جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اغراق در نقش پیشگیری کنندگی ماسک و تبعات آن – سیمین کاظمی

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران علیرغم وقوف به این موضوع که استفاده افراد سالم از ماسک در کنترل بیماری تأثیری ندارد، این وسیله را به ابزاری برای تبلیغات تبدیل کرده و با دامن زدن به اهمیت ماسک، برای آنکه در نقش منجی ملت پذیرفته شود، وعده توزیع ماسک به مردم داده است

از وقتی خبر مرگ های ناشی از عفونت تنفسی کرونا ویروس منتشر و شیوع رو به گسترش این بیماری تأیید شده است، ماسک به عنوان راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، بیش از هر روش دیگری مورد توجه قرار گرفته و اکنون شخص ماسک و دستکش پلاستیکی یک بار مصرف پوشیده، تداعی کننده رویین تنی اساطیری در برابر تیرهای غیرقابل رویت بیماری کرونا است. با برساخت غیرعلمی ماسک به عنوان راه مقابله افراد سالم با ویروس کرونا، فرصتی برای رونق بازار این کالا ایجاد شده و به نایاب و گران شدنش انجامیده، چنانکه دسترسی به آن دشوار شده است.

واقعیت این است که مراجع و منابع علمی از جمله سازمان بهداشت جهانی، استفاده از ماسک را برای افراد سالم توصیه نکرده اند و استفاده از این وسیله را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری مؤثر نمی دانند. ماسک یک وسیله پیشگیری معطوف به سلامت دیگری است، یعنی اگر افراد بیمار و کسانی که علایم سرفه و عطسه دارند، از آن استفاده کنند، قظرات تنفسی حاوی ویروس، کمتر در اطراف منتشر می شود و بنابراین دیگرانی که نزدیک آنها هستند، کمتر مبتلا می شوند.

استفاده افراد سالم از ماسک در پیشگیری از بیماری تأثیر تایید شده ای ندارد، ولی به نظر می رسد به لحاظ روانی این اطمینان را در افراد ایجاد می کند که در برابر بیماری بی دفاع نیستند که همین ممکن است باعث بی اهمیت شدن روش های اصلی و علمی پیشگیری از بیماری شود. علاوه بر این، کارکرد روانی ابزارهای پیشگیری که به مصرف گسترده ماسک و دستکش پلاستیکی و اقلام دیگر منجر شده، علاوه بر ملاحظات اقتصادی به تهدیدی قابل توجه برای محیط زیست ما نیز تبدیل شده است که در شرایط کنونی کمتر به آن توجه می شود.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران علیرغم وقوف به این موضوع که استفاده افراد سالم از ماسک در کنترل بیماری تأثیری ندارد، این وسیله را به ابزاری برای تبلیغات تبدیل کرده و با دامن زدن به اهمیت ماسک، برای آنکه در نقش منجی و پشتیبان ملت پذیرفته شود، وعده توزیع ماسک به مردم داده است. در این وعده مراکز بهداشتی موسوم به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاههای بهداشتی به عنوان توزیع کنندگان ماسک معرفی شده اند، در حالیکه تا زمان نوشتن این یادداشت که چهارروز از آن وعده گذشته هنوز به آن وفا نشده و ماسک در اختیار این مراکز قرار نگرفته است. پیامد این استفاده تبلیغاتی از ماسک تاکنون، افزایش بار مراجعات به مراکز بهداشت و سرخورده و ناامید کردن مردمی شده است که خود را دربرابر بیماری بی دفاع تر از قبل می یابند.

قابل انتظار و طبیعی است که با شیوع یک بیماری که احتمال کشنده بودن دارد و سرایتش به سهولت و سرعت اتفاق می افتد، انسان ها به فکر صیانت از سلامت شان بیفتند و در جستجوی راههایی برای محافظت از خود برآیند، این راهها می توانند از روش های عامیانه تا علمی متغیر باشند، اما سؤال این است که چرا وزارت بهداشت به جای رویکرد علمی و عمل به نقش حمایت و حفاظت از جامعه به نقش موهوم و اغراق شده ی ماسک دامن می زند، تا تبعاتی نظیر رونق بازار ماسک و سرخوردگی و ناامیدی مردم در این شرایط پراسترس را رقم بزند؟

منبع: تلگرام نویسنده

https://akhbar-rooz.com/?p=21280 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x