جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اعلامیه سازمان راه کارگر: بازگشایی مدارس در شرایطِ کرونایی

بازگشایی مدارس امسال در شرایطی بسیار متفاوت در حالی آغاز می شود که بدلیل گسترش ویروس کرونا، بالا بودن آمار تلفات در سنین مختلف در ایران، وضعیت نامطلوب بهداشت و درمان و به خطر افتادن جان دانش آموزان و معلمان، نگرانی های بسیاری را برای خانواده ها و دانش آموزان بوجود آورده است. این در حالی است که حتی مسئولین سازمان نظام پزشکی ایران هشدار داده اند که حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس میتواند در کمترین فاصله زمانی به یک فاجعه انسانی تبدیل شود و بر اساس حتی آمار دستکاری شده رژیم روزانه بیش از صد نفر در اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست میدهند و حدود دو هزار نفر به مبتلایان جدید اضافه میشود و بیست و هفت استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند.

به موازات تشدید نابرابریهای طبقاتی، آموزش نیز در جمهوری اسلامی بیش از پیش طبقاتی شده و میشود. با خصوصی سازی و کالاسازی آموزش، ایجاد مدارس و آموزش گاههای خصوصی، و جلب بهترین کادرهای آموزشی به آنجا، آموزش بیش از پیش در خدمت ثروتمندان و طبقات دارا قرار می گیرد. خصوصا با نبود بودجه لازم و کافی برای ساخت و ترمیم مدارس و آموزشگاههای عمومی و دولتی، ندادن حقوق و دستمزد مناسب به معلمان و کادرهای آموزشی و عدم استخدام معلمان جدید و قراردادی و حق التدریسی، محرومیت به شکلی گسترده دامن اکثریت مردم ایران خصوصا مردم شهرهای کوچک و مناطق دور افتاده را میگیرد. خصوصی‌سازی سیستم آموزشی کشور همزمان علیه معلمان و دانش‌آموزان عمل می‌کند. بدین ترتیب که از یک‌سو با محدودیت دسترسی میلیونها دانش‌آموز به امکانات رایگان آموزشی در حقیقت سبب بازماندن از تحصیل کودکان و نوجوانان کم بضاعت و تهی‌دست می شود و از سوی دیگر با باز گذاشتن دست بخش خصوصی به غارت و چپاول هر چه بیشتر، وضعیت معیشتی و امنیت شغلی آموزگاران بیش از پیش در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

 هر ساله میلیونها دانش آموز بدلیل فقر و فلاکت، از حضور در مدارس و مراکز آموزشی محروم هستند. تعداد بسیاری بدلیل بیکارسازیهای وسیع، گرانی سر سام آور از تحصیل باز مانده و یا ترک تحصیل میکنند. بعلاوه  ساختمانهای مدارس بویژه در حاشیه شهرها و روستاها اغلب فرسوده و دارای استانداردهای ایمنی بسیار پائین می باشند. هزینه‌هایی که باید صرف آموزش رایگان، تجهیزات کامل آموزشی، ساختمان‌های امن و با کیفیت و تأمین حقوق معلمان برای یک زندگی شایسته انسانی بشود، صرف اختلاس‌های نجومی و دزدی آقا زاده ها، دستگاه عریض و طویل تحمیق مذهبی، سرکوب مردم و صرف جریانات تروریستی اسلامی در منطقه می شود. بر اساس گزارش ایران آنلاین در تهران بیست و پنج در صد فضاهای آموزشی فرسوده و با خطر جدی روبرو هستند و هشتصد مدرسه نیاز به مقاوم سازی دارند که در صورت کوچکترین زلزله ویران می شوند. آوار شدن سقف مدارس بر سر دانش آموزان پدیده تازه ای نیست. نمونه اش در سال گذشته خراب شدن سقف مدرسه  در یکی از روستاهای منطقه میناب هرمزگان می باشد آنهم در زمانیکه دانش آموزان در کلاس درس بودند.

 آموزش، مدرسه ، دبیرستان و دانشگاه همواره مرکز چالشهای بزرگ نسل جدید با حاکمان مستبد بوده است. حکومت اسلامی با تغییر بیش از پیش کتابهای درسی و جایگزینی آن با چرندیات خرافی مذهبی بجای علم و تکامل و تعلیمات اجتماعی و سرکوب آگاهی،  دانش و خرد، استیلای مافیای حوزه بر محیطهای آموزشی، رواج  رسمی و قانونی مرد سالاری و تبعیضات جنسیتی، اجرای طرح ارتجاعی و ضد انسانی جداسازی جنسیتی در کلاسهای  دانشگاهی در نتیجه سیاست آپارتاید جنسی، عدم پذیرش دختران در بسیاری از رشته های دانشگاهی و … تلاش میکند که محیط های آموزشی را به کنترل خود درآورد. آخرین ترفند رژیم سخنان خامنه ای در مورد کودکستانهاست که ظاهرا از زیر کنترل آنها خارج شده اند و لابد قرار است خزئبلات مذهبی را در اذهان کودکان از خردسالی نیز تزریق کنند.

وحشت او از اجرای سند ۲۰۳۰ سازمان ملل که خواهان تامین برابری جنسیتی در زمینه آموزش و … شده بویژه تاکید این سند بر ضرورت پیشگیری از آزارهای جنسی از طریق آموزش کودکان در مدارس، را در همین راستا باید ارزیابی نمود. کار به جایی رسیده که امسال مثلا عکس دختربچه ها را از نقاشی روی جلد کتاب ریاصی سال سوم دبستان حذف میکنند!!

