شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ارگان سپاه پاسداران: پایین ترین میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری رخ خواهد داد

طبق تقويم رسمی قرار است انتخابات روز 28 خرداد برگزار شود. دغدغه ی بزرگ حکومت رويگردانی بی سابقه ی مردم از صندوق های رای است. از رهبر تا يک به يک کانديداهای انتخابات رياست جمهوری، احزاب مجاز و نيروهای حاشيه آنها در ميان اپوزسيون و نهادهای حکومتی همه بسيج شده اند تا فضای سرد انتخاباتی را تغيير دهند

تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرصت چندانی باقی نمانده است. طبق تقویم رسمی قرار است انتخابات روز ۲۸ خرداد برگزار شود. دغدغه ی بزرگ حکومت رویگردانی بی سابقه ی مردم از صندوق های رای است. از رهبر تا یک به یک کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، احزاب مجاز و نیروهای حاشیه آنها در میان اپوزیسیون و نهادهای حکومتی همه بسیج شده اند تا فضای سرد انتخاباتی را تغییر دهند. اصلاح طلبان و اصولگرایان با این که می دانند دوگانه سازی و نمایش رقابت دوره های پیشین دیگر خریداری ندارد ولی همچنان سرگرم اجرای نقش سنتی شناخته شده خود هستند. به جمع بازیگران دو سه نظامی و دیپلمات هم افزوده شده تا پیشخوان انتخابات ریاست جمهوری رنگ و رونق تازه ای بگیرد.

بنا بر گزارش رسمی اصلاح طلبان کاندید و یا فهرست کاندیداها ی خود را بیستم اردیبهشت اعلام می کنند. در باره روند تعیین کاندیدای ریاست جمهوری از طرف اصلاح طلبان، زهرا شجاعی عضو نهاد اجماع‌ساز و  دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب می گوید: ما برای تعیین کاندیداهای اصلاح‌طلب یک فرآیند تعریف کردیم؛ ابتدا ۱۰ عضو جبهه اصلاحات اگر کاندیدایی را پیشنهاد کردند، این در فرآیند بررسی قرار می‌گیرد و تا شنبه این کار آغاز می‌شود، سپس چنانچه فردی یک‌سوم رای مجموعه جبهه اصلاحات را داشته باشد از او دعوت به‌عمل می‌آید که به جلسات جبهه بیاید و برنامه‌های خود را اعلام کند، سپس در جلسه بعدی جبهه مجددا درباره آن فرد رای‌گیری خواهد شد و شخص یا اشخاصی که دوسوم رای جبهه را داشته باشند، به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان اعلام می‌شوند.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، معرفی پنج داوطلب و حزب اعتماد ملی عدم معرفی گزینه

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی از معرفی پنج داوطلب و حزب اعتماد ملی از عدم معرفی گزینه به جبهه اصلاحات ایران خبر دادند

حسین نورانی‌نژاد سخنگوی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی روز شنبه در این باره به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: حزب اتحاد ملت برای انتخاب داوطلب واحد اصلاح‌طلب، اسحاق جهانگیری، سید مصطفی تاج‌زاده، سید محمد صدر، شهیندخت مولاوردی و محمد جواد ظریف را به جبهه اصلاحات ایران‌ معرفی کرده است.

اما اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: به دلیل مخالفت با سازوکار رای دوسوم اعضای جبهه اصلاحات، حزب اعتماد گزینه‌ای را به این سازوکار معرفی نمی‌کند.

“جبهه اصلاحات ایران” ساعاتی پیش از سخنرانی خامنه‌ای در روز یکشنبه که آشکارا به تقبیح گفته های ظریف در فایل صوتی پرداخت ، اسامی ۱۴ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری را که به این ائتلاف معرفی شده اعلام کرد و گفت که نام محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در صدر اسامی پیشنهادی و بالاتر از اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، قرار دارد.

بنابر گفته ی آذر منصوری این ۱۴ داوطلب بر اساس میزان پیشنهادهای موجود در نهاد اجماع‌ساز از این قرار است: ۱- جواد ظریف (۳۷ پیشنهاد)، ۲- اسحاق جهانگیری (۳۵ پیشنهاد)،
 ۳- مصطفی تاج‌زاده (۳۲پیشنهاد)، ۴- مسعود پزشکیان (۲۵ پیشنهاد)، ۵- محمدرضا عارف
 (۲۱ پیشنهاد)، ۶- محسن هاشمی (۲۰ پیشنهاد)، ۷- محمد شریعتمداری (۱۹ پیشنهاد)، ۸- مصطفی کواکبیان (۱۵ پیشنهاد)، ۹- محمد صدر (۱۳ پیشنهاد)، ۱۰- محمود صادقی (۱۲ پیشنهاد)، ۱۱-شهیندخت مولاوردی (۱۱ پیشنهاد)، ۱۲- زهرا شجاعی  (۱۱ پیشنهاد)، ۱۳- عباس آخوندی (۱۱ پیشنهاد) و ۱۴-صادق خرازی (۱۰ پیشنهاد).

