دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

افشین سهراب زاده زندانی سیاسی و پناهنده سیاسی نباید دیپورت شود

افشین سهراب زاده:
«اگر دیپورت شوم اعدام خواهم شد.»

افشین سهراب زاده در اعتراضات سراسری مردم ایران در سال ۱۳۸۸- ۱۳۸۹ توسط نیروهای اطلاعاتی در شهر کامیاران  دستگیر و توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب سنندج به اتهام «محاربه» و عضویت در کومله در مجموع به ۲۵ سال حبس محکوم شده است.  در ۷ سال از مدت زمان دستگیری اش او در بسیاری از زندانهای ایران در حبس بوده و در سال ۱۳۹۵ که به مرخصی که استعلاجی اعزام شده، از ایران خارج و به ترکیه رفته و درخواست پناهندگی اش را به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در آنکارا ارائه دده است.

این زندانی سیاسی سابق و پناهجوی مقیم کشور ترکیه در حال حاضر توسط نیروهای امنیت در ترکیه بازداشت شده و از سوی آن ها هم به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده و زیر فشار و شکنجه زیاد برگه ای را امضا کرده که قرار دیپورت وی در آن قید شده است.

همسر افشین سهراب زاده در ترکیه و خانواده و بسیاری از فعالان سیاسی و حقوق بشری، پناهجویان و پناهندگان مقیم ترکیه و انسان‌های آزادیخواه از این اقدام غیرانسانی ترکیه به خشم آمده و این اقدام دولت ترکیه را نقض آشکار حقوق قانونی و انسانی این پناهنده سیاسی و متناقض با کنوانسیون حقوق بشر اعلام کرده اند.

شمار زیادی از فعالین و سازمانهای حقوق بشری و حامی پناهندگان در نامەهای اعتراضی به دولت ترکیه، کمیساریای پناهندگان سازمان ملل و امنستی در کشورهای مختلف خواهان آزادی فوری و لغو حکم دیپورت افشین سهراب زاده و هر اقدامی که منجر به در خطر افتادن جان این پناهنده سیاسی باشد، شده اند. آن ها مسئویت هر اتفاقی را برای افشین سهراب زاده، در مرحله اول متوجه دولت ترکیه و سپس کمیساریای پناهندگان سازمان ملل میدانند.

فعالین حقوق بشر می گویند: ضمن محکوم کردن اقدام فاشیستی و جنایتکارانه دولت ترکیه باید به این اقدام واکنش های اعتراضی بیشتری نشان داد و ترکیه را در کنار جمهوری اسلامی بعنوان دو دولت ضد بشری و سرکوبگر محکوم، بایکوت و زیر فشارهای حداکثری قرار داد.

گزارش: هەژار علی پور

۱۰ آوریل ۲۰۲۰- ۲۱ فروردین ۱۴۰۰

https://akhbar-rooz.com/?p=109725 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x