پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اعتراضات آبان؛ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سها مرتضایی برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سها مرتضایی، فعال دانشجویی و دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. گفته می‌شود دادگاه به زودی در این خصوص اقدام به صدور رای خواهد کرد. خانم مرتضایی پیشتر در تاریخ ۲۶ آبان ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲ بهمن ۹۸ با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، در جریان این جلسه دادگاه که با حضور سها مرتضایی و محمدهادی عرفانیان کاسب و مصطفی نیلی وکلای مدافع وی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد، خانم مرتضایی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام و امنیت کشور” مورد محاکمه قرار گرفت.

در پایان این جلسه قاضی دادگاه گفته است که به زودی در این خصوص رای خود را صادر خواهد کرد.

سها مرتضایی پیشتر در تاریخ ۲۶ آبان ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه از طریق یک پیامک به محوطه ورودی خوابگاه فاطمیه دانشگاه تهران فراخوانده شده و مقابل خوابگاه بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲-الف زندان اوین منتقل شده بود. خانم مرتضایی مدتی بعد در اعتراض به عدم توانایی مالی خود برای تامین وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تعیین شده اعتصاب غذا کرد و در تاریخ ۱۰ دیماه ۹۸ در دهمین روز اعتصاب خود، به زندان قرچک ورامین منتقل شد. او نهایتا روز یکشنبه ۲۲ دیماه ۹۸ پس از بیست و دو روز به اعتصاب غذای خود پایان داد. خانم مرتضایی در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

این فعال دانشجویی پیشتر از ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل محروم شد و در کارنامه آزمون دکتری او “نقص در پرونده” درج شده است. او در مهرماه ۱۳۹۸ در پی محرومیت از تحصیل در مقطع دکترا و عدم موفقیت در پیگیری اداری این موضوع به مدت بیست و یک روز با به همراه داشتن پلاکارد مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران دست به تحصن انفرادی زد. در پی این تحصن، مسئولان دانشگاه خانم مرتضایی را به لغو جلسه دفاع کارشناسی ارشد تهدید کردند و ضمن تماس با مادر خانم مرتضایی، او را برای بستری شدنش دخترش در بیمارستان روانی تحت فشار قرار دادند.

سها مرتضایی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی و دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران پیش از این نیز به دلیل پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و شهریورماه ۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شد. این حکم نهایتا در مرحله تجدیدنظر به ۱ سال حبس کاهش پیدا کرد. خانم مرتضایی پیش از این نیز در سلسله بازداشت‌های اواخر دیماه ۹۳ به همراه تعدادی از فعالین دانشگاه‌های امیرکبیر و علامه طباطبایی بازداشت و پس از حدود دو ماه در بهمنماه همان سال آزاد شد.

لازم به اشاره است اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی های اعتراضات این اعتراضات را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس گزارشات نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن نیز در پی این اعتراضات خونین جان باختند.

https://akhbar-rooz.com/?p=46077 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x