پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

افزایش نگرانی‌ها در باره وضعیت معترضان محکوم به اعدام در اصفهان

تماس پنج تن از معترضان دی‌ماه۹۶ که از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده‌ و در زندان مرکزی اصفهان دربند هستند با خانواده هايشان قطع شده و نهادهای امنيتی با مراجعه به هريک از خانواده های اين پنج نفر به آنان گفته اند اگربرای پيگيری وضعيت معترضان تجمع ويا از طريق رسانه ها خبررسانی بکنند وضعيت بدتر خواهد شد

تماس پنج تن از معترضان دی‌ماه۹۶ که از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده‌ و در زندان مرکزی اصفهان دربند هستند با خانواده هایشان قطع شده و نهادهای امنیتی با مراجعه به هریک از خانواده های این پنج نفر به آنان گفته اند اگربرای پیگیری وضعیت معترضان تجمع ویا از طریق رسانه ها خبررسانی بکنند وضعیت بدتر خواهد شد.

از زمانی که محمد رضا حبیبی رئیس دادگستری اصفهان خبر صدور حکم نهایی  8 پرونده  را طرح کرده، نگرانی خانواده های پنج تن از زندانیان محکوم به اعدام در زندان اصفهان بیشتر شده  وفعالان حقوق بشر درباره احتمال “اعدام مخفیانه” آنها ابراز نگرانی کرده‌اند.

بنا بر گزارش هایی که منتشر شده نهادهای امنیتی برای جلوگیری از تلاش خانواده های این زندانیان آنان را تهدید کرده اند. خانواده های پنج معترض دی ۹۶ نگران “اجرای مخفیانه حکم اعدام” هستند، انها نمی دانند در زندان چه می گذرد و این پنج زندانی در چه وضعیتی هستند.

خانواده های پنج معترض دی‌ماه ۹۶ دربند در زندان مرکزی اصفهان، روز چهارشنبه با تجمع مقابل این زندان و شامگاه چهارشنبه مقابل دادگستری نیکبخت اصفهان، خواهان برقراری تماس و کسب خبر از وضعیت این معترضان زندانی محکوم به اعدام  شدند. آنان اگرچه با مداخله ماموران به تجمع پایان دادند ولی تاکید کردند تا آزادی زندانیان، همچنان به تلاش خود ادامه خواهند داد. بنا بر برخی گزارش ها، روز پنجشنبه فقط به خانواده ی یکی از زندانیان اجازه ی تماس دادند.

همزمان با اجتماع نزدیکان زندانیان در برابر دادگستری اصفهان، فعالان حقوق بشر و جوانان در شبکه‌های اجتماعی بار دیگر با استفاده از هشتگ #اعدام_نکنید خواستار “لغو فوری اعدام” پنج زندانی اعتراضات دی ۹۶ شده‌اند. به اعتقاد بسیاری، این کارزار میلیونی چند روز پیش باعث توقف موقت اجرای حکم اعدام سه متهم به شرکت در اعتراضات آبان ماه ۹۸ شد.

سازمان حقوق بشر ایران، گزارش داده که با امنیتی شدن فضای شهر نیکبخت اصفهان، محل زندگی این پنج معترض زندانی و اظهارات برخی مقام‌های مسئول با خانواده این معترضان زندانی، نگرانی نسبت به جان این افراد شدت پیدا کرده است. آنان نگران اقدام مخفیانه حکومت علیه زندانیان هستند.

این سازمان حقوق بشری به نقل از منابع مطلع گزارش داد که  تماس مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی، پنج معترض محکوم به اعدام و محبوس در زندان مرکزی اصفهان با خانواده‌هایشان قطع شده است و برخی مسئولان حرف‌هایی به خانواده‌ها زده‌اند که «شائبه قریب الوقوع بودن اعدام این پنج زندانی» را ایجاد کرده است.

خبر تایید حکم اعدام مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی، پنج تن از معترضان بازداشت در جریان اعتراضات دی۹۶ از سوی دیوان عالی کشور پنج روز پیش منتشر شد.

روز ششم تیرماه محمدرضا حبیبی، رییس دادگستری اصفهان طی سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر اصفهان از «صدور حکم نهایی مفسد فی‌الارض» در هشت پرونده مربوط به اعتراضات دی۹۶ و آبان۹۸ خبر داده و تهدید کرده بود که اگر اعتراضات سال ۸۸،دی۹۶ و آبان۹۸ تکرار شود «قاطعانه با آشوب‌گران» برخورد خواهیم کرد.

بر اساس گزارشی که هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از پرونده این پنج زندانی محکوم به اعدام منتشر کرده، تمام این پنج نفر دست‌کم یک تا دو سال بعد از دی ماه ۱۳۹۶ بازداشت شده‌اند و هیچ کدام در جریان درگیری‌هایی که به شرکت در آن متهم هستند، بازداشت نشدند.

در این پرونده آمده است که در جریان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶، شخصی به نام اصغر هارون الرشیدی کشته می‌شود. هرانا نوشته خانواده این شخص از بسیج و نیروی انتظامی به خاطر مرگ فرزندشان شکایت می‌کنند.

بر اساس این گزارش، ۱۳ نفر از دوستان اصغر هارون الرشیدی بعد از شکایت خانواده بازداشت می‌شوند. و از این میان برای ۵ نفر حکم دوبار اعدام صادر می‌شود.

به گزارش هرانا، در متن دادنامه شعبه دوم دادگاه انقلاب اصفهان، دلیل بازداشت ۱۳ نفر “تشکیل باندی سازمان یافته” اعلام شده که “به صورت مسلحانه اغتشاشات منطقه جوی‌آباد خمینی‌شهر را هدایت و راهبری نموده‌اند.” اما ارتباط کشته شدن هارون الرشیدی با جرم این پنج نفر مشخص نیست.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان روز جمعه ۱۰ مرداد  گفت که «در این زمینه اصلا رای قطعی آماده اجرا وجود ندارد» اما هیچ توضیحی درباره پرونده و وضعیت پنج زندانی حاضر در زندان اصفهان نداد.

تاثیر کارزار “اعدام نکنید” که به توقف اجرای حکم اعدام سه تن از معترضان آبان ۹۸ منجر شد، بر حکومت چنان سنگین بوده که برای زهر چشم گرفتن از مخالفان، این بار سراغ معترضان زندانی ۹۶ رفته است. با توجه به عملکرد حکومت در برخورد با زندانیان دگراندیش، اکنون بیم آن می رود که اگر اقدامات فوری صورت نگیرد خطر اعدام مخفیانه این پنج زندانی بیشترمی شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=41781 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x