جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اعتراضات مردمی در خوزستان به دلیل بی آبی و قطع حق آبه

در روزها و هفته های اخیر، سازمان آب و برق خوزستان به دنبال کاهش آورده رودخانه های کارون، کرخه و جراحی (به دلیل طرح های انتقال آب بین حوضه ای، سدسازی ها و کاهش بارندگی ها) کشت تابستانی برنج و شلتوک در استان را ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری- واحد خوزستان، قطع آب از مردم و معضلات بی آبی اعتراضات بسیاری را برانگیخته است. از جمله روز دوشنبه هفدهم خرداد ماه، ساکنان روستای منصوره از توابع شادگان، در اعتراض به قطع و افت فشار شبکه آب شرب روستا و مشکلات ناشی از آن بویژه در گرمای طاقت فرسای هوا مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع  اعتراضی برپا کرده و خواهان رسیدگی فوری به این بحران شدند.

سه شنبه هجدهم خرداد نیز گروهی از کشاورزان و شالی کاران خوزستانی در اعتراض به ممنوعیت کشت تابستانی مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

با وجود اعلام دوره تنش آبی و اعمال این محدودیت ها و ممنوعیت ها به مردم، سازمان منابع طبیعی، اقدام به واگذاری زمین های بسیاری در حوالی روستای ” مگطوع ” واقع در بخش مرکزی اهواز به یک موسسه وابسته به قرارگاه خاتم متعلق به سپاه تحت عنوان فردوس با هدف ایجاد حوض‌های پرورش ماهی کرده است. سپاه نیز برای دسترسی به زمین های واگذار شده و احداث حوضچه های پرورش ماهی، اقدام به خاکریزی و ساخت جاده در میان اراضی کشاورزی روستائیان نموده و با پشتیبانی ماموران مسلح نیروی انتظامی تنها راه روستای مگطوع را با حفر کانال بسته و مسیر دسترسی به روستا را محدود کرده است. به گونه ای که اهالی این روستا برای عبور و مرور خود مجبور به طی ۱۲کیلومتر مسیر اضافی شده اند.

روز ۱۵خرداد مردم روستای ” مگطوع ” در اعتراض به این اقدامات و تصرف زمین‌هایشان در محل احداث این پروژه تجمع کرده و با اعتراض شدید خود مانع از فعالیت ماشین آلات موجود در محل شدند.

چند روز پیش از آن نیز موسسه فردوس  با اعزام نیروهای امنیتی اقدام به برخورد خشن با مردم کرده بود. ویدئویی از اعتراض کشاورزان روستای مگطوع  انتشار یافته است که در آن روستائیان می گویند: چرا مسئولان استان به بهانه تنش آبی کشاورزان روستاهای مختلف از جمله مگطوع را از کشت تابستانی منع کرده‌اند اما در مقابل مجوز اعطای حقابه به سپاه آنهم با کانال‌های خاکی و بدون رعایت اصول فنی را صادر می‌کنند؟ اگر آب نیست باید همه نداشته باشند و اگر هست در حالی که زمین های کشاورزی ما و نخلستان های ما نابود شده اند چرا باید به اینگونه مؤسسات داده شود؟

یک اعتراض دیگر این روستاییان به ایجاد دژبانی و پست بازرسی است و می گویند اجازه نخواهیم داد تا محل زندگی و معیشت ما به منطقه نظامی و امنیتی تبدیل شود.

عدم تامین حقابه کشاورزی موجب نابودی منابع درآمدی روستاییان بخش مرکزی اهواز، حمیدیه، شهرستان باوی، کارون، هویزه، دشت آزادگان، غیزانیه، اسماعیلیه، آبادان، شادگان، خرمشهر و رامهرمز شده و شغل و معیشت مردم بسیاری را به خطر انداخته است.

ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که نشان می دهد، کشاورزان مناطق حمیدیه و باوی آنهم در فاصله چند ده متری رودخانه های کرخه و کارون به دلیل ممنوعیت برداشت آب از رودخانه ها، مجبور شده اند با تانکر و صرف هزینه های گزاف، صیفی جات خود را آبیاری کنند.

از سوی دیگر، به جهت عدم تامین حقابه و خشک شدن نیزارهای هورالعظیم  که آتش سوزی چند روز اخیر را در پی داشته است،  بیش از سه هزار هکتار از نیزارها که محل زندگی ماهیان و پرندگان مختلف است از بین رفته و دود ناشی از این آتش سوزی ها بیش از یکصد کیلومتر فراتر رفته و هشت شهرستان را دربرگرفته است. این وضعیت تخریب های محیط  زیستی را بدنبال داشته و  بر فضای اعتراضی این مناطق شدت داده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=115804 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر ایرانی
امیر ایرانی
2 سال قبل

اعتراض برای کشت برنج در خوزستان بی خود است
برنج کاری در جاهای خاص با آب و هوای خاص پربارانی انجام می گیرد نه اینکه چند خانواده آب چندین هزار آدم را هدر دهند. از هر اعتراضی نباید حمایت کرد

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x