شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

از هاکی تا کرونا همراه با پرستار ملی‌پوش؛ جنگ قدرت یوفا با فیفا

نازک بین: فارغ‌التحصیل پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران است و در اورژانس تهران کار می‌کند. با اینکه ۲۳ ساله است اما تصمیم گرفته به دلیل شرایط کاری دور از گیلان و خانواده خود زندگی کند. هاکی را در گیلان آغاز کرد اما بعد از مدتی وقفه و با قبولی در دانشگاه تمرینات خود را در تهران بصورت انفردای ادامه داد تا اینکه بعد از چند دوره حضور در لیگ برتر به تیم ملی دعوت و همراه با سایر ملی‌پوشان برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا راهی تایلند شد. مریم حیدری ، ملی‌پوش هاکی این روزها همچون سایر پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارد. او حالا به مرجعی برای مشاوره به مردم و امدادرسانی به آنانی تبدیل شده که با هراس و امید با شماره ۱۱۵ تماس می‌گیرند.

ادامه مطالب را پی می گیریم:

لیگ والیبال زنان گرفتار در تور بی‌تدبیری

لیگ برتر والیبال زنان از همان ابتدا با فراز و فرودهای زیادی همچون به تعویق افتادن زمان قرعه کشتی و تمایل نداشتن باشگاه‌ها برای تیم‌داری آغاز شد و در حالی به پایان رسید که ۲ دیدار پایانی و مرحله پلی‌آف آن برگزار نشد و با اعلام سازمان لیگ، قهرمانی به سایپا رسید.قائله ادامه لیگ برتر والیبال زنان در این هفته با تصمیم فدراسیون والیبال به دلیل شیوع ویروس کرونا ختم شد و مسوولان سایپا را قهرمان لیگ برتر و نام این تیم را برای حضور در جام باشگاه‌های آسیا اعلام کردند.آیا دفتر لیگ والیبال زنان می‌توانست با برگزاری مرحله پلی‌آف (حذفی) به گونه‌ای دیگر بسته شود؟ شاید با این اتفاق باختی که ذوب آهن به یکباره برابر سایپا تجربه کرده بود، در این مرحله جبران و به تغییر عنوان قهرمانی برای این تیم تبدیل می‌شد.

 به نوشته اعتماد ,هر چند ذوب آهن در دور رفت نیم فصل اول موفق به برد سایپا شد اما سرمربی این تیم آسیب‌دیدگی بازیکنان و اشتباهات داوری را دلیل بر باخت خود عنوان کرد و گفت که در دور برگشت محکوم به پیروزی برابر ذوب‌آهن خواهد بود. همین اتفاق رخ داد و با برد این تیم «مریم هاشمی» سرمربی سایپا عنوان کرد که انتقام سختی از ذوب‌آهن گرفتیم.

 ذوب آهن پارسال قهرمان لیگ برتر شد اما به نظر می‌رسد این فصل برای پیروزی این تیم ساخته نشده بود. آنان با وجود چشیدن طعم قهرمانی در سال گذشته، به دلیل مشکلات مالی از حضور در جام باشگاه‌های آسیا انصراف دادند و همین امر سبب جریمه ۵ هزار دلاری فدراسیون والیبال شد.حال سایپا به عنوان نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا شرکت می‌کند اما از نظر «فریبا صادقی» سرمربی ذوب‌آهن، سایپا باید تقویت شود زیرا در غیر این صورت این تیم در آسیا نتیجه خوبی نخواهد گرفت.

از این قضیه که بگذریم نوبت به تیم‌های این فصل و قیاس آن‌ها با فصل گذشته و سطح کیفی آنان می‌رسد. در فصل گذشته ۶ تیم پیکان، ذوب آهن، شهرداری سمنان، مبنا تجارت کاسپین (تیم امید)، نامی نو و توپکا در لیگ برتر حضور داشتند و از نظر شخصی همچون «مائده برهانی» کاپیتان اسبق تیم ملی والیبال زنان شاهد لیگ پویایی در فصل‌های گذشته نبوده‌ایم و همین امر می‌تواند مانع پیشرفت والیبال زنان باشد.

