پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اعتراضات خیابانی در بغداد از سرگرفته شد

اعتراضات خیابانی در بغداد از سرگرفته شد

اعتراضات در میدان تحریر مرکز معترضان در پایتخت عراق پس از حدود سه ماه آرامش روز یکشنبه از سرگرفته شد.

معترضان عصر یکشنبه با آتش زدن لاستیک و پرتاب مواد آتش زا و درگیری با ماموران امنیتی قصد گذشتن از موانع پل «جمهوری» و ورود به منطقه امنیتی سبز پایتخت داشتند که با مقاومت عوامل پلیس مواجه شدند.

در هنگام تنظیم این گزارش، صدها نفر در این مکان تجمع کرده و در حال آتش زدن لاستیک در خیابان های اطراف میدان تحریر و پل جمهوری بوده اند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر جدید عراق روز یکشنبه با صدور دستوری به نیروهای امنیتی از آنان خواست که در اعتراضات از سلاح و تیراندازی به سوی معترضان خودداری کنند.

الکاظمی همچنین روز شنبه در پایان نخستین نشست هیات دولت خود اعلام کرد که دستور داده تا معترضان خیابانی که در ماه های گذشته زندانی شده اند را آزاد کنند.

اعتراض های خیابانی جدید از شب گذشته با حرکت معترضان در خیابان های «کوت» مرکز استان واسط در شرق عراق آغاز و همزمان در چند شهر مرکزی و جنوبی این کشور از سر گرفته شد.

این اعتراضات به دنبال فراخوان های چند روز گذشته در شبکه اجتماعی برای از  «سرگیری دور تازه اعتراض ها» آغاز شده است. 

وبگاه خبری شبکه «السومریه نیوز» نیز روز یکشنبه در این باره نوشت که استان‌های جنوب عراق شنبه شب و بامداد شاهد دور تازه اعتراضات بود.

به نوشته این وبگاه، تظاهرات ساکنان استان‌های جنوبی ۷۲ ساعت پس از آن که نخست‌ وزیر جدید اعتماد پارلمان عراق را به دست آورد، از سر گرفته شده است.

السومریه نیوز نوشت که ده‌ها معترض در شهرهای بزرگ استان‌های جنوبی عراق با حضور در خیابان‌ها علیه آنچه «فاسد و سرقت» در قدرت، پاسخگو نبودن مقام‌ها و اوضاع وخیم زندگی عنوان شده است، تظاهرات کردند.

از سوی دیگر برخی خبرها حاکی از آن بود که معترضان در شهر کوت، دفاتر چند حزب و خانه یکی از مقام‌های استان واسط را آتش زدند.

این اعتراض‌ها پس از یک دوره سه ماهه آرامش نسبی در میدان‌ها و خیابان‌های مناطق مرکزی و جنوبی عراق آغاز شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=29895 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x