پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اعتراض شدید سازمان ملل به قتل دانیال زین‌العابدینی در ایران

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، بیانیه‌ای درباره قتل دانيال زين العابدينی در ايران صادر کرد. سخن‌گوی کمیساریای عالی حقوق بشر، گفت که این نهاد بین‌المللی، از دریافت گزارش مربوط به مرگ وی بر اثر ضرب و جرح نیروهای امنیتی در زندان مهاباد، وحشت‌زده شده است
دانیال زین العابدینی

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۵ فروردین ۱۳۹۸: در پی درخواست سازمان حقوق بشر ایران از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد برای واکنش سریع و قاطع به قتل یک کودک-مجرم* محکوم به اعدام در زندان‌های ایران، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد. سخن‌گوی کمیساریای عالی حقوق بشر، گفت که این نهاد بین‌المللی، از دریافت گزارش مربوط به مرگ دانیال زین‌العابدینی بر اثر ضرب و جرح شدید نیروهای امنیتی در زندان مهاباد، وحشت‌زده شده است.

روپرت کولویل، افزود: «طبق اطلاعاتی که ما دریافت کردیم، دانیال زین‌العابدینی در پی شورش ۲۸ مارس در زندان مهاباد، به سلول انفرادی زندان مهاباد منتقل و در آنجا به شدت مضروب شد. زندانیان به شرایط نگهداری‌شان و کوتاهی مقامات در اعطای مرخصی‌ها به خاطر شیوع بیماری کووید-۱۹ اعتراض داشتند. طبق گزارش‌ها، او به زندان میاندوآب در استان آذربایجان غربی منتقل شد و مورد بدرفتاری مقام‌های زندان قرار گرفت. در تماسی به خانواده  در ۳۱ مارس، او گفت که به شدت کتک خورده، به سختی نفس می‌کشد و نیاز به کمک فوری دارد. مرگ او در روز دوم آوریل تایید شد.»

سخن‌گوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به صدور حکم اعدام برای دانیال زین‌العابدینی به خاطر جرمی که او در ۱۷ سالگی مرتکب شده بود، گفت: «حکم اعدام او در اکتبر ۲۰۱۸ توسط دیوان عالی کشور تایید شد. او می‌گفت که بی‌گناه است. همانگونه که بارها گفتیم، اعمال مجازات مرگ برای افرای که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند، طبق قوانین حقوق بشر بین‌المللی کاملا ممنوع است و چنین مجازات‌هایی باید فورا برچیده شوند.»

روبرت کولویل همچنین گفت کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، لزوم حفظ جان زندانیان را به حکومت ایران یادآوری می‌کند و از مقام‌های این کشور می‌خواهد تا فورا تحقیقات مستقل و غیرجهت‌دار را در مورد مرگ دانیال زین‌العابدین آغاز کنند و خاطیان را مجازات نمایند.

او افزود: «ما همچنین نگران سرنوشت شش تن از افرادی هستیم که در جریان شورش ۲۸ مارس مهاباد مضروب و به زندان میاندوآب منتقل شدند. ما از مقام‌های ایرانی می‌خواهیم تا تمامی تدابیر را برای حفظ جان آن‌ها به کار گیرند.»* توضیح سازمان حقوق بشر ایران: در قوانین بین‌المللی یک فرد تا به سن ۱۸ سال تمام نرسد، کودک محسوب می‌شود. لفظ کودک-مجرم به کسانی اطلاق می‌شود که در هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند. دانیال زین‌العابدینی در هنگام جرم قتل که به خاطر آن به اعدام محکوم شده، ۱۷ سال داشت.

https://akhbar-rooz.com/?p=24992 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x