پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اسرائیل و حماس در آستانه رویارویی تمام عیار؛ غزه در انتظار حمله ی زمینی

در پنجمین روز از دور تازه درگیری‌ها میان اسرائیل و گروه فلسطینی حماس، نه تنها هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش دیده نمی‌شود، بلکه به نظر می‌رسد دو طرف در آستانه جنگی تمام عیار قرار گرفته‌اند زیرا اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد ۹ هزار نیروی تازه‌نفس نظامی در مرز با غزه مستقر می‌کند

اسرائیل روز جمعه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) در واکنش به شلیک مداوم موشک از جانب فلسطینی‌ها، حملات توپخانه‌ای و هوایی خود به نوار غزه را شدت بخشید.

به گزارش یورو نیوز، ارتش اسرائیل اندکی پس از نیمه شب با انتشار بیانیه‌ای گفت که نیروهای هوایی و زمینی در حال حمله به منطقه تحت کنترل حماس هستند. بلافاصله پس از انتشار این بیانیه سامانه دفاعی اسرائیل در برابر موشک‌های شلیک شده از غزه بار دیگر فعال شد.

در بیانیه ارتش بیشتر از این جزئیاتی ذکر نشده، اما خبرنگاران اسرائیلی در حوزه نظامی که اخبار را به طور منظم از نیروهای مسلح دریافت می‌کنند، گفته‌اند که حمله زمینی در کار نبوده و تنها نیروهای اسرائیل در نزدیکی مرز با توپخانه به شمال غزه شلیک می‌کنند.

آیا حمله زمینی به غزه آغاز شده است؟

روزنامه تایمز اسرائیل با اشاره به این موضوع نوشت که به نظر می رسد بیانیه ارتش به «اشتباه» خبر «حمله زمینی» به غزه را اعلام و رسانه‌های خارجی را گمراه کرده است.

در متن انگلیسی بیانیه ارتش اسرائیل به طور مبهم به محل استقرار نیروی زمینی اشاره و گفته شده است: «در حال حاضر نیروهای هوایی و زمینی ارتش اسرائیل در نوار غزه در حال حمله هستند.»

به نوشته تایمز اسرائیل، جاناتان کنریکوس، سخنگوی انگلیسی زبان ارتش اسرائیل در پاسخ به این پرسش که آیا واقعا به غزه حمله زمینی شده است، گفت: «بله. همانطور که در بیانیه نوشته شده است، نیروهای زمینی ما در غزه حمله می‌کنند. یعنی آنها در نوار غزه هستند.»

غزه زیر آتش حملات اسرائیل

در واقع این جمله از یک سو با توجیه فنی صحیح است زیرا یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش از قبل در درون قلمرو فلسطینیان در نوار غزه مستقر بوده و هستند. اما این استدلال به معنی «حمله زمینی» به غزه نیست. تایمز اسرائیل می‌نویسد که این امر منجر به پخش گسترده اخبار نادرست در سراسر جهان، از جمله در نیویورک تایمز و واشنگتن پست مبنی بر آغاز حمله زمینی اسرائیل در نوار غزه شد در حالی که دست کم تا ساعت ۲ بامداد جمعه چنین حمله دیده نشده است.

خبرگزاری رویترز هم نوشت که ساکنان شمال غزه در نزدیک مرز اسرائیل گفته‌اند هیچ نشانی از حمله نیروهای زمینی اسرائیل در داخل این قلمرو مشاهده نکرده‌اند اما از آتش شدید توپخانه و ده‌ها حمله هوایی خبر داده‌اند.

۹ هزار سرباز اسرائیلی در مرز غزه؛ اسرائیل و حماس در آستانه جنگی تمام‌عیار

در پنجمین روز از دور تازه درگیری‌ها میان اسرائیل و گروه فلسطینی حماس، نه تنها هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش دیده نمی‌شود، بلکه به نظر می‌رسد دو طرف در آستانه جنگی تمام عیار قرار گرفته‌اند زیرا اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد ۹ هزار نیروی تازه‌نفس نظامی در مرز با غزه مستقر می‌کند.

صدای آتش توپخانه و انفجار تا اوایل صبح جمعه در مناطق شمالی و شرقی غزه ادامه داشت. شاهدان گفته‌اند که بسیاری از خانواده‌هایی که در مناطق نزدیک مرز زندگی می‌کنند خانه خود را ترک کرده و برخی از آنها به مدارس تحت مدیریت سازمان ملل پناه برده‌اند.

خشونت همچنین به درگیری میان اعضای جوامع مختلط یهودیان و اعراب در اسرائیل گسترش یافته و جبهه‌ای جدید را در این نبرد طولانی خاورمیانه گشوده است. به چند کنیسه یهودیان حمله شد و درگیری در خیابان‌های برخی از شهرها آغاز گردید. در پی این رویدادها، رئیس جمهوری اسرائیل نسبت خطر جنگ داخلی در این کشور هشدار داد.

مقامات پزشکی دولت خودگردان فلسطین گفتند که طی ۴ روز نبرد خونین با اسرائیل، دست ۱۰۹ نفر از جمله ۲۹ کودک در غزه کشته شده‌اند. فقط در روز پنجشنبه، ۵۲ فلسطینی در باریکه غزه کشته شدند که بالاترین رقم روزانه تلفات از روز دوشنبه تاکنون بوده است. مقامات اسرائیلی نیز گفته‌اند ۷ نفر در این کشور بر اثر حملات حماس کشته شدند که شامل یک سرباز مأمور گشت در مرز غزه، پنج غیرنظامی اسرائیلی از جمله دو کودک و یک کارگر هندی بوده‌اند.

با توجه به سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که روز پنجشنبه گفت این درگیری‌ها «بیش از اینها زمان خواهد برد»، هنوز چشم‌اندازی برای توقف آتش جنگ جاری در خاورمیانه دیده نمی‌شود. مقامات اسرائیلی گفته‌اند که قصد دارند پیش از هر گونه اقدامی برای برقراری آتش‌بس، به حماس، قوی‌ترین گروه شبه‌نظامی در غزه، ضربه بازدارنده جدی وارد کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار بود به درخواست چین، نروژ و تونس در روز جمعه به صورت مجازی، نشستی اضطراری و علنی برای رسیدگی به موضوع جنگ اسرائیل و حماس برگزار کند، اما با اعتراض آمریکا تشکیل این جلسه به روز یکشنبه افتاد.

تلاش‌ها برای میانجیگری و برقراری آتش‌بس از جمله از سوی مصر، قطر و سازمان ملل متحد هنوز به نتجه‌ای نرسیده است. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نیز روز پنجشنبه خواستار کاهش خشونت شد و گفت که می‌خواهد شاهد کاهش چشمگیر حملات موشکی باشد.

https://akhbar-rooz.com/?p=113300 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x