جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اعتصاب غذای سیامک میرزایی، بهنام شیخی و کیانوش اصلانی در زندان اوین

امروز دوشنبه ۲۴ خردادماه، سیامک میرزایی، بهنام شیخی و کیانوش اصلانی فعالان ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زدند. اعتصاب این شهروندان در حمایت از عباس لسانی و چهار تن دیگر که در زندان اردبیل در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و انتقال زندانیان جرائم خشن به بند زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا به سر میبرند، صورت گرفته است.

به گزارش هرانا، امروز دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰، سیامک میرزایی، بهنام شیخی و کیانوش اصلانی فعالین ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زدند.

اعتصاب این شهروندان در حمایت از عباس لسانی، یوسف کاری، مهرداد شیخی، علی واثقی و رضا واثقی که در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و انتقال زندانیان جرائم خشن به بند زندانیان سیاسی زندان اردبیل اقدام به اعتصاب کرده‌اند، صورت گرفته است.

عباس لسانی و یوسف کاری، مهرداد شیخی، علی و رضا واثقی به دلیل عدم رسیدگی به مطالبات خود کماکان در اعتصاب به سر می برند. این زندانیان روز یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰، به قرنطینه زندان اردبیل منتقل و از برقراری تماس تلفنی با خانواده خود منع شده اند. عباس لسانی و یوسف کاری سومین روز اعتصاب خود را سپری می کنند. مهرداد شیخی، علی واثقی و رضا واثقی، نیز روز یکشنبه ۲۳ خردادماه، در حمایت از عباس لسانی که در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و انتقال زندانیان جرائم خشن به بند زندانیان سیاسی اقدام به اعتصاب کرده است، دست به اعتصاب غذا زدند.

بهنام شیخی در اسفندماه ۱۳۹۲ در نسیم شهر تهران بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد. وی در سال ۱۳۹۵ مرحله بدوی توسط شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان از بابت اتهام “مشارکت در تشکیل جمعیت به منظور برهم زدن امنیت کشور” به ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به مسجد سلیمان از توابع استان خوزستان محکوم شد. این حکم توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی بابایی به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید تقلیل یافت. او نهایتا در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۹ جهت تحمل مدت محکومیت خود توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

کیانوش اصلانی در تاریخ ۲ اسفندماه سال ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و در فروردین سال ۹۸ به بند ۴ زندان اوین منتقل شد. وی نهایتا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” به ۵ سال حبس و دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شد. این حکم نهایتا توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۷ در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شد. وی مدتی بعد توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب اردبیل از بابت اتهام “تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ۸ سال حبس و ۲ سال تبعید به شهر یزد محکوم شد. این حکم در مهرماه ۹۸ توسط دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به ۱۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهر یزد افزایش یافت. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری برای وی قابل اجرا است. عباس لسانی در اردیبهشت ماه ۹۸ و در پرونده ای دیگر توسط شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های مخالف نظام” به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

آقای لسانی علیرغم مواجهه با مشکلات پزشکی متعدد از جمله فشار خون، دیسک کمر و مشکلات قلبی از رسیدگی پزشکی و اعزام به بیمارستان خارج از زندان محروم مانده است. وی روز سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰، در پی بروز درد در ناحیه کمر و زانو به بیمارستانی خارج از زندان اعزام شده و مجددا به زندان بازگردانده شده بود.

یوسف کاری، مهرداد شیخی، رضا و علی واثقی نیز در حال تحمل دوران محکومیت خود در زندان اردبیل هستند.

با وجود بروز بسیاری از مشکلات جسمی و روحی که این اقدام اعتراضی به همراه دارد و تا سالها اثرات آن بر زندگی افراد باقی می ماند، بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می‌زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی‌های بلندمدت صورت می گیرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=116314 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x