جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اطلاعیه جمعیت سوسیال دموکراسی برای ایران: دکتر محمد ملکی، مبارز پرشورِ گذر از جمهوری اسلامی به ابدیت پیوست!

دکتر محمد ملکی فعال حقوق بشر، نویسنده، رئیس دانشگاه تهران و مبارز پرشورِ گذر از جمهوری اسلامی درگذشت. او مبارزه با جمهوری اسلامی را با انتقاد از خودی شجاعانه به رای دادن به نظام جمهوری اسلامی شروع کرد و از همه‌ی مردم ایران معذرت خواست و گفت: «از همه شما معذرت خواستم و ازتان خواستم که دادگاه تشکیل بدهید و من را به خاطر آن یک رایی که به جمهوری اسلامی دادم محاکمه کنید».

دکتر محمد ملکی، یکی از مدافعان فعال و پیگیر آزادی‌های مدنی بود. او در نامه‌ای سرگشاده، سیاست‌های جمهوری اسلامی را نقد کرد و از مردم خواست به چرایی گرفتاری ما در شرایط امروز بیاندیشند: «آقای خمینی با کوله‌باری از حرف‌های قشنگ که خواسته مردم در شعارهای اصلی شان بود، به ایران آمد، و ملتی را با وعده‌های خود فریب داد یا به‌قول خودش خدعه کرد و پایه‌های دروغ و نیرنگ را استوار ساخت. باید عاقلانه اندیشید که چرا چنین شد و ما به این وضع گرفتار شدیم؟»

محمد ملکی که پس از پیروزی انقلاب به ریاست دانشگاه تهران منصوب شد، پس از انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها، با استعفای اعتراضی‌ و انتشار مقاله‌ی‌ “انقلاب فرهنگی یا کودتای فرهنگی” در سال ۶۰ زندانی شد و در دادگاهی به ریاست محمد محمدی گیلانی و دادستانی اسدالله لاجوردی به ۱۰ سال زندان محکوم شد. او دو بار دیگر در دهه‌های هفتاد و هشتاد زندانی شد و در سال‌های آخر عمرش ممنوع الخروج بود.

دکتر ملکی در زندان و خارج از زندان به‌رغم فشارها و بیماری جانکاه تسلیم نشد و از افشای دیکتاتوری مذهبی و ارتجاع و بنیادگرایی اسلامی باز نایستاد. او در راه‌اندازی کارزار حقوق بشری ، از آن میان کارزار برای لغو اعدام شرکت فعال داشت. او در آستانه انتخابات ۱۳۸۸، انتخابات را تحریم کرد و در نوشته‌ای اعلام کرد “به دلیل سوابق کاندیداها و ساختار سیاسی ایران” در انتخابات شرکت نخواهم کرد.

گذار شجاعانه دکتر ملکی از مهمترین خط قرمز رژیم ولایت فقیه، تاریخی، ماندگار و الها‌م‌بخش است. او همراه با ۱۳ نفر دیگر، با انتشار ” بیانیه‌ ۱۴نفر” در خرداد سال ۱۳۹۸ خواهان استعفای علی خامنه‌ای، لغو نظام ولایت فقیه، انحلال قانون اساسی و گذر از جمهوری اسلامی شدند.

او بارها در حمایت از زندانیان سیاسی تحصن کرد و در همدردی با خانواده کشته‌شدگان و اقلیت‌های مذهبی و بهائیان ستمدیده به دیدار آنها رفت. او با تنی رنجور و بیمار برای حمایت از نرگس محمدی مقابل زندان اوین رفت. هنگامی که ترانه طائفی در دانشگاه قبول شده بود، تنها به خاطر اعتقادش به بهائیت از تحصیل او در دانشگاه جلوگیری کردند، دکتر ملکی به خانه ترانه طائفی رفت، ضمن ادای احترام به دختر ۱۷ ساله بهایی، از او عذرخواهی کرد.

با الهام از پیگیری، شجاعت و بلندنظری دکتر محمد ملکی، با تلاش متحدانه برای گذر از جمهوری اسلامی، و نیل به دموکراسی و حقوق بشر در ایران، آرزوی‌های انسانی و ایران‌دوستانه او را برآوریم و یاد و راهش را گرامی بداریم.

جمعیت سوسیال دموکراسی برای ایران

۱۴ آذر ۱۳۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=95854 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x