دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

الهه منصوریان از بی تفاوتی در انتقال ویروس کرونا به ایران می گوید

الهه منصوریان، قهرمان ووشوی زنان جهان تعریف می کند، گفته بودند پرواز خالی است و فقط ایرانی هستند، اما وقتی وارد هواپیما شدم، دیدم تعداد زیادی از مسافران چینی در هواپیما نشسته‌اند و هیچ‌کدام هم ماسک به صورتشان نیست. حتی خدمه و مهمانداران ماهان هم که ایرانی بودند ماسک نداشتند. این موضوع آن‌قدر برایم عجیب بود که از مهمانداران پرسیدم چرا ماسک نزده‌اید، گفتند به‌خاطر ظاهر و نوع پوششی که برایشان تعریف کرده‌اند، اجازه ندارند ماسک بزنند.

الهه منصوریان، قهرمان ووشوی زنان جهان که لژیونر باشگاه «فیست وان شانگهای» است، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در چین حضور داشت. او پس از اطلاع از وخامت اوضاع با اولین پرواز به ایران آمد تا از خطر این بیماری در امان باشد. منصوریان، اما دیروز در صفحه اینستاگرام خود مطلبی را درخصوص چگونگی بازگشتش از چین منتشر کرد که بازتاب زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشت. عضو تیم ملی ووشوی بانوان مدعی است بی‌توجهی نسبت به ورود مسافران چینی به ایران، موجب شده تا این ویروس مرگ‌بار به کل کشور سرایت کند.

الهه حالا بیشتر دراین‌باره توضیح می‌دهد: «ویروس کرونا ۲۳ ژانویه در چین شروع شد که من سه روز بعد تصمیم گرفتم به ایران بیایم. واقعا خیلی ترسیده بودم که مبادا مبتلا شوم. ساعت ۲ بعدازظهر ۲۶ ژانویه بود که رفتم بلیت تهیه کنم، گفتند آخرین پروازی که از شانگ‌های به سمت تهران می‌رود، ساعت ۱۱ شب، پرواز ماهان است و تا زمانی که این شرایط وجود داشته دیگر پروازی به ایران نمی‌رود. برای همین بلافاصله بلیت را گرفتم و به فرودگاه آمدم. جالب است که گفته بودند پرواز خالی است و فقط ایرانی هستند، اما وقتی وارد هواپیما شدم، دیدم تعداد زیادی از مسافران چینی در هواپیما نشسته‌اند و هیچ‌کدام هم ماسک به صورتشان نیست. حتی خدمه و مهمانداران ماهان هم که ایرانی بودند ماسک نداشتند. این موضوع آن‌قدر برایم عجیب بود که از مهمانداران پرسیدم چرا ماسک نزده‌اید، گفتند به‌خاطر ظاهر و نوع پوششی که برایشان تعریف کرده‌اند، اجازه ندارند ماسک بزنند».

قهرمان ووشوی آسیا قسمت جالب سفرش را در فرودگاه امام خمینی روایت می‌کند: «زمانی که به فرودگاه رسیدم، فکر می‌کردم، چون از چین آمده‌ایم حتما ما را قرنطینه می‌کنند، اما وقتی رسیدم، دیدم هیچ‌کس، حتی مسافران چینی هم ماسک به صورتشان ندارند. چینی‌ها وقتی رسیده بودند به ایران این‌قدر خوشحال بودند که انگار از قفس آزاد شده بودند، چون می‌دیدند هیچ کشوری جز ایران راهشان نمی‌دهد. خیلی از مرد‌ها در فرودگاه من را به‌خاطر ماسک‌زدنم مسخره می‌کردند و می‌گفتند در ایران اصلا خبری نیست. من با وضعی که در چین دیدم احتمالش را می‌دادم که مبتلا شده باشم، برای همین وقتی به تهران رسیدم، به کیش رفتم و مدتی در آنجا در قرنطینه بودم تا ببینم علائم کرونا را دارم یا نه. چون می‌ترسیدم خانواده‌ام را مبتلا کنم که خدا را شکر این‌طور نبود».

منصوریان که با پنج مدال طلای ووشوی جهان یکی از بانوان پرافتخار ورزش ایران به شمار می‌رود، در این شرایط فعلا باید منتظر بماند تا ببیند اوضاع ویروس کرونا در چین به کجا می‌رسد. از طرفی او نمی‌تواند فعالیتی هم در داخل کشور داشته باشد؛ اول به‌خاطر اینکه اردو‌های تیم ملی در ایران هم به‌خاطر کرونا لغو شده و دیگر اینکه فدراسیون ووشو اعلام کرده که نمی‌خواهد در مسابقات پیش‌رو از او استفاده کند.

او دراین‌باره می‌گوید: «آقای علی‌نژاد، رئیس فدراسیون ووشو، پیش از اینکه از این فدراسیون بروند گفتند که دیگر نمی‌خواهند از من و خواهرم، شهربانو در تیم ملی استفاده کنند و می‌خواهند فرصت را به جوان‌تر‌ها بدهند. سؤال من اینجاست که مگر نباید این نفرات جوان بیایند در مسابقات انتخابی شرکت کنند و ما را بزنند. این‌طور که نمی‌شود بدون مسابقه هر کسی را راهی مسابقات کرد. من امسال قهرمان جهان شده‌ام. این خنده‌دار است که نتوانم در رقابت‌های آسیایی پیش‌رو شرکت کنم. درست است که هر ورزشکاری برای خودش عمری دارد، اما نتایج گویای همه‌چیز است. اینکه ما سال‌ها عضو تیم ملی هستیم و به نوعی پیش‌کسوت شده‌ایم دلیل بر این نمی‌شود که خیلی راحت کنار گذاشته شویم. حالا هم که ما را نمی‌خواهند، درست نمی‌گویند که باید از این به‌بعد چه‌کار کنیم. فعلا منتظر هستیم تا ببینیم سرپرست جدید فدراسیون چه تصمیمی می‌گیرند. اولین مسابقه پیش‌رو رقابت‌های قهرمانی آسیاست که خردادماه برگزار می‌شود». ‏