 برهانی در ادامه مقایسه خود عنوان کرد که همواره در هر فصل قهرمان و نایب قهرمان مشخص بوده و هیچ اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد اما در این فصل ۹ تیم سایپا، ذوب آهن، پیکان، باریج اسانس کاشان، شورا و شهرداری قزوین، اکسون تهران، ستارگان فارس، افق قم و اطلس تهران شرکت کردند و قهرمان و نایب قهرمان تغییر کرد؛ با این حال باز هم نمی‌توان لیگ این فصل را پویا خواند و هنوز برای رسیدن به لیگ‌های فشرده که سبب پیشرفت ملی پوشان و بازیکنان و بهبود تکنیک آنان می‌شود، فاصله زیادی داریم. ‌گرچه لازم به ذکر است پیش از آغاز فصل «حرمت السادات زبردست» نایب رییس اسبق فدراسیون والیبال گفته بود که به یقین در این فصل شاهد سوپرلیگ عالی خواهیم بود.مدت زمان زیادی از سخنان او نگذشته بود که نظاره‌گر بی‌رغبتی بسیاری از باشگاه‌ها برای حضور در لیگ والیبال زنان شدیم. فدراسیون والیبال  برای اعلام تیم‌داری باشگاه‌ها سه تاریخ تعیین کرد اما هر بار به دلیل آمادگی نبودن باشگاه‌ها و بی‌میلی آنان برای تیم‌داری در این زمینه این تاریخ‌ها به تعویق می‌افتاد تا آنکه سوم آبان‌ماه ۹ تیم حاضر برای قرعه‌کشی اعلام آمادگی کردند.

 در ابتدا تصور می‌شد تعداد بالای تیم‌ها سوپرلیگ خوبی را رقم بزند اما برخی از این تیم‌ها از دسته یک وارد لیگ برتر شده بودند و همین امر سبب کاهش کیفیت لیگ این فصل شد؛ موضوعی که فریبا صادقی در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص آن اظهار داشت: بهتر است که شرط حضور در لیگ برتر فقط شرایط مالی نباشد و تیم‌هایی به لیگ برتر راه یابند که در لیگ دسته یک نتایج خوبی را کسب کرده باشند. در این فصل تیم‌های دسته یک به یکباره وارد لیگ شدند و برگزاری لیگ با این تیم‌ها هیچ نتیجه‌ای برای لیگ والیبال زنان نداشت و به همین دلیل امتیازات تیم‌ها تفاوت چشمگیری داشت.همچنین نباید از یاد برد که از همان ابتدا به نظر می‌رسید که لیگ این فصل به دلیل برگزاری بازی‌های گزینشی المپیک ۲۰۲۰ زنان و حضور برخی از ملی‌پوشان در تیم ملی، با وقفه روبرو شود اما برخی از تیم‌ها از آنجایی که ملی‌پوشان زیادی را برای حضور در این رقابت‌ها نداشتند با تعطیلی لیگ موافقت نکردند و رقابت‌ها را ادامه دادند. هر چند تیم ملی والیبال زنان با ترکیبی جدید راهی این رقابت‌ها شد اما فقدان تجربه مانع از کسب امتیاز و پیروزی در مسابقات انتخابی المپیک شد.

حالا که پرونده لیگ والیبال زنان در این فصل بسته شده است باید دید که فدراسیون والیبال برای آغاز سریع‌تر لیگ در فصل آینده و معرفی تیم‌های خوب به لیگ برتر و افزایش کیفیت آن چه تدبیری می‌اندیشد.  

 داور زن ایرانی در بین ۱۰ داور برتر فوتسال جهان در سال ۲۰۱۹

سایت معتبر فوتسال پلنت که هر ساله بهترین های فوتسال جهان را انتخاب می کند، امسال با چند ماه تاخیر انتخاب بهترین های فوتسال جهان در سال ۲۰۱۹ را آغاز کرده است و در گام اول به سراغ انتخاب بهترین داوران فوتسال جهان رفته است که نام گلاره ناظمی داور زن ایرانی هم در آن دیده می شود.

گلاره ناظمی که با سوت های خود در چند تورنمنت بین المللی شهرت دو چندانی پیدا کرده حالا در رقابت با ۹ داور دیگر این فرصت را دارد تا عنوان بهترین داور جهان در سال ۲۰۱۹ را از آن خود کند. اسامی ۱۰ داور برتر به شرح زیر است:

کوردرو گالاردو (اسپانیا)
حسن احمد یوسف (مصر)
نیکولا جلیچ (کرواسی)
هیروکی کوبایاشی (ژاپن)
گلاره ناظمی (ایران)
چیارا پرونا (ایتالیا)
آنتونی ریلی (نیوزلند)
خاویر سانتاماریا (آرژانتین)
لانسه واهایتسما (آمریکا)
ایرینا ولیکانووا (روسیه)

از هاکی تا کرونا همراه با پرستار ملی‌پوش ایران!

ملی‌پوش هاکی بانوان که در اورژانس تهران مشغول به کار است از تجربه این روزهای خود صحبت می‌کند.