 سیاست محروم کردن ملیتهای غیر فارس از تحصیل به زبان مادری، و نیز تبعیضات سیستماتیک علیه اقلیت مذهبی بهائیان – از جمله محرومیت کامل آنها از تحصیلات دانشگاهی- چهره نژاد پرستانه و شوونیستی سیستم آموزشی جمهوری اسلامی را به میلیونها نفر از شهروندان ایرانی نشان میدهد.

با شیوع ویروس کرونا و تشدید و گسترش آن در اثر عدم توجه حکومت به آسایش، سلامت و امنیت واقعی مردم و بدنبال تعطیلی مدارس، رژیم سیستم آموزش از راه دور را با ایجاد سامانه آموزشی به نام ” شبکه شاد” راه اندازی کرد، که خود چالش بزرگی  برای دانش آموزان و خانواده هائی است که توانائی خرید آن را ندارند و یا در مناطق دور افتاده امکان دسترسی به اینترنت، تلفن هوشمند و یا تاپ لت را ندارند. بر اساس آمار رسمی رژیم،  سال گذشته، هفت میلیون دانش آموز  به دنبال همه‌گیری کرونا امکان دسترسی و اتصال به اپلیکیشن ” شاد”  را که جایگزین مدرسه دانش‌آموزان ایران شد، نداشتند. روزنامه ایران در گزارشی نوشته که حتی در کلان‌شهرها نیز معلمان نتوانسته‌اند بیشتر از نیمی از شاگردانشان را در کلاس‌های آموزش مجازی حاضر ببینند. بر اساس این گزارش در بسیاری از شهرها به صورت میانگین از ۳۵ دانش‌آموز تنها ۱۵ نفر به کلاس‌های مجازی پیوستند.  امسال نیز قرار است که پلاتفرم  “شاد”همزمان با بازگشایی مدارس برای آموزش‌های مجازی دانش‌آموزان ارائه شود، و این در حالی استکه از پانزده میلیون دانش آموز، فقط نیمی امکان دسترسی واقعی به آنرا دارند.

اما سویه دیگر نگرانیها و دلواپسی های خانواده ها، بویژه کارگران و زحمتکشان با بازگشائی مدارس در سال جاری،  بیکاری و اخراج های گسترده همراه با حقوق های پایین زیر خط فقر است که امکان و شرایط ثبت نام و ادامه تحصیل کودکانشان را با دشواری بیشتر و سخت تری روبرو کرده است.  در شرایطی که از آموزش رایگان فقط اسمی بر جای مانده است و خانواده ها نه تنها باید هزینه های مدرسه و تحصیل کودکان مانند شهریه‌های بالا ،هزینه‌های سنگین‌ ایاب و ذهاب،  لوازم‌التحریر و … را بپردازند، تهیه لوازمی همچون ماسک، دستکش و ژل ضد عفونی نیز بر آن افزوده گشته است .  بعلاوه  بدلیل عدم هزینه پروتکلهای بهداشتی توسط دولت در مدارس،  جان معلمان و دانش آموزان و خانواده های آنان به خطر می افتد. جای هیچ شکی نیست که امسال هم با افزایش تعداد مبتلایان و تعطیل شدن مدارس تعداد بیشتری از دانش‌آموزان از تحصیل محروم میشوند. بدون شک بخش زیادی از ترک تحصیل کنندگان از فرزندان خانواده های کارگری، زحمتکشان شهری و روستایی، کارمندان جزء و خانواده هایی که زنان تنها سرپرست آن هستند، خواهند بود. ایرانیان افغانی تبار و دیگر مهاجرین وضعیتی بسیار اسفبارتر دارند، آنان بواسطه سیاستهای نژاد پرستانه رژیم اسلامی و محروم کردن این خانواده ها از بسیاری از خدمات انسانی و عمومی ، فقر شدید و دشواری تامین حداقل معاش از تحصیل محرومند. در این میان سرنوشت دختران محروم شده از تحصیل با ازدواج اجباری و یا ازدواج در سنین کودکی رقم خواهد خورد.

 نباید گذاشت کودکان از پشت میزهای مدرسه به اردوی کار و به کودکان کار تبدیل شوند، نباید بگذاریم فرزندانمان ترک تحصیل کنند. خواست آموزش رایگان و با کیفیت در تمام سطوح، پایان دادن به کالائی کردن و خصوصی سازی ها، آزادی معلمین زندانی، رفع تبعیض در دسترسی به آموزش، دستمزد عادلانه برای معلمین، از خواست های کل جامعه و خانواده ها می باشد که معلمین به ویژه در اعتراضات و اعتصابات خود در چند ساله اخیر پرچم آنرا بلند کردند و بر آن تاکید داشتند. بر اینها میتوان جدائی مذهب از آموزش و پرورش، پایان دادن به فضای پادگانی مدارس و دانشگاه ها را افزود. با ایجاد تشکل های مستقل، تشکل هائی بر پایه خواستها و مطالبات پایه ای، دانش آموزان و دانشجویان و معلمین میتوانند زمینه ساز یک جنش توده ای نیرومند آزادیخواه و برابری طلب باشند. این جنبش در پیوند با جنبش وسیع کارگری و سایر جنبشهای اجتماعی قادر است در دوره حساس کنونی، آغازگر موج جدیدی از خیزشهای مردمی و انقلابی باشد. تنها در این صورت است که میتوان به آینده ای انسانی، آزاد و با رفاه برای فرزندانمان امید داشت.

سرنگون باد رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی ، زنده باد سوسیالیسم

کمیته مرکزی سازمان راه کارگر

۱۱ سپتامبر ۲۰۲۰- ۲۱ شهریور ۱۳۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=46213 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x