پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اسرائیل برای جلوگیری از بازتاب جهانی کشتار کور در غزه، ساختمان رسانه های بین المللی را ویران کرد

برج ۱۳ طبقه‌ «جلا» محل دفتر شبکه الجزیره (به زبان انگلیسی) و خبرگزاری آسوشیتدپرس در نوار غزه توسط اسرائيل ويران شد. تا عصر شنبه 13 نفر ديگر از جمله 8 کودک يک خانواده در غزه کشته شدند. روزهای جمعه و شنبه شهرهای مختلف جهان شاهد تظاهرات در حمايت از آرمان های فلسطين بودند

اخبار زخمی ها و کشته شدگان درگیری خونین اسرائیل با حماس به روشنی نشان می دهد که قربانیان این جنگ غیرنظامیان، کودکان، زنان و شهروندانی هستند که نقشی در درگیری ندارند. اسرائیل حالا برای آن که اخبار جنایت جنگی در غزه بازتاب جهانی نداشته باشد، ساختمانی را هدف موشک قرار داد و با خاک یکسان کرد که از آنجا خبرگزاری های مهم از جمله آسوشیتدپرس و الجزیره جریان کشتار کور در غزه را بازتاب می دادند. این اقدام نه از روی تصادف بلکه با هدف مشخص انجام گرفت و نظامیان اسرائیلی لحظه شلیک موشک به سوی این ساختمان می دانستند که قرار است این بنا ویران شود و صدای کشتار جنگ اگر هم خاموش نمی شود از محدوده شبکه های اجتماعی فراتر نرود. اقدامی آگاهانه برای سرکوب آزادی اطلاع رسانی و تلاش جهت از بین بردن اسناد و شواهد جنایت جنگ طلبان علیه ساکنان غزه.

برج ۱۳ طبقه‌ای «جلا» که محل استقرار دفتر شبکه الجزیره (به زبان انگلیسی) و خبرگزاری آسوشیتدپرس در نوار غزه بود، عصر شنبه و در پی حمله هوایی ارتش اسرائیل با اصابت سه موشک منهدم شد.

مدیر خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید از این حمله اسرائیل «بهت‌زده و وحشت‌زده» شده است.

خبرنگاران این دو رسانه می‌گویند تنها چند دقیقه پیش از هدف قرار گرفتن برج محل استقرارشان از محل گریخته و شاهد نابودی آن بودند.

اخبار زخمی ها و کشته شدگان درگیری خونین اسرائیل با حماس به روشنی نشان می دهد که قربانیان حملات غیرنظامیان، کودکان، زنان و شهروندانی هستند که نقشی در درگیری ندارند. اسرائیل حالا برای آن که اخبار جنایت جنگی در غزه بازتاب جهانی نداشته باشد، ساختمانی را هدف موشک قرار داد و با خاک یکسان کرد که از آنجا خبرگزاری های مهم از جمله آسوشیتدپرس و الجزیره جریان کشتار کور در غزه را بازتاب می دادند. این اقدام نه از روی تصادف بلکه با هدف مشخص انجام گرفت و نظامیان اسرائیلی هنگام شلیک موشک به سوی این ساختمان می دانستند که قرار است این بنا ویران شود و صدای کشتار جنگ اگر هم خاموش نمی شود از محدوده ی شبکه های اجتماعی فراتر نرود. اقدامی آگاهانه برای سرکوب آزادی اطلاع رسانی و تلاش جهت از بین بردن اسناد و شواهد جنایت جنگ طلبان علیه ساکنان غزه.

جواد مهدی، مالک برج جلا گفت که یک افسر اطلاعاتی اسرائیل قبل از این که به برج حمله شود به او هشدار و یک ساعت فرصت داده است تا ساختمان تخلیه شود. آقای مهدی می‌گوید ده دقیقه دیگر از مامور اطلاعاتی اسرائیل وقت خواسته تا خبرنگاران بتوانند تجهیزات خود را جمع کنند، درخواستی که رد شده است.

ارتش اسرائیل می گوید «تجهیزات نظامی حماس» در برج هدف جنگنده‌های اسرائیلی بوده است. در ادامه بیانیه ارتش آمده است «این ساختمان همچنین دفاتر رسانه‌های غیرنظامی را در خود جای داده و گروه تروریستی حماس در پشت آن پنهان شده و به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرده است».

ارتش اسرائیل می‌گوید پیش از حمله به غیرنظامیان داخل ساختمان هشدار و برای ترک برج به آنها وقت کافی داده است.

به گزاش ناظران سیاسی انهدام مرکز مطبوعاتی در غزه برای جلوگیری از بازتاب جهانی کشتار مردم غزه توس ارتش اسرائیل صورت گرفته است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، ساعتی پس از فروریختن برج جلا نوشت «امنیت روزنامه نگاران» از مهمترین وظایف است.

خانم ساکی در توییتی نوشت ما مستقیماً به اطلاع اسرائیلی‌ها رسانده‌ایم که اطمینان از امنیت و سلامت روزنامه نگاران و رسانه‌های مستقل از اصلی‌ترین مسئولیت‌هاست».

سیزده فلسطینی از جمله ۸ کودک در جریان حملات روز شنبه اسرائیل به نوار غزه کشته شدند

مقام‌های فلسطینی اعلام کردند روز شنبه و در جریان حملات اسرائیل به نوار غزه ۱۳ نفر تا عصر این روز جان خود را از دست دادند. با توجه به ادامه شلیک موشک از غزه به اسرائیل و ادامه بمباران این باریکه، به احتمال زیاد شمار قربانیان در ساعات آینده افزایش می‌یابد.