فارغ‌التحصیل پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران است و در اورژانس تهران کار می‌کند. با اینکه ۲۳ ساله است اما تصمیم گرفته به دلیل شرایط کاری دور از گیلان و خانواده خود زندگی کند. هاکی را در گیلان آغاز کرد اما بعد از مدتی وقفه و با قبولی در دانشگاه تمرینات خود را در تهران بصورت انفردای ادامه داد تا اینکه بعد از چند دوره حضور در لیگ برتر به تیم ملی دعوت و همراه با سایر ملی‌پوشان برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا راهی تایلند شد. مریم حیدری ، ملی‌پوش هاکی این روزها همچون سایر پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارد. او حالا به مرجعی برای مشاوره به مردم و امدادرسانی به آنانی تبدیل شده که با هراس و امید با شماره ۱۱۵ تماس می‌گیرند.

این ملی‌پوش هاکی با ایسنا به گفت‌وگو نشست و از حال و هوای این روزهای خود در مقابله با ویروس کرونا و امدادرسانی به مردم صحبت کرد.

مشروح گفت‌وگوی مریم حیدری را در ادامه می‌خوانید.

بعد از قبولی در دانشگاه هاکی را ادامه دادم

ورزش را از سال ۱۳۸۸با مینی هاکی در گیلان آغاز کردم و به گذر زمان علاقه و انگیزه‌ام برای تمرینات بیشتر شد. در ادامه مدتی بین تمرین‌هایم وقفه افتاد اما بعد از قبولی در دانشگاه دوباره هاکی را از سر گرفتم و به لیگ برتر وارد شدم. در لیگ مدتی با تیم گیلان حضور داشتم و با کمک هم تیمی هایم به نایب قهرمانی و قهرمانی چند دوره دست پیدا کردیم. سرانجام به اردهای تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا دعوت شدم که بعد از برگزاری ۶ اردو به مسابقات اعزام شدیم.

با حمایت آقای قدیمی(رئیس فدراسیون هاکی) تیم ملی هاکی بانوان بعد از ۸ سال دور بودن از میادین بین اللملی، با تیمی جوان و به سرمربیگری خانم عبدی به تایلند اعزام شد. در این تورنمنت تجربه بزرگی کسب کردیم و به این باور رسیدیم که بانوان ایران پتانسیل برتری مقابل قدرت‌های آسیا را دارند.

لیگ برتر هم بعد از مسابقات آسیایی شروع و دور رفت به پایان رسید که من با تیم هیات مرکزی بازی کردم. چهار تیم از دو گروه به نیمه نهایی صعود کردند اما مسابقات به دلیل شیوع کرونا ویروس به تعویق افتاد. امیدوارم بعد از شروع دوباره لیگ با تیم جوان و باانگیزه مرکزی شگفتی ساز شویم.

در حیاط خوابگاه تمرین می‌کردم

ورودی سال ۱۳۹۴ دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته پرستاری هستم. دوران فارغ التحصیلی‌ام با اردوهای تیم ملی همزمان شد؛ آن موقع دوره‌های کارورزی خود را در بیمارستان‌های دانشگاه می‌گذراندم و هر ماه هم در تمرینات تیم ملی شرکت می‌کردم. مدیریت و برنامه ریزی این دو قطعا سخت بود اما با اراده و تلاش هیچ چیز نشدنی نیست.

تمرینات آمادگی جسمانی و تخصصی هاکی را در سالن های دانشگاه تهران یا حیاط خوابگاه با کمترین امکانات انجام می‌دادم چون در تمرینات تیم استان به علت تحصیل و بعد مسافت حاضر نبودم و باید آمادگی خود را حفظ می‌کردم. بعد از اینکه فار غ التحصیل شدم و بازی‌های تیم ملی هم به پایان رسید در اورژانس ۱۱۵ تهران مشغول به کار شدم.

میزان نگرانی مردم بسیار بالاست

شغل پرستاری را با علاقه انتخاب کردم و در کنارش ورزش را هم ادامه دادم، در نتیجه با وجود فشار روانی سعی می‌کنم روحیه‌ و انرژی ام را حفظ کنم و این را به مردم هم انتقال بدهم. چند روزی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور مردم مضطرب شده‌اند و حجم کار ما هم افزایش پیدا کرده است. بنابراین طی برنامه ریزی های انجام شده، ساعت‌های کاری بیشتری در اورژانس خدمت می‌کنیم تا پاسخگوی حجم نگرانی و موقعیت های اضطراری مردم باشیم.