جهانگیری، محمد جواد ظریف و محسن هاشمی گزینه های حزب کارگزاران

به گزارش ایرنا، نماینده حزب کارگزاران سازندگی ایران در جبهه اصلاحات ایران، گفت: اسحاق جهانگیری، محمد جواد ظریف و محسن هاشمی را به عنوان گزینه‌های حزب برای انتخابات ریاست جمهوری به مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران معرفی شده‌اند.

یدالله طاهرنژاد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره گزینه‌های حزب کارگزاران سازندگی برای معرفی به جبهه اصلاحات ایران برای گزینش داوطلب واحد اصلاح‌طلبی در انتخابات ۲۸ خرداد ریاست جمهوری، گفت: حزب کارگزاران اسحاق جهانگیری، محمد جواد ظریف و محسن هاشمی را به مجمع عمومی جبهه اصلاح طلبان معرفی کرده است.  در آنجا کار ارزیابی انجام می‌شود، منتها گزینه‌ها باید رای بیاورند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران درباره اطمینان از اعلام داوطلبی محمد جواد ظریف، خاطرنشان کرد: ما در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری ظرفیت‌های بالقوه را شناسایی کردیم تا مقدمات کارشان انجام شود. صحبت‌هایی با ظریف شده است و او به شکل قاطع این موضوع را رد نکرده است. امیدواریم او را متقاعد کنیم که داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

طاهرنژاد، درباره اسحاق جهانگیری هم افزود: با او هم صحبت کرده‌ایم و تاکنون نگفته است که تمایلی به نامزدی دارد یا ندارد.  

وی یادآور شد: تا فرایند کار انجام شود زمان می‌برد ما فرصت کافی برای اینکه مذاکرات را نهایی کنیم در اختیار داریم

غلامعلی رجایی» مشاور هاشمی رفسنجانی ضمن رد دیگر گزینه‌های احتمالی تصریح کرده است: برنامه ای که در اردوگاه  اصولگرایان در حال شکل‌گیری است، اگر به سمت چهره‌های جوان برود، عارف قدرت و رقابت با آنها را ندارد. محسن هاشمی هم می‌توانست گزینه بهتری باشد ولی با وضعیتی که در  شورا است و مسائلی که حول خاندان هاشمی وجود دارد شانسی برای او باقی نمی‌ماند بنابراین فقط اسحاق جهانگیری می‌ماند؛ پس مهره اصلی و مهم شطرنج اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ جهانگیری است.

اصولگرایان با وسوسه ی قدرت و دغدغه ی انزوای بیشتر

چهره‌های شاخص‌تر اصولگرایان که قبلا هم سابقه حضور در انتخابات را داشته‌اند تلویحا یا صراحتا گفته‌اند که در صورت آمدن ابراهیم رئیسی کنار خواهند کشید. احتمالا می‌دانند که در صورت کاندیداتوری اولویت اول و سوگلی خامنه ای شانسی نخواهند داشت و نمی‌خواهند دوباره مهر شکست‌خورده برای چندمین بار بر پیشانی‌شان بنشیند. این چهره‌ها شامل سعید جلیلی، محسن رضایی و باقر قالیباف‌اند

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با اشاره به نامه  موحدی‌کرمانی به ابراهیم رئیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفته است مدل انتخابات سال ۹۲ مدل بازنده است؛ مقصود او حضور بیش از یک نامزد از جریان اصولگرایی در عرصه انتخابات است

تا به حال برخی چهره‌های اصولگرایان گفته‌اند که در هیچ صورت کنار نمی‌کشند و حتی در صورت نامزدشدن رئیسی هم کنار نخواهند رفت. منوچهر متکی وزیر خارجه دولت احمدی نژاد و ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما از جمله ی آنها هستند. وقتی حسن خمینی چهره ی مطلوب اصلاح طلبان بعد از دیدار با خامنه ای عبا و قبای خود را جمع کرد و از صحنه کنار رفت، تکلیف متکی، ضرغامی و سایرین را حسین شریعتمداری به هنگام اعلام می کند.

۲۹ کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

 صداوسیما در یک بخش خبری به بررسی نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ پرداخت و این افراد را خواهان حضور در این دوره از انتخابات معرفی کرد که اسامی آن‌ها به شرح زیر است:

علی لاریجانی، سید عباس نبوی، رامین مهمان پرست، رستم قاسمی، محمد غرضی، محمد عباسی، محمد ناظمی اردکانی، صادق خرازی، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدباقر قالیباف، محسن هاشمی رفسنجانی، محمد جواد آذری جهرمی، علی مطهری، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، حسین دهقان، سید ابراهیم رئیسی، عزت الله ضرغامی، سعید محمد، محسن رضایی، محمود احمدی نژاد، سعید جلیلی، مطصفی کواکبیان، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علی نیکزاد، سورنا ستاری، محمدرضا عارف، حسن سبحانی، مسعود پزشکیان.

