌کند که خشونت خانگی، تجاوز جنسی زناشویی، ختنه زنان و آزارهای مشابه را مورد پیگرد قانونی قرار دهند.

محافظه‌کاران در ترکیه می‌گویند این کنوانسیون نهاد خانواده و ارزش‌های آن را تهدید می‌کند و مروج همجنسگرایی است. استدلال آنها بر این پایه است که این کنوانسیون بر برابری جنسیتی و عدم تبعیض بر مبنای گرایش جنسی تاکید می‌کند.

پس از مطرح شدن بحث خروج ترکیه از این کنوانسیون، زنان در این کشور بارها تجمعاتی در مخالفت با این خروج برگزار کردند.

منتقدان می گویند این اقدام ترکیه باعث دور شدن بیشتر ترکیه ار ارزش‌ها و اصول اتحادیه اروپا می‌شود.

ده ها سیاستمدار حزب دموکراتیک خلق ها دستگیر شدند

نیروهای امنیتی ترکیه ده‌ها تن از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها را در استانبول و آنکارا دستگیر کردند. رئیس انجمن حقوق بشر ترکیه هم بازداشت شده است. این اقدامات باعث بروز انتقادهای بین‌المللی به دولت اردوغان شده است.

به گزارش دویچه وله، دولت ترکیه فشار بر سومین حزب بزرگ اپوزیسیون این کشور را افزایش می‌دهد. روز جمعه ۱۹ مارس (۲۹ اسفند) نیروهای امنینی ده‌ها تن از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) را دستگیر کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، شماری از سیاستمداران بلندپایه این حزب طرفدار کردها هم در میان دستگیرشدگان هستند.

اوزترک ترک‌دوغان، رئیس سازمانان حقوق بشر ترکیه (IHD)  نیز بازداشت شده است.

ترک‌دوغان پیش‌تر حمله نیروهای مسلح ترکیه به منطقه کوهستانی گاره را “در حد جنایت جنگی” خوانده و از دولت خواسته بود، در این زمینه شفاف‌سازی کند.

یلنا بیوم از سازمان عفو بین‌الملل در رابطه با دستگیری این فعال حقوق بشر توئیت کرد: «جوهر برنامه عملیاتی حقوق بشر هنوز خشک نشده است.»

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در ابتدای ماه مارس “برای بهبود اوضاع حقوق بشر” و “تقویت حاکمیت قانون” در این کشور یک “برنامه عملیاتی” اعلام کرده بود.

دادستان عمومی آنکارا روز چهارشنبه ۱۷مارس کیفرخواستی برای ممنوعیت حزب دموکراتیک خلق‌ها ارائه کرده بود.

در پی آن زهو ارسلان، رئیس دادگاه قانون اساسی ترکیه روز جمعه ۱۹ مارس یک “گزارشگر” را برای بررسی کیفرخواست منصوب کرد. چنین اقدامی به معنای نخستین گام برای روند ممنوعیت به‌شمار می‌رود.

دادستانی گفته است که حزب دموکراتیک خلق‌ها با بیانیه‌ها و اقدامات خود قصد تضعیف یکپارچگی حکومت را دارند.

علاوه بر این، حزب دموکراتیک خلق‌ها به همکاری با حزب کارگر کردستان (پ کا کا) و “فعالیت‌های تروریستی” متهم شده است.

حزب دموکراتیک خلق‌ها ضمن رد ادعای دادستان، اقدام برای ممنوعیت این حزب را “کودتای سیاسی” توصیف کرد. رهبران حزب تاکید کرده‌اند که در برابر تلاش‌ها برای ممنوعیت حزب مقاومت خواهند کرد و از همه نیروهای دموکراتیک برای مبارزه با این “کودتای سیاسی” کمک خواسته‌اند.

تلاش برای ممنوعیت حزب دموکراتیک خلق‌ها موجی از انتقادها را برانگیخته است. علاوه بر سازمان‌های مدافع حقوق بشر اروپا، پارلمان اروپا هم به دولت ترکیه انتقاد کرد.

ناچو سانچز آمور، گزارشگر پارلمان اروپا در امور ترکیه گفت، چنین اقدامی به معنای “پایان کثرتگرایی” در ترکیه است.

دولت آلمان هم از تلاش دولت اردوغان برای ممنوعیت این حزب ابراز ناخرسندی کرد.

پیش‌تر وزارت امور خارجه آمریکا موضع‌گیری کرده و گفته بود، اگر اقدام دادستان ترکیه برای ممنوعیت این حزب موفقیت‌آمیز باشد، دموکراسی در ترکیه “بیشتر تضعیف می‌شود”.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک پیام توییتری نوشت، واشنگتن رویدادهای ترکیه را رصد می‌کند و نگران تلاش برای ممنوعیت حزب دموکراتیک خلق‌ها است.

https://akhbar-rooz.com/?p=107694 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x