شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش فشار بر زندانی سیاسی افشین بایمانی در بیستمین سال حبس

افشین بایمانی که از تاریخ ۱۹ آبان ماه در اعتراض به کارشکنی مسئولان جهت اعزام وی به مرخصی دست اعتصاب غذا زده بود، پس از ۵۷ روز به واسطه بی توجهی مسئولان به اعتصاب خود پایان داد. همزمان گزارش شده است حساب بانکی دختر آقای بایمانی به دستور شعبه ۲۲ دادگاه عمومی و انقلاب تهران بدون ارائه دلیل مشخصی توقیف شده است. افشین بایمانی که بیستمین سال از حبس خود را در زندان رجایی شهر کرج سپری می‌کند، در سال ۷۹ به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد، این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شد اما پس از ۶ سال به حبس ابد تقلیل یافت.

یک منبع نزدیک به آقای بایمانی با تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “دختر آقای بایمانی که در زمان بازداشت ایشان ۹ ماه داشت، اکنون حدودا بیست ساله و دانشجو است. حساب بانکی او بدون هیچ توضیحی توسط شعبه ۲۲ دادگاه عمومی و انقلاب تهران توقیف شده و در جواب تنها یک شماره پیگیری به او داده‌اند”.

توقیف حساب بانکی خانواده آقای بایمانی در حالی به فشار مضاعف بر این زندانی مبدل شده است که وی از روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه در اعتراض به پرونده‌سازی جدید علیه خود از سوی امین وزیری، (نماینده دادستانی و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی) و شاه محمدی، بازپرس شعبه ۳ دادسرای اوین (مقدس) و متعاقب آن مخالفت با اعزام وی به مرخصی تا زمان تعیین تکلیف وضعیت خود دست اعتصاب غذا زده بود،

این زندانی سیاسی پس از گذشت ۵۷ روز در تاریخ ۱۴ دیماه به دلیل بی توجهی مسئولان زندان به خواسته‌های خود به اعتصابش پایان داد. آقای بایمانی طی این مدت حدود ۱۷ کیلوگرم کاهش وزن داشت. علیرغم شرایط نامناسب جسمی آقای بایمانی، مسئولان زندان نسبت به تداوم اعتصاب غذای او بی تفاوت بودند و خطاب به وی گفته‌ بودند: “اعتصاب تو برای ما اهمیتی ندارد”.

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده آقای بایمانی در خصوص وضعیت او به هرانا گفته بود: “افشین سابقه بیماری قلبی و سابقه بستری در بیمارستان دارد و پزشکان زندان نیز مشکل قلبی او را تایید کرده‌اند. علاوه بر این پزشکان زندان بارها بالا بودن غلظت خون او را نیز تایید کرده‌اند، با وجود این عوامل خانواده آقای بایمانی اکنون نگران وضعیت او هستند”.

این زندانی سیاسی در روزهای اول اعتصاب توسط مسئولان زندان تهدید شده بود، در صورتی که اعتصاب غذا بکند و این اقدام خود را کتبا اعلام کند، بر اساس آیین نامه زندان موی سر وی را تراشیده و با دستبند و پابند به سلول انفرادی منتقل خواهد شد. آقای بایمانی نیز به دلیل همین تهدیدات و به خاطر تنش با رییس بند از همان روزهای اول جهت معاینات روزانه و کنترل فشار خون به بهداری زندان مراجعه نکرد.

پیشتر یک منبع مطلع درباره پرونده سازی جدید علیه این زندانی سیاسی به گزارشگر هرانا گفته بود: “این پرونده که به حدود ۲۰ سال پیش مربوط می‌شود، به دلیل نقض و نبود ادله کافی تاکنون دو بار از سوی شعب ۳ و ۷ دادگاه کیفری تهران رد شده و به بازپرسی ارجاع داده شده است اما به دلیل اصرار نماینده دادستانی و بازپرس شعبه ۳ دادسرای اوین همچنان پرونده وی مفتوح است. آقای بایمانی به همین دلیل از اعزام به مرخصی و دیدار با مادر سالخورده و فرزندانش در شهرستان محروم شده است”.

https://akhbar-rooz.com/?p=20601 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x