سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

افزایش فشار‌ها برای لغو مراسم قلعه بابک در کلیبر

با نزدیک شدن به سالگرد برگزاری کنگره قلعه بابک بسیاری از فعالین مدنی آذربایجانی در شهرهای تبریز، اردبیل، ارومیه، زنجان، خوی، تهران و بعضی دیگر از شهرها احضار شده‌اند.

کنگره قلعه بابک یا «قورلتای قلعه بابک» مراسمی است که در دومین پنجشنبه و جمعه تیرماه هر سال هم‌زمان با تولد بابک خرمدین برپا می‌شود.

همه ساله راه‌های منتهی به شهرستان کلیبر نیز در هفته دوم تیر از سوی نیروهای امنیتی کنترل شده و تنها اجازه ورود به ساکنان محلی داده می‌شود.

این گردهمایی با مشارکت مردم و فعالین مدنی تُرک هرساله از اواخر دهه هفتاد شمسی در دژ بابک که در سه کیلومتری شهر کلیبر در استان آذربایجان شرقی واقع‌ شده است برگزار می‌شود.

در این گردهمایی مردم به‌طور پیاده راهی قلعه بابک می‌شوند و در آنجا با نواختن سازهای سنتی، برگزاری تئاتر میدانی و سخنرانی به بیان مطالبات خود می‌پردازند.

در هفته‌های اخیر فشارها بر فعالین مدنی آذربایجانی به‌منظور ممانعت از برگزاری کنگره قلعه بابک افزایش‌ یافته است.

محمد خاکپور به دادگاه احضار شده، جعفر رستمی راد با پایان مرخصی و پیش از برگزاری گردهمایی کنگره قلعه بابک برای سپری کردن ۱۳ ماه زندان خود به زندان اوین بازگشته و سهند معالی نیز ۱۰ تیر سال جاری بازداشت شده است.

بنا به گفته خانواده سهند معالی، مأمورین نیروی انتظامی با مراجعه به محل کار این فعال مدنی ساکن شهرستان سراب، اقدام به دستگیری وی کرده‌اند.

معالی در تیرماه ۹۷ و در جریان تجمعات سالانه قلعه ‌بابک توسط نیروهای امنیتی سراب و با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام با مصداق پخش اعلامیه» بازداشت‌ شده بود.

او با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی به‌طور موقت آزاد شده بود که هفته گذشته مجدداً بازداشت‌ شده است.

سال ۹۷ نیز هم‌زمان با برگزاری گردهمایی کنگره بابک مأموران امنیتی ده‌ها فعال مدنی تُرک را در قلعه بابک و شهرهای مختلف دستگیر کردند.

https://akhbar-rooz.com/?p=39315 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x