سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اعضای اروپایی برجام: اگر ایران خواستار حفظ برجام است، تولید اورانیوم را فورا متوقف کند

فرانسه، آلمان و بریتانیا، روز شنبه ۲۷ دی، در بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به اقدامات هسته‌ای ایران تاکید کردند چنانچه جمهوری اسلامی خواستار «حفظ» توافق برجام است، باید تولید اورانیوم فلزی را فورا متوقف کند.

به گزارش رویترز در بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی که نسخه‌ای از آن در وب‌سایت وزارت خارجه آلمان منتشر شده است، آمده که «تولید فلز اورانیوم دارای پیامدهای بالقوه سنگین نظامی است» و این در حالی است که ایران «هیچ‌گونه توجیه پذیرفتنی غیرنظامی» برای اقدام‌های اخیرش ندارد.

این بیانیه می‌افزاید: «بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (موسوم به برجام)، ایران موظف است به مدت ۱۵ سال از هرگونه اقدام در راستای تولید اورانیوم فلزی یا تحقیق و توسعه در زمینه متالورژی اورانیوم خودداری کند.»

بیانیه اخیر اعضای اروپایی برجام در شرایطی منتشر می‌شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی روز ۲۴ دی تایید کرد، جمهوری اسلامی فعالیت تحقیق و توسعه برای تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران در همین روز به آژانس اطلاع داد که هیچ محدودیتی در فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای خود قائل نیست و «اصلاح و نصب تجهیزات مربوطه برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه» را در کارخانه تولید صفحه سوخت در تاسیسات هسته‌ای اصفهان آغاز کرده است.

در پایان بیانیه مشترک فرانسه، آلمان و بریتانیا آمده است: «ما از ایران به تاکید می‌خواهیم تا این فعالیت را متوقف کند و اگر برای حفظ توافق (برجام) جدی است، هر چه سریع‌تر به پایبندی به تعهداتش در رابطه با توافق هسته‌ای بازگردد.»

ایران در ژانویه سال ۲۰۱۹ نیز اعلام کرده بود که در صدد راه‌اندازی تاسیساتی برای تولید این ماده است اما تحت فشار آژانس در پاییز همان سال از این اقدام خودداری کرد.

ایران اخیرا اعلام کرد تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را از سر گرفته و سانتریفیوژهای پیشرفته نصب کرده است. همچنین ذخایر اورانیوم ۳.۵ درصدی ایران به بیش از ۱۰ برابر حد مجاز، طبق برجام افزایش یافته است.

شرکای اروپایی برجام پیشتر گفته بودند آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم «تاثیر منفی جدی» بر تعهدات اعضای برجام خواهد داشت.

https://akhbar-rooz.com/?p=101004 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x