پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اعتراض کارگران کارخانه کنتورسازی ایران نسبت به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

کارگران کارخانه کنتورسازی ایران برای باری دیگر اعتراضشان را نسبت به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بلند کردند.

روز چهارشنبه ۶ فروردین،جمعی از کارگران کارخانه کنتورسازی ایران به خبرنگار رسانه ای گفتند: کارفرمای کارخانه کنتورسازی ایران به بهانه حفظ سلامتی کارگران با شیوع کرونا ویروس اقدام به تعطیلی این واحد بزرگ تولیدی کرده و از کارگران درخواست کرده است برای  دریافت مقرری بیمه بیکاری اقدام کنند.

یکی از کارگران این واحد تولیدی گفت: استدلال کارفرما در تعطیلی کارخانه برای حفظ سلامتی کارگران به دلیل انتشار ویروس کرونا یک بهانه‌ است چراکه با تعطیلی کارخانه هیچ تضمین برای اشتغال دوباره آنها وجود ندارد.

وی افزود: کارخانه کنتورسازی ایران یک واحد تولیدی است و تعطیلی آن به بهانه کرونا ویروس، امنیت شغلی کارگرانی که سالها در این واحد تولیدی تلاش کرده‌اند را به خطر می‌اندازد.

او در ارتباط با مخالفت کارگران این کارخانه برای دریافت مقرری بیمه بیکاری نیز گفت: اکثر کارگران شاغل در این واحد تولیدی که حدود ۲۰ سال سابقه کار دارند، اکنون در شرف بازنشستگی پیش از موعد تحت قانون مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارند و به همین دلیل نگران مخدوش شدن سوابق بازنشستگی خود پس از معرفی به بیمه بیکاری هستند.

این کارگر کارخانه کنتورسازی درباره دغدغه دیگر کارگران توضیح داد: نگرانی دیگر کارگران از این جهت است که مبادا کارفرما همزمان با آغاز دوره مقرری بیمه بیکاری، کارخانه را به طور کامل تعطیل کند و آنها نتوانند بعد از اتمام این دوره مجددا به کارخانه بازگردند و سوابق بیمه‌ای‌شان را تکمیل کنند.

به گفته وی، تمهیدات دولت برای دریافت مقرری بیمه بیکاری برای کارگران فصلی، کارگران هتل‌ها و در نهایت کارگران مشاغلی که با انتشار ویروس کرونا درآمد آنها دچار لطمه شده، در نظر گرفته شده است. این در حالی است تعطیلی کارگران مشاغل تولیدی و صنعتی که کمک اقتصادی دولت هستند، کار درستی نیست در عین حال پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کارگران این کارخانه‌ها هزینه مضاعفی است به دولت و صندوق بیمه بیکاری.

به گفته یکی دیگر از کارگران کارخانه کنتورسازی ایران، واحد تولیدی کنتورسازی در سال‌های گذشته بارها به بهانه‌های مختلف مدیریتی تعطیل اعلام شد و در حال حاضر از تقریبا یکسال پیش چرخ‌های تولیدی این کارخانه به همت کارگران به حرکت درآمده و در حال جان گرفتن است. ما با اینکه عواملی دوباره سعی دارند به بهانه‌های جدیدتری  همانند کرونا ویروس این واحد تولیدی را مجدد تعطیل اعلام کنند و امنیت شغلی کارگران را به خطر بیاندازند، مخالفت خود را اعلام می‌کنیم و به هیچ وجه به این کار رضایت نمی‌دهیم.

به گفته وی، در حال حاضر این واحد تولیدی حدود ۲۰۰ هزار قطعه برد در گمرک دارد که کفاف دو سال تولید کنتور را می‌دهد در عین حال در انبار کارخانه حدود ۲۰ هزار قطعات تولید کنتور وجود دارد که بیش از دو ماه به صورت مداوم می‌توانیم کنتور تولید کنیم.

او در ارتباط با مطالبات مزدی پرداخت نشده‌ی کارگران  این واحد تولیدی گفت: ما از سال۹۵ تا پایان سال ۹۸ حدود ۲۶ماه مطالبات مزدی عقب افتاده داریم که حدود ۹ماه از این مطالبات مربوط به سال ۹۸ است. طی سال‌های گذشته کارفرما چندین بار درهای کارخانه را با قفل و زنجیر بست و به بهانه‌های مختلف سعی در تعطیلی کارخانه داشت که با پیگیری کارگران مجددا درهای کارخانه برای تولید بازشد.

او افزود: سال جاری هنوز ۵ روز آن سپری شده کارفرمابا بهانه کردن  کرنا ویروس قصد تعطیلی دائمی این واحد تولیدی بزرگ را دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اکثر کارگران واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی قزوین مشغول کارند و اگر مسئولان دلسوز نگران جان کارگران هستند همه این کارخانه را با نظارت خود تعطیل کنند تا جدای از به خطر افتادن جان کارگران، امنیت شغلی آنها نیز به خطر نیفتد.

این کارگر کارخانه کنتورسازی با بیان اینکه عدم نظارت بر کار برخی کارفرمایانی که با سوءاستفاده از موقعیت‌ها با نادیده گرفتن کارگران به دنبال منافع خود هستند، افزود: از مسئولان می‌خواهیم فکری به حال کنتورسازی و کارگران مستاصل آن بکنند؛ ده سال پیش که این واحد را به بخش خصوصی دادند، باید فکر امروز را می‌کردند که نکردند؛ حالا هم باید برای شروع تولید و ترمیم مدیریت این شرکت و همچنین پرداخت مطالبات انباشته کارگران فکری بکنند وگرنه «کنتورسازی» را از دست رفته بدانند.


https://akhbar-rooz.com/?p=24092 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x