جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اعتصاب غذای رضوانه احمد خانبیگی در بند زنان زندان اوین

رضوانه احمدخانبیگی، فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین از امروز دوشنبه ۲۶ اسفندماه در اعتراض به عدم اعطای مرخصی دست به اعتصاب غذا زد است.

بک منبع نزدیک به خانواده این زندانی در خصوص علت اعتصاب وی به هرانا گفت: “طی روزهای اخیر اسامی زندانیان سیاسی بارها به فهرست کسانی که به مرخصی خواهند رفت، اضافه و مجددا حذف شد. همین امر موجب آزار روانی مضاعفی برای زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنان بود. خصوصا آنهایی که با وجود بیماری‌ و واجد شرایط بودن کماکان به مرخصی اعزام نمی‌شوند. رضوانه احمد خانبیگی نیز در اعتراض به همین رفتارها دست به اعتصاب غذا زده است”.

پس از شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش نگرانی ها از سرنوشت صدها هزار زندانی، رئیس قوه قضائیه طی دو بخشنامه در اسفندماه سال جاری به هدف کنترل وضعیت بهداشتی زندانها شرایطی را برای اعزام به مرخصی زندانیان اعلام کرد که عمدتا شامل زندانیان مالی و همینطور زندانیان با محکومیت کمتر از ۵ سال می شد. این شرایط در مورد زندانیان سیاسی سختگیری مضاعفی دارد علاوه بر اینکه مسئولان قضایی یا سازمان زندانها در روند اداری مرخصی برخی زندانیان عقیدتی مانع تراشی های فراقانونی می‌کنند.

رضوانه احمدخانبیگی پیشتر در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به یکی از بازداشتگاه ‌های اطلاعات سپاه در تهران منتقل شده بود. گفته می‌شود ماموران در زمان بازداشت منزل ایشان مورد بازرسی قرار داده و برخی وسایل شخصی او و همسرش را ضبط کرده و با خود برده بودند. وی نهایتا روز پنج‌شنبه ۲۱ آذرماه با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه این نهاد امنیتی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. خانماحمدخانبیگی بهمن ماه امسال توسط شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

خانم احمدخانبیگی پیشتر در تاریخ ۲۶ دی ماه ۹۷، به همراه دو شهروند دیگر در ارتباط با شعارنویسی در خیابان بازداشت نهایتا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام” به ۴ سال و ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در تاریخ ۱۱ اسفندماه ۹۷، با تودیع قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود. گفته می‌شود این حکم آذرماه امسال در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، بدون برگزاری جلسه دادگاه عینا تایید شده و به اجرای احکام نیز ارسال شده است.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی “خانم احمدخان‌بیگی به بیماری صرع و تشنج دچار هستند و مسئولین زندان تاکنون تنها بخشی از داروهای وی را به او رسانده‌اند.

بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می‌زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی‌های بلندمدت بوده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=22985 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x