جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اعتراض کارگران سیمان و اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان

اعتراض کارگران دو مجموعه در استان خوزستان، روز پنج‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ پای این استان را به اخبار اعتراضات کارگری بازکرد.
این اتفاقات در حالی به وقوع پیوستند که بر اثر آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران، یک کارگر بر اثر نشت بنزین و شعله‌ور شدن آن، یکی از کارکنان بهره‌برداری پالایشگاه تهران دچار سوختگی شدید شد و درگذشت.

کارگران اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان روز ۱۴ خردادماه در مقابل فرمانداری ماهشهر دست به تجمع زدند. معترضان می‌گویند مسوولان اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و فرمانداری ماهشهر دست در دست مدیران «شرکت پیمان کاری همت‌کاران»، قصد پایمال کردن حقوق کارگران را دارند. این کارگران از اسفند سال گذشته تاکنون اعتراضات ادامه‌داری را برای مقابله با این همکاری در راه دست‌یابی به مطالبات خود برگزار کرده‌اند.
به گفته آن‌ها، اسفند ۱۳۹۸، شرکت‌ پیمان‌کاری همت‌کاران در اداره بنادر استان خوزستان اعلام کرد که طبق مقررات اشتغال مناطق ویژه اقتصادی، مکلف به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل نیست. در حالی که طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران رسمی اداره بنادر استان خوزستان در سال‌های گذشته اجرا شده است.

در دور قبلی اعتراض این کارگران که روز ۲۸ اردیبهشت برگزار شده بود، یکی از نمایندگان کارگران در گفت‌وگو با ایلنا، از دستور و ابلاغ مدیرعامل وقت سازمان بنادر و دریانوردی برای انعقاد قرارداد مستقیم با کارکنان شرکتی (نیروهای غیرحجمی) خبرداده و گفته بود: «علی‌رغم دستور و ابلاغیه مورخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان از آن زمان تاکنون این دستورالعمل را اجرا نکرده است. زیرا معتقدند که نوع قرارداد برخی شرکت‌ها، ازجمله تخلیه و بارگیری‌ها، تعمیر و نگه داری برق و تأسیسات آبفا، تعمیرات خشکی و… به‌صورت حجمی بوده و مشمول این دستورالعمل نیست. در صورتی‌که نوع کار در این مشاغل، دایمی است و چنین ادعایی منطقی نیست.»

کارگران معترض با گلایه‌ از فرماندار شهرستان بندر ماهشهر به دلیل عدم تشکیل جلسه‌ حل اختلاف با وجود قول و وعده‌های داده ‌شده، می‌گویند: «کوتاه آمدن مسوولان منطقه در دفاع از حقوق کارگران باعث شده است کارفرما روز ۲۷ اردیبهشت در مقابله با امتناع کارگران از انجام کار تا برطرف شدن مشکلات، اقدام به جذب نیروی کار از خارج استان کند. او با همکاری اداره حراست و گارد، از ورود کارگران معترض به محل کار جلوگیری کرده و با اجازه ورود به کارگران غیربومی جدید، باعث تقابل کارگران با یک‌دیگر شده که به درگیری فیزیکی منجر شده است.»

این کارگران ضمن انتقاد از عملکرد ادارات زیر مجموعه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی برای ایجاد شرایط استرس‌زا و غیرقانونی، خواهان امنیت شغلی خود شده و می‌گویند: «متأسفانه در سالی که سال جهش تولید نام گذاری شده است، ما را اخراج کرده‌اند.»

در سوی دیگر این استان، کارگران بازنشسته کارخانه سیمان خوزستان روز چهارشنبه ۱۴ خرداد بار دیگر در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود دست به تجمع زدند.
کارگران بازنشسته این کارخانه از روز یک‌شنبه هفته جاری با برپایی تجمع مقابل اداره کل بازرسی استان خوزستان، خواستار پرداخت حق بهره‌وری شش ساله خود هستند.

https://akhbar-rooz.com/?p=32472 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x