چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

امروز شنبه: پرسپولیس-اولسان؛ لوسی برنز و لواندوفسکی بهترینهای فوتبال زنان و مردان جهان

فینال لیگ قهرمانان آسیا

شنبه نوزدهم دسامبر ۲۰۲۰ساعت ۱۵:۳۰به وقت ایران

پرسپولیس – اولسان

دوحه.قطر

نازک بین: یحیی گل‌محمدی در نشست خبری پیش از دیدار  امروز پرسپولیس مقابل اولسان هیوندای کره جنوبی در دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا گفت: جا دارد قبل از اینکه صحبت‌هایم را شروع کنم تشکری از کادر پزشکی و درمانی و پرستاران عزیز کشورم و دنیا داشته باشم به خاطر این همه جانفشانی که دارند. از تک تک آنها تشکر می‌کنم و برای آنها آرزوی سلامتی دارم. یک تشکر هم باید از فدراسیون قطر و مسئولان برگزاری مسابقات داشته باشم،‌ چون با تمام سختی‌هایی که وجود داشت توانستند فوتبال آسیا را زنده نگه دارند و این واقعا خیلی خوشحالی دارد. از تک تک این افراد و همه افرادی که برای این مسابقات زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. کار خیلی بزرگی بود و باید حتما باید از آنها تشکر کنیم. وی افزود: فردا (شنبه) یک بازی حساس و مهم برای هر دو تیم است. هر دو تیم با شرایط خاصی به این مرحله رسیدند و برای رسیدن به این مرحله جنگیدند و مبارزه کردند و روزهای خیلی سختی را پشت سر گذاشتند. هر دو تیم با شایستگی کامل به این مرحله رسیدند و فکر می‌کنم تقابل ما با اولسان یکی از مهیج‌ترین بازی‌های آسیا را رقم می‌زند. اولسان تیم خوبی دارد و می‌جنگد برای بردن و شبیه تیم خودمان است. سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس تصریح کرد: آماده این مسابقه هستیم. یک راه بیشتر نداریم و آن هم بردن است. به تنها چیزی که فکر می‌کنیم قهرمانی است. امیدوارم با قهرمانی بتوانیم دل هواداران را شاد کنیم. هواداران ما نگران این بازی هستند ولی این امید را به آنها می‌دهم که تا آخرین نفس برای قهرمانی مبارزه می‌کنیم تا بتوانیم قهرمان شویم و اتفاقات خوبی برای ما در بازی رقم بخورد.

گل‌محمدی درباره انگیزه‌های خاص تیمش برای دیدار فینال و خوشحالی هواداران پرسپولیس گفت: خیلی از دقایق بازی بازیکنان برای پیروزی می‌جنگند، فقط یک انگیزه می‌تواند وجود داشته باشد که آن هم شادی دل هواداران است و می‌خواهند برای آنها افتخارآفرینی کنند. هواداران ما با این تیم زندگی می‌کنند، با این تیم می‌خندند، گریه می‌کنند و خیلی از لحظات زندگی‌شان با این تیم سپری می‌شود. انگیزه خیلی بزرگی برای این بازی داریم و به دنبال افتخار آفرینی برای هواداران هستیم. این انگیزه بزرگی برای ماست تا در بازی فردا پیروز شویم.

کیم دو هون، سرمربی اولسان هیوندای کره جنوبی در نشست خبری پیش از مقابل پرسپولیس گفت: من به بازیکنانم که به فینال آسیا رسیدند افتخار می‌کنم. تمام تلاشم را می‌کنم تا با قلبی خوشحال به سمت پیروزی حرکت کنم. تا نیمه نهایی ما عملکردی عالی از خود به جا گذاشتیم. اکنون باید با پرسپولیس قوی‌ترین تیم غرب آسیا رقابت کنیم.

