جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اردوغان در مراسم رژه نظامی باکو: مبارزات آذربایجان به پایان نرسیده است

دوغان در سخنانی در مراسم رژه نیروهای مسلح آذربایجان در باکو

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که در سفری دو روزه به باکو پایتخت آذربایجان رفته است، روز پنج‌شنبه گفت که مبارزات آذربایجان به پایان نرسیده است.

اردوغان در سخنانی در مراسم رژه نیروهای مسلح آذربایجان در باکو گفت: «پایان اشغال خاک جمهوری آذربایجان به معنی پایان مبارزات این کشور نیست. مبارزه در زمینه سیاسی و نظامی از این پس در چندین جبهه دیگر ادامه خواهد یافت.»

به گزارش ار اف آی، رییس جمهوری ترکیه از رهبران ارمنستان خواست که پس از شکستشان در منطقه قره باغ «به سر عقل بازگردند». او گفت: «اگر مردم ارمنستان از آنچه در قره‌باغ اتفاق افتاده درس بگیرند، این آغاز دوره جدیدی در منطقه خواهد بود.»

در حالی که ترکیه یکی از اعضای ناتو است و متحد کشورهای غربی در این سازمان نظامی به شمار می‌رود، اردوغان ادامه داد: «حاکمان ارمنستان منابع مردم این کشور را صرف اشغالگری سرزمین‌های آذربایجان کردند. کسانی که برای قره‌باغ چیزی جز ویرانی، کشتار و اشک باقی نگذاشتند، حال باید عقل‌شان سرجایش آمده باشد. باید بدانند که با تشویق امپریالیست‌های غربی نتیجه‌ای کسب نخواهد شد، روابط باید مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد.»

الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این مراسم گفت: «از نخستین لحظات نبرد وطن و همچنین از نخستین ساعت آزادسازی اراضی اشغالی٬ همراهی و حمایت ترکیه را احساس کردیم.»

علی‌اف تاکید کرد که با حضور رئیس جمهور اردوغان در مراسم رژه نظامی نیروهای آذربایجان در باکو، این کشور اتحاد خود با ترکیه را به مردم خود و جهانیان نشان می‌دهد.

رئیس جمهوری ترکیه که روز چهارشنبه برای یک سفر دو روزه وارد باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان شده بود، در فرودگاه از سوی معاونان رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان مورد استقبال قرار گرفت. اردوغان را در سفر به باکو، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه، ابراهیم کالین و برخی دیگر از مقام‌های دولتی آنکارا همراهی می‌کنند.

همزمان سازمان عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه خواستار تحقیقات مستقل برای شناسایی عوامل جنایات جنگی در جنگ میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان در قره باغ شد. در بیانیه‌ای که از سوی این سازمان منتشر شد، آمده است که عفو بین‌الملل ۲۲ ویدئو را بررسی کرده که اعدام‌های فراقضایی، رفتارهای بد علیه زندانیان جنگی و دیگر اسرا را نشان می‌دهد.

عفو بین‌الملل همچنین اضافه کرده که اصالت و صحت این ویدئوها را با آزمایش‌های فنی بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که این ویدئوها تقلبی یا دستکاری شده نیست. این سازمان خواستار محاکمه کسانی شده است که دستور چنین جنایاتی را صادر کرده‌اند.

عفو بین‌الملل پیشتر نیز از وقوع جنایات جنگی در جنگ شش هفته‌ای قره‌باغ خبر داده بود. در این جنگ که اواخر ماه سپتامبر آغاز شد، بیش از ۵۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. همچنین آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به بمباران مناطق غیرنظامی و شهری متهم کردند.

در توافق آتش‌بسی که با میانجیگری روسیه به امضا رسید، برخی از شهرهای منطقه قره‌باغ به آذربایجان پس داده شد. این درحالی است که مردم ارمنستان در روزهای اخیر علیه این توافق تظاهرات کردند.

همچنین طبق توافق صلحِ به امضا رسیده، دوهزار سرباز روسیه در ۱۶ پست دیده‌بانی در مناطق کوهستانی قره‌باغ و در کریدور لاچین مستقر می‌شوند. علاوه بر این، شماری از نیروهای نظامی ترکیه نیز در مرکزی که برای نظارت بر صلح ایجاد شده، در این منطقه حضور خواهند داشت.

https://akhbar-rooz.com/?p=96899 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x