جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اعتراضات آذربایجان؛ بازداشت ۱۶ شهروند دیگر در شهرهای مختلف

در ادامه اعتراضات اخیر در برخی از شهرهای آذربایجان و سایر مناطق ترک نشین ۱۶ شهروند دیگر در شهرهای تبریز، مشگین شهر، پارس آباد مغان و رشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. همچنین حسین بالاخانی که پیشتر در جریان تجمعی اعتراضی در اردبیل بازداشت شد، دیروز با تودیع قرار وثیقه و به صورت موقت از زندان این شهر آزاد شد. این اعتراضات در واکنش به تحولات اخیر در منطقه صورت گرفته است. هرانا پیشتر در گزارش‌هایی از بازداشت ۵۷ شهروند دیگر در تجمعاتی مشابه در شهرهای اردبیل، تبریز، ارومیه، مشکین شهر، پارس آباد مغان، هادی شهر، جلفا، کلیبر و زنجان خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، روز یکشنبه ۲۷ مهرماه سارا طوری، ابراهیم فرج زاده، عیسی یگانه، علی حاج محمدی، ناصر احمدی، محرم کریمی، رضا زارعی، سیامک کوشی، رسول رضوی، اکبر مهاجر و حسین محمدیان در تبریز، ابراهیم گنجی (جنگی)، مدیر مسئول نشریه دانشجویی یاغیش دانشگاه گیلان در رشت، آیدین ذاکری و عفت نیکبخت در مشگین شهر و روز شنبه ۲۶ مهرماه حسین امیر هجری در تبریز و رضا سیدنوری در پارس آباد مغان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

از میان این شهروندان عیسی یگانه، علی حاج محمدی، ناصر احمدی و محرم کریمی که در زمان بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند، شب گذشته آزاد شدند.

گفته می‌شود در جریان تجمعات روز گذشته تبریز نیروهای امنیتی اقدام به شلیک گلوله پلاستیکی کرده‌اند.

ماموران امنیتی روز یکشنبه ۲۷ مهرماه به قصد بازداشت سیامک سیفی در شهرستان مشگین شهر و محمد محمودی و شاهین برزگر در تبریز به منزل این افراد رفتند که به دلیل عدم حضور این شهروندان در منزل موفق به بازداشت این افراد نشدند.

همچنین حسین بالاخانی که پیشتر در جریان تجمعات اعتراضی در پارک جیرال اردبیل به همراه ۱۱ تن دیگر بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شد، دیروز با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان این شهر آزاد شد.

بنا بر اصل ۲۷ قانون اساسی شرکت در اجتماعات و راهپیمایی ها، بدون حمل سلاح آزاد است و مسالمت آمیز تلقی می‌شود.

اوایل مهرماه امسال اعتراضات گسترده‌ای در شهرهای مختلف استان‌های آذربایجان و سایر مناطق ترک نشین صورت گرفت که در طی آن ۵۷ تن از شهرهای اردبیل، تبریز، ارومیه، مشکین شهر، پارس آباد مغان، هادی شهر، جلفا، کلیبر و زنجان بازداشت شدند. شماری از این افراد آزاد شده و برخی کماکان در بازداشت بسر می‌برند.

تیرماه امسال نیز در جریان تجمعاتی مشابه در شهرهای تهران و تبریز شماری از شهروندان بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار آزاد شدند.

https://akhbar-rooz.com/?p=51304 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ق. مهرآور
ق. مهرآور
3 سال قبل

در متن خبر قید شده است:”…مناطق ترک نشین…” به دور از نگرش پان ۸ایرانیستی و ضد اتنیکی باید عرض کنم که واژه گان ترک و مناطق ترک نشین تنها در سرزمین هایی مانند کشور ترکیه کاربرد دارد. چون چه بلحاظ زبانی و چه از نظر نژادی ترک هستند. اما ترک زبان های ایران، آریایی هایی هستند که در زمان حکومت سلجوقیان و به زور شمشیر آنان، زبان شان از پارسی به ترکی مبدل شد.
شایسته است در نام بردن از هموطنان این بخش از کشورمان
واژه گانی مانند:” آذری، آذری ها، آذربایجانی ها و هرآنچه که به نحویی تداعی کننده آذری و آذربایجان باشد به کار گرفته شود.
مهرآوا

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x