وی ادامه داد: پیش از باز فینال ما زمان داشتیم تا استراحت کنیم و با خوشحالی به تمریناتمان ادامه دهیم. ما به خوبی خود را آماده کردیم و وقت را اصلا از دست ندادیم. پرسپولیس نشان داده که چقدر منظم و قدرتمند است. بازی فینال، آخرین بازی ما در لیگ قهرمانان آسیاست و بسیار مهم است که به جای تحمل بار، بازی خودمان را انجام دهیم و از آن لذت ببریم. سرمربی اولسان در خصوص خط تهاجمی خود گفت: اگر بتوانیم تا خط تهاجمی تمرکز خود را حفظ کنیم، گل به ثمر خواهد رسید. ما باید شیوه‌های مختلفی در خط تهاجمی خود به کار گیریم. او درباره قطر و میزبانی لیگ قهرمانان آسیا گفت: این کشور به خوبی آماده بود. از آنها برای اینکه جو خوبی تشکیل دادند تشکر می کنیم. قرنطینه سخت است ولی بازیکنان ما توانستند با شادی و لحظات خوش بر آن فائق آیند. در اینجا رقابتی برگزار شد که به نظرم می‌تواند جام جهانی را نیز به خوبی برگزار کند. کیم دو هون اظهار داشت: من پیشتر با هدایت جئونبوک در اینجا حاضر بودم. این تجربه می‌تواند به من کمک کند. به عنوان مربی این تیم به یاد دارم که چگونه بازیکنان از ابتدای مسابقات با هم دوستی و رقابت را گذراندند. رفتار آنها تا فینال فوق العاده بود و آنها قلبی خوشحال و مهربان دارند. وی ادامه داد: شیوه بازی ما تغییر نکرده است. من به این بازیکنان اعتقاد دارم و مهم نیست ما در چه بازی قرار داریم و چقدر یک بازی می‌تواند اهمیت داشته باشد. ما در این رقابت بسیار سخت تلاش کردیم و خودمان را آماده کردیم تا بتوانیم بازی خودمان را تا انتها به اجرا گذاریم. من معتقدم که ما می‌توانیم قهرمان شویم.

اتفاق عجیب در اقتصاد ورزش ایران

درحالی درآمدهای تبلیغاتی اختصاص یافته به ورزش ایران ناشی از پخش مسابقات در سال ۹۹ معادل ۱۵ میلیارد تومان تعیین شده است که طبق اعلام مدیرعامل یک باشگاه، در لیگ برتر فوتبال ایران بازیکن یا بازیکنانی با قرارداد بیش از ۱۰ میلیارد تومان فعالیت دارند. به گزارش ایسنا، بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف شدند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز نمایند. وجوه واریزی از محل ردیف  ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت سی درصد ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و ۷۰ درصد  در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد. درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی در قانون بودجه سال ۹۹ معادل ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و در صورت پرداخت سهم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی از سوی سازمان صدا و سیما به وزارت ورزش معادل ۱۵ میلیارد تومان به این وزارتخانه در سال ۹۹ باید پرداخت شود؛ رقمی که مربوط به تمام رشته های ورزشی است که سهمی از پخش در صدا و سیما دارند. به تازگی اما مدیرعامل پدیده شهر خودرو مدعی شد که در لیگ برتر فوتبال ایران بازیکنانی وجود دارند که رقم قرارداد آن‌ها بیش از ۱۰ میلیارد تومان است. این یعنی برخی تیم های لیگ برتری شاید بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده باشند و شاهد جابجایی اعداد و رشد صورت حساب های مالی فوتبال ایران در فصل جاری هستیم و این مساله صرفا به این رشته ورزشی خلاصه نمی شود هرچند که نسبت بسیار بالاتری را در قیاس با سایرین به خود اختصاص داده است. در عین حال میزان هزینه کرد باشگاه های ورزشی در رشته های مختلف به ویژه در حوزه فوتبال که نسبت به سایر رشته اعدام و ارقام درشت تری در آن جابجا می شود مشخص نیست اما اگر بخواهیم در مورد این رشته ورزشی که بیشترین میزان از پخش در صدا و سیما را به خود اختصاص داده و بیشترین توجهات به آن معطوف است صحبت کنیم، باید بگوییم سهم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی بسیار عجیب است، آن هم در شرایطی که به طور مثال تیمی همچون شهر خودرو مشهد با رقمی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان بسته شده و به گفته مدیرعاملش از نظر هزینه کرد با برخی تیم های فاصله بسیار زیادی دارد و نمی تواند با تیم های دولتی در این زمینه رقابت کند. این یعنی برخی تیم های ممکن است تا ۲ یا سه برای تیمی نظیر شهرخودرو هزینه کرده باشند. ماجرای درآمدهای درآمدهای تبلیغاتی اختصاص یافته به ورزش ایران ناشی از پخش مسابقات در سال ۹۹ که معادل ۱۵ میلیارد تومان تعیین شده است زمانی عجیب تر به نظر می رسد که بخواهیم این رقم را نه تنها با هزینه کرد یک تیم در رشته فوتبال بلکه با دیگر تیم ها و رشته های ورزشی از جمله فوتبال، والیبال، بسکتبال، هندبال و… مقایسه کنیم. اینکه عدد ۱۵ میلیاردی تعیین شده با چه توجیه اقتصادی مدنظر قرار گرفته است و تا چه حد تامین کننده بخشی از هزینه های صورت گرفته در اقتصاد ورزش ایران است؟

