جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اعتراضات در الجزایر، صدهزار نفر در خیابان ها

سیاستمداران الجزایری بشدت زیر فشارند. با وجود کناره‌گیری رئیس جمهور این کشور و اعلام برگزاری انتخابات جدید، صدها هزار الجزایری‌ روز جمعه برای تظاهرات اعتراضی به خیابان‌ها آمدند
Algerien Algier Proteste gegen Regierung (AFP/R. Kramdi)

در موج جدید اعتراضات ضد دولتی در الجزیره، روز جمعه ۱۰ آبان ( اول نوامبر) بیش از صدهزار نفر به خیابان‌ها آمدند و علیه حاکمیت این کشور اعتراض کردند و خواستار پایان دخالت نظامیان در قدرت شدند.

به گزارش دویچه وله به نقل از رویترز، اعتراضات روز جمعه پرتعدادترین تظاهرات در میان تجمعاتی بود که در طول نه ماه گذشته هر جمعه در پایتخت الجزایر، الجزیره، برگزار شده است. تظاهرات روز جمعه به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد استقلال این کشور از استعمار فرانسه برگزار شده است.

افزایش تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات ضددولتی این جمعه‌‌ در الجزایر در پی درخواست اپوزیسیون از مردم در شبکه‌های اجتماعی بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، خواسته‌های تظاهرکنندگان بر محوریت انتخابات ریاست جمهوری آینده قرار دارد. آن‌ها خواستار حاکمانی جدید هستند و نمی‌خواهند انتخابات را حاکمان فعلی برگزار کنند که از نظر آن‌ها “فاسد و غیر قابل دسترس” هستند.

معترضان روز جمعه گفتند خواستار” انقلابی جدید” هستند و به دلیل “غیرشفاف و ناعادلانه بودن” نظام سیاسی فعلی با برنامه دولت برای برگزاری انتخابات در ماه آینده مخالفت کردند.

این ۳۷مین جمعه‌ای است که این کشور واقع در آفریقای شمالی شاهد تظاهرات وسیع مردم است. تظاهرات الجزایر در ماه فوریه آغاز شد و در آغاز ماه آوریل به کناره‌گیری رئیس‌جمهور بوتفلیقه انجامید. ارتش قدرتمند الجزایر هم که ۲۰ سال پیش و همراه با قدرت‌گیری بوتفلیقه به قدرت رسیده بود به دلیل فشار تظاهرات مردمی مجبور به فاصله‌گیری از بوتفلیقه شد.

انتخابات جدید ریاست جمهوری قرار بود در تابستان برگزار شود، اما به تعویق افتاد و قرار است در ماه دسامبر مردم به پای صندوق‌های رأی فرا خوانده شوند.

احمد قائد صالح، رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر، چند روز پیش به مردم الجزایر گفت انتخابات ریاست جمهوری این کشور در موعد مقرر یعنی ۱۲ دسامبر ( ۲۱ آذر) برگزار خواهد شد.

اما چندین گروه اپوزیسیون در الجزایر اعلام کرده‌اند که انتخابات را بایکوت خواهند کرد. شرکت‌کنندگان در تظاهرات جمعه نیز شعار می‌دادند: «انتخابات تحت کنترل باندهای تبهکار را نمی‌خواهیم!»

«تاریخ تکرار می‌شود»

مدتها بود که شرکت‌کنندگان در تظاهرات انتظار جمعه اول نوامبر، سالگرد استقلال کشورشان را می‌کشیدند. برای آنان این روز از دو جهت اهمیت داشت: مبارزه علیه فرانسه که در تاریخ کشورشان پیش از این ثبت شده و مبارزه با سیاستمداران وابسته به دولت سابق و رئیس جمهور بوتفلیقه. 

روی پلاکاردهایی که شرکت‌کنندگان در تظاهرات در دست داشتند از جمله می‌شد دید: «تاریخ تکرار می‌شود».

رئیس جمهور و وزیر امور خارجه فرانسه به مناسبت سالروز استقلال الجزایر پیام‌های دوستی به مردم این کشور ارسال کردند.

انتظار می‌رود که کمیسیون انتخابات طی روزهای آینده فهرست نهایی نامزدهای انتخاباتی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=10781 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x