ده نفر از قربانیان روز شنبه، از جمله هشت کودک، اعضای یک خانواده بودند که خانه‌شان در اردوگاه آوارگان در غرب نوار غزه هدف بمباران قرار گرفت.

از زمان آغاز دور جدید جنگ میان غزه و اسرائیل تا لحظه تنظیم این خبر، ۱۳۹ فلسطینی و ۱۰ اسرائیلی کشته شده‌اند.

راهپیمایی همبستگی با فلسطین در کشورهای مختلف جهان؛ تظاهرات در پاریس به‌رغم ممنوعیت برگزار شد

با وجود ممنوعیت تظاهرات همبستگی با فلسطین در پاریس از سوی وزرات کشور، هزاران نفر عصر شنبه در مرکز پایتخت فرانسه و نیز در دیگر شهرهای این کشور علیه حملات اسرائیل به فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری راهپیمایی کردند.

ماموران پلیس در پاریس برای پراکندن تظاهرکنندگان به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از خودروهای آب‌پاش متوسل شدند.

فرمانداری پاریس و وزارت کشور فرانسه پیش‌تر برگزاری تظاهرات حامیان آرمان فلسطین را به‌دلیل «نگرانی از تکرار حوادث تظاهرات مشابه در سال ۲۰۱۴» ممنوع اعلام کرده بودند.

پس از اعلام این ممنوعیت، سازمان‌های حامی مجوز از دادگاه اداری پاریس درخواست کردند تا این تصمیم را فورا نقض کرده و مجوز صدور راهپیمایی را صادر کند. این درخواست از سوی دادگستری و «به‌دلیل» نگرانی از «به خطر افتادن نظم عمومی» رد شد.

با این حال، حدود ۳۰ حزب و سازمان عمدتا چپ‌گرای رادیکال فرانسه اعلام کردند که گردهمآیی، ساعت سه بعد از ظهر در ورودی ایستگاه متروی بَربس پاریس برگزار می‌شود. جمعیت حمایت از فلسطین استان ایل دو فرانس، حرکت آنتی‌فاشیست پاریس و حومه و حزب نوین ضد سرمایه‌داری (ان‌پ‌آ) از جمله سازمانده‌گان این تظاهرات هستند.

تمام فروشگاه‌های این منطقه در مرکز پاریس از ظهر شنبه و با در پیش گرفتن موازین احتیاطی تعطیل شدند. همزمان اقدامات امنیتی در اطراف کنیسه‌ها و مناطق یهودی‌نشین در پایتخت فرانسه تشدید شد.

دنیل صعدا، سفیر اسرائیل در فرانسه در یک مصاحبه رادیویی گفت: «افرادی که قصد شرکت در راهپیمایی پاریس را دارند حامیان حماس و طرفداران سر بریدن ساموئل پتی هستند.» ساموئل پتی معلم فرانسوی بود که در پاییز سال گذشته توسط یک اسلام‌گرا به قتل رسید.

آن ایدالگو، شهردار سوسیالیست پاریس از ممنوعیت برگزاری تظاهرات استقبال کرده بود.

تظاهرات یوم‌النکبه در شهرهای مختلف جهان

روز جمعه و شنبه تظاهرات مشابه در بریتانیا، بلژیک، ترکیه، استرالیا و بنگلادش برگزار شد. ۱۴ مه ۱۹۴۸ میلادی سالروز تشکیل عینی کشور اسرائیل و پایان قیمومت بریتانیا بر سرزمین فلسطین است. فلسطینی‌ها این روز را یوم‌النکبه (روز نکبت) نام‌گذاری کرده اند. این روز امسال با درگیری‌های مرگ‌بار میان ارتش و پلیس اسرائیل و شهرک‌نشینان یهودی با فلسطینیان کرانه باختری و سازمان‌های نظامی مستقر در نوار غزه همراه شده است.

هزاران نفر روز شنبه در مرکز لندن در تظاهراتی در حمایت از مردم فلسطین از دولت بریتانیا خواستند تا برای متوقف کردن عملیات و حملات نظامی اسرائیل علیه فلسطینیان مداخله کند. تظاهرکنندگان در این روز در نزدیکی هاید پارک لندن جمع شدند و از آنجا به طرف سفارت اسرائیل در آنسوی پارک حرکت کردند.

در مادرید، پایتخت اسپانیا نیز تظاهرات هزاران نفری مشابهی برگزار شد.

در استانبول تظاهرکنندگان برای جان‌باختگان فلسطینی درگیری‌های ۶ روز گذشته تشییع جنازه نمادین برگزار کرده و از ارتش ترکیه خواستند برای حمایت از مسلمانان به غزه برود.

در بروکسل پایتخت بلژیک صدها نفر در برابر سفارت اسرائیل تجمع آرام و مسالمت‌آمیز برگزار کردند.

در سیدنی هزاران نفر همزمان با روز نکبت و برای همبستگی با مردم فلسطین و قربانیان دور اخیر جنگ راهپیمایی کردند.

دور اخیر بحران میان اسرائیل و فلسطینی‌ها از حدود یک ماه پیش و در پی احتمال اخراج ساکنان عرب منطقه شیخ جراح بیت‌المقدس (اورشلیم) و راهپیمای یهودیان ارتدوکس افراطی علیه اعراب در این شهر مقدس آغاز شد. جنبش حماس و جهاد اسلامی از دوشنبه هفته گذشته و برای «حمایت از فلطسینیان تحت ستم کرانه باختری و بیت‌المقدس» شلیک موشک به اسرائیل را آغاز کردند.

https://akhbar-rooz.com/?p=113407 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x