شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اعتراضات در عراق ادامه دارد

در درگیری هایی که در دومین روز اعتراضات سراسری در عراق میان معترضان و نیروهای امنیتی روی داد دست کم پنج نفر کشته شده اند. ایرنا - خبرگزاری جمهوری اسلامی - از تصمیم دولت به «برخورد قاطع» با معترضان خبر داده است
درگیری در مرکز بغداد تشدید شد

در درگیری هایی که در دومین روز اعتراضات سراسری در عراق میان معترضان و نیروهای امنیتی روی داد دست کم پنج نفر کشته شده اند. در بغداد، پایتخت، سه نفر به دلیل برخورد کپسول گاز اشک آور کشته شدند.

بنابه گزارش ها دست کم دو نفر دیگر در جریان یورش معترضان به منزل یک مقام دولتی در شهر نصیریه کشته شدند.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام امنیتی گزارش داد که معترضان با تجمع در مقابل کنسولگری ایران در کربلا خواستار خروج ایران از عراق شدند.

ویدئوهایی هم در شبکه های اجتماعی منتشر شده که گفته می شود تظاهرکنندگان را درحال نصب پرچم عراق بر سردر کنسولگری ایران در کربلا نشان می دهد.

در جریان ناآرامی های روز جمعه هم ده ها نفر کشته شده بودند.

تظاهرات عراق از سه هفته پیش در اعتراض به فساد، بیکاری و هزینه‌های بالای زندگی شروع شد. به رغم درآمد بالای نفتی عراق، بیشتر مردم وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند.

تشدید درگیری ها در مرکز بغداد

خبرگزاری ایرنا گزارش داده است، در حالی که بغداد و بیشتر شهرهای عراق امروز شنبه ساعات نسبتا آرام و کم حادثه ای را از نظر کم و کیف اعتراضات خیابانی پشت سر گذاشته بودند از بعداز ظهر درگیری میان ماموران و تظاهرکنندگان در میدان تحریر بغداد بوجود آمد و بتدریج روند صعودی به خود گرفت. 

در این گزارش گفته شده درگیری های شدیدی میان دو طرف صورت گرفته و نیروهای امنیتی تلاش کرده اند تظاهرکنندگان را از میدان تحریر در منطقه باب الشرقی عراق و فاصله چند ده متری منطقه سبز در قلب بغداد عقب برانند، اما با مقاومت آنان مواجه شدند و بخشی از معترضان نیز در میدان های الطیران و الخلانی و خیابان الرشید اقدام به تظاهرات کردند.

ایرنا نوشته است، صدای شلیک گاز اشک آور و گلوله های صوتی و دود زا و برخی صداهای انفجار ناشناس لحظه ای قطع نمی شود و خبرها حاکی از وجود درگیری های شدید میان دو طرف است. 

این خبرگزاری از تصمیم دولت عراق به سرکوب شدیدتر اعتراضات خبر داده است. بنابر این گزارش در جلسه ای با حضور عادل عبدالمهدی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با فرماندهان نظامی و انتظامی در مقر پلیس فدرال در بغداد، فرمان پایان دادن به تجمع و حضور خیابانی معترضان در میدان تحریر در قلب بغداد صادر شده است.

ایرنا مدعی شده است دولت با دریافت گزارش های موثق درباره وجود طرح های خارجی و فعال شدن گروه های مخرب و وابسته برای انحراف اعتراضات مسالمت آمیز و بردن کشور به سمت هرج و مرج و سپس سقوط دولت و سقوط روند سیاسی جاری در کشور، تصمیم قاطع گرفته است که به این شکل از اعتراضات باید پایان داده شود تا امنیت و ثبات کشور به خطر نیفتد و خواسته های تظاهرکنندگان و وعده هایی که دولت داده است پیگیری شود. 

https://akhbar-rooz.com/?p=9737 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x