پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اعتراض گزارشگران بدون مرز به احکام صادره علیه دو روزنامه‌نگار ایرانی

سازمان گزارشگران بدون مرز | ایران اینترنشنال

سازمان گزارشگران بدون مرز احکام صادره برای دو روزنامه‌نگار و شهروند-خبرنگار و لغو امتیاز ماهنامه گیلان اوجا را محکوم کرد.

این سازمان اعلام کرده است که روزبه پیری ، مترجم و فعال مدنی و برادر یاشار پیری به اتهام انتشار «خبرهای کذب در فضای مجازی» به ۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

به گفته گزارشگران بدون مرز، شاکی آقای پیری اطلاعات سپاه پاسداران بوده و او به دلیل انتشار خبرهای مرتبط با بازداشت خشونت‌آمیز برادرش متهم شده است.

یاشار پیری، فعال مدنی که سوم اسفند گذشته در تبریز بازداشت شده بود پس از آزادی از بازداشتگاه در بیمارستان منتقل شده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز از صدور حکم ۹ ماه زندان برای امین ماسوری، مدیر مسئول هفته‌نامه نیش قلم و سایت اطلاع‌رسانی چوپی خبر داده و اعلام کرده است که این روزنامه‌نگار از سوی دادگاه انقلاب خرم‌آباد با اتهام‌هایی چون «انتشار خبرهایی از زندانیان امنیتی» و «توهین به دستگاه قضایی» تفهیم اتهام شده بود.

امیر ماسوری ۲۶ دی ماه ۱۳۹۷ بازداشت و یک ماه بعد با سپردن وثیقه تا برگزاری دادگاه آزاد شده بود. او اول آبان ۱۳۹۸ هم برای حکم دو سال زندان زندانی شده بود که فروردین ۱۳۹۹ در پی عفو عمومی زندانیان در پی همه‌گیری کرونا آزاد شد.

این سازمان مدافع آزادی بیان همچنین به لغو مجوز انتشار ماهنامه گیلان اوجا اشاره کرده است که اعلام شده بود «به درخواست مدیر نشریه و به دلیل مشکلات اقتصادی» انجام شده است. گزارشگران بدون مرز اما می‌گوید، این نخستین بار نیست مقامات جمهوری اسلامی با فشار بر مدیر مسئول یک نشریه او را مجبور به پذیرش سانسور و درخواست لغو امتیاز نشریه خود می‌کنند.

احمد زاهد لنگرودی، مدیر ماهنامه گیلان اوجا پنجم دی ماه ۹۸ در پی بازداشت جمعی از شرکت‌کنندگان درمراسم چهلم یکی از جانباختگان آبان ماه ۹۸ بازداشت و با سپردن وثیقه آزاد شده بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=113936 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x