با نزدیکتر شدن موعد انتخابات، از این فهرست آنهایی که تاثیر کمتری در جلب توجه مردم به تبلیغات انتخاباتی دارند کنار گذاشته می شوند.

روزنامه جوان: پایین ترین میزان مشارکت

به گزارش روزنامه جوان رسانه ی نزدیک به سپاه پاسداران، «طبق نظرسنجی های صورت گرفته میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ در حدود میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ خواهد بود. در این صورت پایین ترین میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری رخ خواهد داد.»

 حسین دهقان» داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری، روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا هم همین را گفت و تاکید کرد:

«فعلا شور، نشاط و هیجان انتخاباتی را شاهد نیستیم که دلایل زیادی دارد. البته یک نکته را می‌توان گفت و آن اینکه مردم انتخابات گذشته را موفق نمی‌دانند یا احساس می‌کنند رای‌شان موثر نیست.»

وی درباره مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد، گفت: نظرسنجی‌ها شرایط را قابل قبول نشان نمی‌دهد، اما معتقدم شرایط در روزهای آینده تغییر خواهد کرد.

چشم انداز کاندیداتوری تاجزاده از نگاه حجاریان

زهرا شجاعی، عضو نهاد اجماع‌ساز و  دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب در باره نقش تاجزاده در انتخابات و تشویق مردم به مشارکت گفته است: «تاجزاده خط خود را از تحریمی‌ها جدا کرده و صرف‌نظر از اینکه تایید شود یا خیر، که البته اگر تایید شود حتما رای می‌آورد، ولی فضای گفتمانی که ایشان برای اصلاح ساختار مطرح کرده، به افزایش مشارکت مردم کمک می‌کند و باید این پدیده را قدر دانست.»

حجاریان در گفتگو با دیدارنیوز در باره آینده ی کاندیداتوری تاجزاده برای ریاست جمهوری گفته است: «تاج‌زاده اکنون مانیفستی منتشر کرده و در توییتر نوشته است بنا دارد برنامه خود را هم ارائه کند. او بعد از رد صلاحیت می‌تواند افرادی را در تراز برنامه‌اش ذیل یک حزب سیاسی جدید سامان دهد. در آینده، ممکن است این حزب در جذب نیرو و اثرگذاری بر فضای سیاسی اثرگذار باشد یا نباشد. والله اعلم.»

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد برگزار می‌شود

https://akhbar-rooz.com/?p=112111 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی آهی
2 سال قبل

این رژیم بر غفلت و ساده گیری و زودباوری و پریشانی نخبگان و الیت و پیشگامان که دنباله رو مردم بی شکل و ساده دل و.خرافاتی با تفکر دهقانی /چوپانی بودند بنیان نهاده شد.
بین انتخاب کننده و انتخاب شونده دو وجه وجود دارد فقط انکه بر پایه فریب و خدعه و تقیه انتخاب شده مقصر نیست ! انان که بسادگی چنین گول و فریبی را با انشاله گربه است پذیرفتند و خود را به کوری و کری زدند مقصر ترند. و این سیل عظیم خسارت و سقوط از پس آن انتخاب ناموجه و بدتر از بد حادث شد” و اقیانوس دروغ و جعل و چپو و غارت سرکوب و جنایت با توسل به نادانی و خواب و یخ اکثریت مردم صورت گرفت ، که بر گرده خود نشاندند این جاعلین حیوان را و انتخاب شوندگان وقتی بر خر مراد سوار شدند در ادامه فقط از سادگی و بلاهت بیش از حد اکثریت این حجم عظیم جنایت و رذالت را روا داشتند.
اکنون نه مبارزه مسلحانه و نه هیچ شکل دیگر قهرآمیز و قهرمان بازی محفلی و فرقه ای و گروهی میتواند برای باز پس گیری قدرت از این جنایتکاران بالفطره کارساز باشد؛ جز اینکه یک دوره فقط به منجلاب و کثافت موجود رآی ندهیم و انتخابات را تحریم عملی نمائیم، تنها راه کارساز و گره گشا شرکت نکردن در انتخابات است . هر توجیه و ساده سازی دیگر به مثل خودشان رآی سازی میکنند و آمار سازی میکنند ووو پذیرفته نیست. ما با اینکار ثابت میکنیم که به سادگی تا کنونی مان نمیتوانند بر پایه منطق تا کنونی که ما را.مقلد و مرید و برده و بنده می پندارند و خود را رهبر و ارباب و حاکمیت فقها را نمایندگی خداوند بر مردم میدانند بردوشمان سوار شدند. فقط با یک دوره رآی ندادن اکثریت این ملت میتوان به گند و عفنی را که.زده ایم پاک کنیم … بادا که چنین شود – امید من چنین است…

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x