جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

#اعدام_نکنید – بیانیه ی حزب چپ ایران (فدائیان خلق) به مناسبت به مناسبت ۱۰ اکتبر روز جهانی مبارزه علیه اعدام

۱۰ اکتبر امسال مصادف است با کارزار علیه احکام اعدام برای معترضان دی‌ماه ۹۶، مردادماه ۹۷ و آبان‌ماه ۹۸ و اعلام انزجار از اعدام نوید افکاری قهرمان ورزشی کشورمان. اما علیرغم صدور احکام اعدام و اجرای این احکام غیر انسانی توسط جمهوری اسلامی، امروز ما در دنیایی به سر می بریم که نزدیک به ۱۷۰ کشور در قانون و عمل از صدور و اجرای احکام اعدام پرهیز می‌کنند. هر چند ۵۶ کشور دنیا هنوز چنین مجازاتی را از قوانین خود حذف نکرده اند، اما در سال گذشته‌ی میلادی، تنها در ۱۷ کشور جهان به طور قطع کسانی اعدام شده اند که عمده‌ی آن در کشورهای چین با تخمین چند هزار تن و سه کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی و عراق با تعداد بیش از صد تن در هر یک صورت گرفته است.

۱۰  اکتبر، از سال ۲۰۰۳ میلادی از سوی «ائتلاف جهانی علیه اعدام» روز جهانی علیه اعدام اعلام شده و سپس توسط اتحادیه‌ی اروپا، شورای اروپا و سازمان ملل متحد به این عنوان معرفی گردیده است.

این ائتلاف شعار امسال خود را «دسترسی به وکیل، مسئله زندگی یا مرگ» با این اعتقاد قرار داده است که در صورت دسترسی متهمان به وکیل تعیینی و دلخواه خود در ارتباط با جرائمی که می توانند مجازات اعدام را به دنبال داشته باشند، در زمان مناسب چه بسا که بتوان از اجرای بسیاری از این احکام جلوگیری کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اخیرا گزارش خود از وضعیت جهان در ارتباط با مجازات اعدام را در فاصله ژوئیه ۲۰۱۸ تا ماه مه ۲۰۲۰ را به شورای حقوق بشر ارائه کرده و به وجوه مختلف در ارتباط با این مجازات و نحوه اجرای آن پرداخته است. در این گزارش، بارها نام جمهوری اسلامی ذکر شده است.

بنا به گزارش کمیسر عالی حقوق بشر، هم‌چنین جمهوری اسلامی ایران در زمره معدود کشورهای مجری احکام اعدام بوده است که روند «دادرسی عادلانه» در مورد محکومان، جریان نداشته‌است و به‌خصوص محکومان فقیر آسیب پذیری بیشتری از این نظر داشته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران، عربستان و سودان جنوبی در دو سال گذشته تنها کشورهایی بوده‌اند که “کودک-مجرمان” را اعدام کرده‌اند و در این مورد نیز جمهوری اسلامی شوربختانه سرآمد بوده‌است و گمان می‌رود که حدود ۹۰ کودک اکنون در صف اعدام باشند. جمهوری اسلامی ایران در عین حال از جمله معدود کشورهایی است که افرادی با معلولیت های روانی یا ذهنی را به اعدام محکوم می‌کند.

با نگاه به  کارنامه‌ی خوفناک و خونبار جمهوری اسلامی در ارتباط با به رسمیت شناختن «حق زندگی» برای ساکنان کشورمان، بی سبب نیست که خواست توقف و لغو اعدام در میان مردم کشور گستردگی بی سابقه‌ای بافته است. به دنبال تأیید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی در دیوان عالی کشور، هشتگ «#اعدام_نکنید” میلیون ها بار توئیت و ریتوئیت شد و تا وقتی که تقاضای اعاده‌ی دادرسی وکلای ایشان پذیرفته نشد، فروکش نسبی پیدا نکرد. اکنون شعارهای «نه به اعدام»، «اعدام_بس» و «خون_بس» که مجازات اعدام را منبعث از انتقام‌جویی دولتی و تداوم زنجیره‌ی خشونت در جامعه می داند، فراگیری وسیعی در میان مردم دارد. اکنون سال ها از زمانی که تعداد قلیلی از مدافعان حقوق بشر و نمایندگان جامعه‌ی مدنی ایران تشکل «لگام» را برای لغو گام به گام مجازات اعدام، تشکیل دادند و اعضایی از آن همچون نسرین ستوده و نرگس محمدی، به خاطر آن سنگین‌ترین احکام را گرفته‌اند گذشته است و به ویژه با عمومی شدن چنین خواستی، تداوم بازداشت خودسرانه‌ی ایشان، کوچکترین مفهوم و حاصلی را برای بازداشت کنندگان ندارد.

اعدام نوید افکاری با ابهامات فراوانش به دنبال روند “دادرسی” به غایت ناعادلانه و با استناد به اعترافات اجباری، موجی از انزجار را دامن زده است. جمهوری اسلامی که به ویژه پس از رویدادهای دی ماه ۹۶، مرداد ماه ۹۷، آبان ۹۸ و اعتراضات نسبت به سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین در اثر اصابت موشک های سپاه پاسداران، خود را در موضع ضعف می بیند، کوشش می کند که با ارعاب مردم از طریق صدور احکام  اعدام برای تعدادی از معترضان دستگیر‌شده، با آرزوی عدم تکرار چنین حوادثی، موقعیت ضعیف خود را پنهان سازد.

 حزب چپ ایران(فدائیان خلق) به عنوان حزبی که مبانی بنیادین برنامه‌ای آن  بر ارزش های حقوق بشری منطبق است و «حق زندگی» را از والاترین حقوق انسانی می شناسد، مجازات غیر انسانی، بی‌رحمانه‌ی اعدام را «قتل عمد دولتی» می داند که شوربختانه هنوز هم توسط برخی حکومت ها و در پیشاپیش آن‌ها جمهوری اسلامی اجرا می شوند. ما آرزومندیم که مبارزه مشترک همه نیروهای آزادبخواه و طرفداران حقوق بشر به ثمر بنشیند تا جامعه ما بتواند از تداوم گردش چرخه خشونت در این عرصه نیز نجات یابد و به زودی واژه ترسناک و نفرت برانگیز «اعدام» به تاریخ گذشته بپیوندد.

هیئت سیاسی اجرائی حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

 ۱۶ مهر ۱۳۹۹ – ۷ اکتبر ۲۰۲۰

https://akhbar-rooz.com/?p=49435 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x