گاهی مردم به دلیل یک تب یا آبریزش بینی ساده به اورژانس زنگ می‌زنند اما از آنها درخواست می‌کنم که به محض دیدن یک سری علائم دچار نگرانی نشوند و به توصیه‌هایی ک در رسانه‌های رسمی و تیم اورژانس تهران ارائه می‌شود، به دقت گوش بدهند تا از میران تماس‌های غیر اورژانسی بصورت مشاوره علائم کروناویروس کم شود. این یک موقعیت بحرانی است که همه در کنار هم می‌توانیم با پیشگیری و رعایت توصیه‌های بهداشتی آن را پشت سر بگذاریم. در صورتی که علائم تب بالا، سرفه‌های زیاد و تنگی نفس شدید به ما گزارش شود سریعا همکارانمان به محل اعزام می‌شوند و بیمار را به بیمارستان هدف منتقل می‌کنند.

مادرم نگران من و خواهرم است؛ هر دو پرستاریم

خواهرم هم مثل من پرستار است و در رشت کار می‌کند . باوجود رعایت کردن نکات بهداشتی، مادرم نگران سلامتی‌مان است و از ما می‌خواهد که از ماسک و دستکش استفاده کنیم تا خیالش راحت باشد. اورژانس تهران هم مانند مراکز درمانی دیگر در هر شیفت از وسائل بهداشتی استفاده می‌کند و به علت تردد بالای همکاران محیط ضدعفونی می‌شود به همین دلیل نگرانی‌مان کمتر شده است.

تماس‌های بامزه مردم با اورژانس!

تماس‌ های بامزه زیادی داریم، چون مردم در طول روز برای مشاوره با اورژانس تماس می‌گیرند؛ به طور مثال آقایی با ۱۱۵ تماس گرفت و گفت یک کیلو کیوی داشتم که پلاستیکش پاره شده و زمین ریخته، الان باید چکار کنم و با چه آنها بشورم؟  من هم گفتم ضدعفونی کنید و با مایع بشورید، یا خانمی زنگ زده بود و می‌پرسید که نوبت دندان پزشکی دارد، برود یا نه؟

موارد دیگری هم هست؛ کسی زنگ زده بود و می‌گفت ۱۵ روز دیگر عروسی‌اش است، مراسم بگیرد یا نه؟ یا یک نفر دیگر که می‌گفت مرغ همسایه‌مان مرده چرا نمی‌آید  ببریدش؟ حتی یک نفر زنگ زده بود و میگفت آشغال‌هایمان را دم در بگذارم یا نه؟ یا کسی که در تماس با ۱۱۵ می‌پرسید، ۲۲ روز است از خانه بیرون نرفته، الان می‌تواند بیرون برود یا باز هم در خانه بماند؟ از این دست تماس‌ها در این روزها زیاد شده است. 

یوفا قصد دارد وارد جدال جدیدی با فیفا شود.

تورنمنت دوستانه تابستانه ممکن است به خاطر جنگ قدرت پشت صحنه، شکل رسمی به خود بگیرد.به گزارش خوزه فلیکس دیاز از مارکا، از چندین ماه پیش گفته شد که جدالی میان فیفا و یوفا شکل گرفته و هر دو نهاد به دنبال این هستند تا با ایجاد و برگزاری تورنمنت‌های جدید، ضمن کسب درآمدهای سرسام آور، خودشان را به عنوان قدرت نخست این رشته پرسود معرفی کنند. فعلا یوفا به دلیل در اختیار داشتن حق برگزاری تورنمنت جذابی چون لیگ قهرمانان اروپا، گوی سبقت را ربوده و فیفا – به خصوص از زمان روی کار آمدن اینفانتینو – به دنبال تشکیل تورنمنت‌های جدید است.

پیشتر گفته شد که فیفا قصد دارد از تابستان ۲۰۲۱ فرمت جدیدی از جام جهانی باشگاه‌ها را در چین برگزار کند. تورنمنتی که فعلا جذابیت خاصی ندارد اما با حضور ۸ تیم برتر اروپا، مطمئنا بر جذابیت‌هایش اضافه خواهد شد. گفته می‌شود درآمدهای فیفا از برگزاری این تورنمنت، چندین برابر خواهد شد.

حالا خبر رسیده یوفا در اقدامی که می‌تواند وجهه‌ای انتقام جویانه و تلافی گرایانه در مقابل تورنمنت جدید فیفا داشته باشد، قصد دارد گینس کاپ که از سال ۲۰۱۳ در تابستان در آمریکا برگزار می‌شد را از فرمت دوستانه به رسمی تغییر بدهد. طبعا تورنمنتی با حضور بهترین تیم‌های اروپا در آمریکا آن هم در فصلی که هنوز مسابقات رسمی فصل جدید اروپا شروع نشده، درآمد کلانی به همراه خواهد داشت.باید دید این ایده شکل اجرایی به خود خواهد گرفت یا خیر. به نظر جدال فیفا و یوفا وارد فاز جدیدی شده است

https://akhbar-rooz.com/?p=22032 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x