پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اصلاح نظام حقوقی کشور و لغو شریعت اسلامی در سودان

دولت موقت سودان درحال پیشبرد اصلاحات و انجام تغییراتی در قوانین سختگیرانه این کشور است. در این راستا از جمله حکم ارتداد، ختنه زنان، ممنوعیت نوشیدن الکل برای غیرمسلمانان لغو شده و زنان برای سفر به اجازه همسر نیازی ندارند

پس از گذشت حدود سی سال نصرالدین عبدالباری، وزیر دادگستری دولت موقت سودان، در سخنانی در تلویزیون دولتی این کشور از انجام تغییراتی در قوانین سختگیرانه شریعت اسلامی و اصلاح نظام حقوقی این کشور خبر داد. او در سخنان خود تاکید کرد که تمام قوانین ناقض حقوق بشر در این کشور لغو خواهند شد.

وزیر دادگستری سودان گفت که برای اولین بار در دهه‌های گذشته به غیرمسلمانان اجازه داده شده است که الکل مصرف کنند، اما شرط این است که “صلح را مختل نکنند” و در مکان‌های عمومی الکل ننوشند.

اکثریت سودانی‌ها مسلمان هستند اما اقلیت قابل ملاحظه‌ای از جمعیت این کشور را مسیحیان یا پیروان ادیان دیگر تشکیل می‌دهند. نوشیدن الکل اما برای مسلمانان در سودان همچنان ممنوع است.

از جمله دیگر اصلاحات در قوانین سودان، حذف مجازات شلاق در اماکن عمومی است. در دوره عمرالبشیر این مجازات در ملاء عام به اجرا گذاشته می‌شد.

لغو حکم ارتداد

عبدالباری همچنین اعلام کرد که ترک دین، از اسلام به هر دینی دیگر، جرم تلقی نمی‌شود و مجازاتی در پی ندارد. در گذشته اگر در سودان مسلمانی به دینی دیگر می‌گرایید حتی ممکن بود به مجازات اعدام محکوم شود.

وزیر دادگستری سودان گفت: «هیچ کس حق ندارد کسی یا گروهی را بی ایمان بخواند.» او خاطر نشان کرد که در غیر این صورت این عمل “امنیت جامعه را تهدید می‌کند و به قتل‌های انتقام‌جویانه منجر می‌شود”.

عبدالباری یکی از وزیران دولت انتقالی سودان است که یک سال پیش، پس از سرنگونی حکومت دیکتاتوری و طولانی مدت عمر البشیر تأسیس شد.

در قانون اساسی دولت انتقالی سودان که سه سال است قدرت را  در این کشور شمال شرق آفریقا در دست گرفته، تعریف سودان به عنوان یک کشور اسلامی حذف شده است.

تظاهرکنندگان سودانی خواستار اصلاحات سریع در نظام سیاسی و قضایی کشور شده‌اند

ممنوعیت ختنه زنان

از روز جمعه گذشته ختنه زنان و مثله کردن دستگاه تناسلی آنان در سودان جرم محسوب می‌شود و کسانی که مبادرت به این عمل کنند مجازات خواهند شد. بر اساس قوانین جدید در سودان کسانی که دختران را ختنه کنند تا حدود سه سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شوند. بیمارستان‌ها و یا نهادهای دیگر نیز در صورت این اقدام با خطر تعطیل روبرو خواهند شد.

وزیر دادگستری سودان در خارطوم گفت که این عمل که ریشه‌ای دیرین دارد موجب پایمال کردن شأن و منزلت زنان می‌شود. عمل ختنه که در شدیدترین شکل آن کلیتوریس دختران بریده می‌شود، اغلب بدون بیهوشی و در شرایط غیربهداشتی انجام می‌گیرد و موجب نقض عضو و در بسیاری از موارد به مشکلات جسمی، روحی و جنسی و حتی مرگ دختران می‌انجامد.

اجازه سفر برای زنان

در ارتباط با لغو احکام محدود‌کننده زنان در سودان، هشت ماه پیش نیز قوانین مربوط به تعیین پوشش زنان و رفتار آنان ملغی شده بود.

به گفته وزیر دادگستری سودان، در قوانین جدید همچنین زنان سودانی برای انجام سفر به تنهایی و یا با فرزندان خود، مجبور به کسب اجازه از همسر نیستند.

عمر البشیر، دیکتاتور پیشین سودان که شریعت اسلامی را برای نظام حقوقی و قضایی این کشور انتخاب کرده بود در بهار سال گذشته در پی اعتراضات شدید مردمی پس از گذشت سی سال از قدرت برکنار شد.

وزیر دادگستری سودان همچنین تاکید کرد که دولت انتقالی در حال بررسی درخواست دیوان بین‌المللی برای تحویل عمر البشیر است. دیکتاتور پیشین سودان از سوی این دیوان به جنایات جنگی و نسل کشی در دارفور متهم شده است. حدود ۳۰۰ هزار نفر در جنگ‌های دارفور جان خود را از دست دادند.

https://akhbar-rooz.com/?p=40179 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x