پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اطلاعیه پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد- ایران در رابطه با اول ماه مه

در این روزهای سخت دولت موظف به تامین معیشت کارگران است!

روز جهانی کارگر امسال با شرایطی همراه است که ویروس کرونا جوامع بشری در سراسر دنیا را مورد هجوم و تهدید جدی قرار داده است. تاکنون کرونا  جان بیش از ۲۳۰ هزار نفر در دنیا را گرفته و بیش از سه میلیون و دویست نفر را هم مبتلا کرده است. ویروس کرونا در ایران نیز دهها هزار نفر را بیمار و هزاران نفر را کشته است.

کارگران ایران طی صد سال گذشته با مبارزه برای بدست آوردن حقوق خود لحظه به لحظه و وجب به وجب جنگیده اند. اما با تمام صد سال مبارزه  پیگیر ودائمی، امروزهمراه تهیدستان میلیونی دیگرزیرخط فقر زندگی می کنند.ازتشکل های کارگری مستقل خود محروم اند، حق تشکل و حق اعتصاب ندارند و حتی از برگزاری مراسم روز جهانی کارگر اول ماه مه محروم هستند.این طبقه وسیع شامل کارگران ومعلمان و بازنشستگان پرستاران, و رانندگان و همه کارکنان بخش خدمات و غیرو است.

در ایران شرایط زندگی برای مردم محروم و کارگران به عنوان اکثریت آن، طی چهل و یک سال گذشته به طور وحشتناکی بدتر شده است .دولت و حکومت هیچ مسؤلیتی در قبال حفاظت از مردم در برابر کرونا را بر عهده نگرفته و سرنوشت مردم عملا به دست کرونا سپرده شده است. در خانه ماندن آحاد مردم به خاطر جلوگیری از سرایت بیشتر ویروس در میان مردم بدون تأمین معیشت میسر نیست.

منابع مالی عظیمی مدام صرف نیروهای نیابتی و هم پیمانان حکومت در سوریه، عراق، لبنان و یمن و غیره گردیده است اما معیشت مردم زحمتکش و کارگر در دوران بحران کرونا تامین نمیشود.

ویروس کرونا از کنترل خارج شده و با سرعت در حال گسترش است. این وضعیت در مکانهای تجمع اجتماعی بسیار خطرناکتر است.

زندان ها یکی دیگر از مکانهای پر خطر برای گسترش ویروس کرونا است و جان صدها هزار زندانی در خطر جدی است. تاکنون ده ها زندانی در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند. فعالین کارگری و مدنی و زندانیان سیاسی باید فوری و بی قید و شرط آزاد شوند.

ددولت باید با پرداخت حقوق کافی به تمامی کارگران بیکار و تأمین مایحتاج روزمره آنها فورا اقدام کند.

از نظر ما معیشت تمامی کارگران بیکار، تمامی کارگران مشمول تأمین اجتماعی و غیر مشمول قانون تأمین اجتماعی که بیکار شده اند و همه مردم محروم و نیازمند جامعه باید تامین شود و دولت در قبال آنها مسئول است.

حداقل دستمزد ۱۸۳۵۰۰۰ تومانی تعیین شده برای کارگران در سال ۱۳۹۹ توسط شورای عالی کار که بیش از ۴ برابر زیر خط فقر است، مورد اعتراض شدید کارگران است. خواست حداقل حقوق ۹ میلیون تومانی اعلام شده توسط تشکلهای مستقل و آزاد کارگری که مورد تأیید همه کارگران است باید فورا توسط دولت پذیرفته شود.

ماموران سرکوبگر قضایی و امنیتی در شرایط خطرناک کنونی اقدام به احضار و بازداشت فعالین کارگری و اجتماعی نموده اند.

در این رابطه بازداشت مجدد اسماعیل عبدی و حکم انفصال محمد حبیبی از آموزش و پرورش را محکوم می کنیم  واز بیانیه فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران که خواهان لغوحکم زندان کیوان صمیمی است پشتیبانی می کنیم.

باید به این تهدیدات و سرکوبگریها و بازداشتها فورا خاتمه داده شود. همه بازداشت شدگان باید فوری آزاد گردند. هیچ فعال کارگری و اجتماعی نباید به زندان برود.

دستگاه قضائی حق احضار فعالین کارگری و مدنی دارای پرونده قضائی برای اجرای حکم را ندارد و پرونده های فعالین باید مختومه اعلام گردند.

همبستگی بین المللی کارگری یکی از مهمترین اصول و شعارهای سندیکاهای کارگری است.

بهمین جهت است که ما در پلاتفرم سندیکاهای کارگری  سوئد در سطح جهانی فعالتهایمان را در جهت تقویت و کمک به رشد تشکلات کارگری آزاد و مستقل و دموکراتیک کارگری و حمایت از مبارزات فعالین کارگری در ایران قرار داده ایم.

در این روند ما تمام کوشش خود را برای برسمیت شناسی قوانین و حقوق پایه ای و انسانی کارگران چه در محیط کار و چه در سطح جامعه بکار می بریم.

۳۰ آوریل ۲۰۲۰

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد- ایران

https://akhbar-rooz.com/?p=27958 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x