جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اعتراض نهادهای کارگری و اجتماعی به سرکوب بازنشستگان در برابر مجلس

برخورد خشونت آمیز پلیس و نیروهای امنیتی با بازنشستگان در جریان تجمع روز گذشته آن ها در برابر مجلس اسلامی، مورد اعتراض تشکل های کارگری و اجتماعی قرار گرفته است
Bildergebnis für ‫تظاهرات بازنشستگان در برابر مجلس‬‎

برخورد خشونت آمیز پلیس و نیروهای امنیتی با بازنشستگان در جریان تجمع روز گذشته آن ها در برابر مجلس اسلامی که به ضرب و شتم و بازداشت عده ای از شرکت کنندگان در تظاهرات انجامید، مورد اعتراض تشکل های کارگری و اجتماعی قرار گرفته است.

سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در اطلاعیه ای با عنوان «ضرب و شتم بازنشستگان در اطراف مجلس و دستگیری تعدادی از آنان» نوشت: روز یکشنبه ۱۹ آبان، بازنشسته‌های کشوری و تامین اجتماعی که برای پیگیری مطالباتشان قصد تجمع اعتراضی در مقابل مجلس داشتند، مورد ضرب و شتم شدید پلیس و نیروهای امنیتی قرار گرفتند. بر اساس خبر های منتشر شده استقرار زیاد پلیس و نیروهای امنیتی در محل، مانع از شکل‌گیری تجمع شده است. حداقل ۱۰ تا ۱۵ تن از بازنشستگان دستگیر و به پلیس امنیت خیابان وزرا منتقل شده‌اند. ویدیویی هم منتشر شده که در آن تعدادی از بازنشستگان در کنار مترو بهارستان در حال شعار دادن هستند.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه حمله به تجمع اعتراضی بازنشستگان در مقابل مجلس را قویا محکوم کرده و‌ خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمام بازداشت‌شدگان شده است.

گروه اتحاد بازنشستگان از جمله گروه های فراخوان دهنده برای این تجمع با انتشار بیانیه ای نوشته است: امروز ۱۹ آبان چهره های مصمم بازنشستگان و جان هایی که همدل و متحد به شوق اعتراض جمعی و فریاد از بیداد، انرژی دو صد چندانی گرفته بودند ، ایستگاه های مترو را پر کرده بود. بسیاری علیرغم بیماری و شرایط سرما، خستگی را به جان خریده و از شهرستان ها خود را به همراهان رسانده بودند. اما از پله های مترو بهارستان به بالا، منطقه در محاصره نیروهای امنیتی_ انتظامی، زنان ویژه سرکوب و گشت های موتور سوار قفل شده بود و همه را به خارج از محوطه هدایت میکردند. اما بازنشستگان باز بصورت جمعی حرکت کرده و یکدیگر را می یافتند و دنبال فرصتی برای شکستن فضا و اعتراض بودند. جمع های پراکنده در پیاده روها شعار آزادی معلمان و کارگران زندانی، معیشت منزلت… خط فقر … و … را سر دادند ولی یورش و فشار نیروهای انتظامی و لباس شخصی هایی که جمعیت را کنترل می‌نمودند مانع از تحرک بیشتر میگردید. آخرین خبرها حاکی از ضرب و شتم و دستگیری تعدادی از بازنشستگان و انتقال آنان به وزرا می‌باشد. ضمن محکوم کردن این اعمال سرکوبگرانه در ممانعت از تجمع مسالمت آمیز و شنیده شدن فریاد مطالبه گرانه بازنشستگان، خواهان آزای بازداشت شدگان به فوریت و بی قید و شرط هستیم.
در پایان این اطلاعیه آمده است: بازنشستگان و شاغلین که در قبال کار و زحمات چندین ساله خویش، سفره ها و زندگیشان، در هم پیچانده شده است، عقب نخواهند نشست و حقوق مسلم خود را باز هم پیگیر بوده و فریاد خواهند زد.

شورای بازنشستگان ایران، یکی دیگر از دعوت کنندگان به تجمع روز یکشنبه در بیانیه ای اعتراض آمیز پیرامون «لشکرکشی» علیه تجمع بازنشستگان نوشته است:
امروز یکشنبه ١٩ آبان طبق فراخوانی که اعضای صندوقهای مختلف بازنشستگی برای پیگیری مطالبات خود اعلام نمودند، جمعیت انبوهی از بازنشستگان بسمت مجلس و میدان بهارستان حرکت کردند ولی پیش از پیوستن به صفوف خود و آغاز تجمع با صحنه ای از آرایش نیروهای امنیتی و نظامی مواجه شدند بطوریکه خروجی های مترو و خیابانهای اطراف بهارستان مملو از نیروهای سرکوبگر، چه نظامی و چه لباس شخصی بود.
در این فضای بشدت کنترل شده، حتی از حضور ۲ الی۳ نفر در کنار یکدیگر بشدت ممانعت می نمودند.
در این اطلاعیه قید شده است: این درجه از سرکوب برای تجمع بازنشستگانی که همواره صلح آمیز ترین و قانونی ترین شیوه های تجمعی را برگزار کرده اند، بی سابقه بوده است.
بنابر این اطلاعیه، یکی دیگر از ویژه گیهای قابل توجه حضور چشمگیر زنان پلیس بود که نشان از هراس آنان از حضور گسترده زنان در تجمعات است.
طبق مشاهدات عینی، تعدادی از بازنشستگان تهدید، دستگیر و گوشی هایشان مصادره گردید.
شورای بازنشستگان ایران خاطرنشان کرده است: بازنشستگانی که پس از سالها زحمت، باتوجه به صندوق های غارت شده و معیشت چهار برابر زیر خط فقر، وضعیت نابسامان درمان و بهداشت زندگی میکنند، چیزی برای از دست دادن ندارند که با این فشارهای سیستماتیک به عقب نشینی تن دهند.
شورای بازنشستگان ایران ضمن محکوم نمودن این لشگر کشی شدید علیه بازنشستگان به نهادهای مسئول اعلام داشته است این تعرض آشکار به مطالبه گری بازنشستگان بی پاسخ نخواهد ماند و بازنشستگان تا رسیدن به خواسته های خود، همچنان به پیگیری مطالبات خود ادامه خواهند داد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری: نیز با انتشار اطلاعیه ای به رفتار خشونت آمیز حکومت در برابر بازنشستگان و ضرب و شتم آن ها اعتراض کرده و نوشته است: کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری حمله به تجمع بازنشستگان را شدیدا محکوم کرده و‌ خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط تمام باز داشت شده گان می باشد.

https://akhbar-rooz.com/?p=11722 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قنبر
قنبر
4 سال قبل

چگونه می توانیم از اساسنامه و اهداف تشکل های بازنشستگان آگاهی یافته و به افتخار همراهی آنان نائل شویم. مخصوصا اینکه من بازنشسته ای شهرستانی هستم که علیرغم درک ضرورت همراهی با تجمع کنندگان درراستای احقاق حقوق ضایع شده ام، تاکنون نتوانسته ام دراین تجمعات مشارکت نمایم.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x