جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اظهار تاسف کاخ سفید از پاسخ منفی ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا

کاخ سفید از پاسخ منفی ایران برای حضور در نشستی غیررسمی به منظور احیای توافق هسته‌ای ابراز ناامیدی کرد، اما همزمان تاکید داشت که واشینگتن آماده دیپلماسی هدفمند برای حل و فصل این موضوع است.

یک سخنگوی کاخ سفید روز شنبه ۱۰ اسفند گفت: «ما از پاسخ ایران ناامید شدیم، اما آماده یک دیپلماسی هدفمند برای بازگشت دوجانبه به تعهدات برجامی هستیم.»

به گزارش رادیو فردا، ساعاتی قبل از این اظهارات گزارشی از وال استریت جورنال منتشر شده بود که در آن به نقل از دو منبع مطلع گزارش شده ایران پیشنهاد آمریکا و اتحادیه اروپا برای مذاکره مستقیم با ایالات متحده بر سر برجام در هفته‌های آینده را رد کرده است.

این گزارش با تایید غیرمستقیم سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، همراه شد که عنوان کرد برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی نیازی به مذاکره با آمریکا وجود ندارد.

با این حال چنان که دیپلمات‌های غربی به وال استریت جورنال گفته‌اند رد پیشنهاد آمریکا از سوی ایران هنوز به معنی از بین رفتن امیدها به مذاکرات مستقیم میان تهران و واشینگتن در ماه‌های آتی نیست و احتمالا ایران تلاش می‌کند اهرم‌هایی برای مذاکرات آتی به دست آورد.

سخنگوی کاخ سفید نیز در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت که آمریکا با اعضای برجام شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین برای انتخاب بهترین رویکرد در حال مشاوره است.

پیش از این اعلام شده بود که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تلاش‌هایی را برای مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا آغاز کرده و خواسته بود که در آینده نزدیک نشستی غیررسمی میان اعضای باقی‌مانده برجام و آمریکا برگزار شود.

اما سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید، لغو تحریم‌های آمریکا «نه به مذاکره احتیاج دارد نه به قطعنامه در شورای حکام».

در این شرایط آمریکا از اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کرده است که یک قطعنامه توبیخی علیه جمهوری اسلامی تصویب کند. جلسه شورای حکام هفته آینده در وین برگزار خواهد شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=105593 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x