لوسی برنز، بانوی اول فوتبال جهان

 لوسی برنز بازیکن منچسترسیتی اولین مدافعی بود که جایزه زنان را از آن خود کرد

از زمانی که فیفا از بزرگترین بازیکن زن جهان در سال ۲۰۰۱ تجلیل کرد ، افرادی مانند میا هام ، مارتا و چندین بزرگان دیگر در  خط مهاجمان و هافبکها در رقابتهای فوتبال زنان صاحب مقام شدند. اما امسال برای نخستین بار، یک مدافع عنوان بهترین های فوتبال زنان در سال ۲۰۲۰ را کسب کرد. لوسی برنز، برنده معتبرترین جایزه فوتبال زنان شد. ستاره انگلیس همچنین اولین مدافع کناری از هر جنسیتی است که به عنوان بهترین بازیکن شناخته می شود. باید تصدیق کرد که برنز یک مدافع عقب معمولی نیست. مدت هاست که قدرت، مهارت، ورزشکاری و هوش او را به عنوان یکی از بازیکنان برجسته جهان و نیرویی مهیب در تمام زمینه های زمین شناخته است. وی در رأی گیری سال گذشته پشت سر مگان راپینو و الکس مورگان –  قرار گرفت و سوم شد.

لواندوفسکی بهترین بازیکن جهان شد، نویر بهترین گلر، کلوپ بهترین سرمربی

ستاره های بایرن مونیخ در مراسم برترین های فیفا نیز خوش درخشیدند و عناوین را به خود اختصاص دادند. در سالی که مراسم توپ طلای فوتبال جهان برگزار نشد، فیفا مراسم برترین های خود را به صورت آنلاین برگزار کرد تا برترین های این سال یعنی سال ۲۰۲۰ میلادی مشخص شوند.در این سال بازی‌های فوتبال مطابق رشته های ورزشی دیگر با وقفه چند ماهه به خاطر شیوع کرونا روبرو بود و بایرن مونیخ توانست عنوان قهرمانی در لیگ، جام حذفی، لیگ قهرمانان اروپا و سوپرجام را به دست بیاورد.مهمترین بخش جوایز به انتخاب برترین بازیکن سال اختصاص داشت که روبرت لواندوفسکی مهاجم لهستانی بایرن مونیخ و آقای گل فصل قبل لیگ قهرمانان اروپا بالاتر از کریستیانو رونالدو و لیونل مسی به آن دست یافت. همچنین مانوئل نویر دروازه‌بان تیم ملی فوتبال آلمان و بایرن مونیخ که با این تیم سه گانه فوتبال اروپا را به دست آورد به عنوان بهترین دروازه بان سال انتخاب شد.

گل سون هیونگ مین مهاجم کره ای تاتنهام به برنلی نیز به عنوان زیباترین گل سال انتخاب شد. همچنین یورگن کلوپ سرمربی تیم لیورپول نیز برای دومین بار به عنوان برترین مربی سال انتخاب شد. این در حالی بود که هانس فلیک در مدت کمتر از یک سال تمامی جام ها را برای بایرن مونیخ به ارمغان آورد.

۱۱ بازیکن برتر سال ۲۰۲۰ به این شرح هستند:

۱- روبرت لواندوفسکی (لهستان/ بایرن‌مونیخ) – ۵۲ امتیاز

۲- کریستیانو رونالدو (پرتغال/ یوونتوس) – ۳۸ امتیاز


۳- لیونل مسی (آرژانتین/ بارسلونا) – ۳۵ امتیاز


۴- سادیو مانه (سنگال/ لیورپول) – ۲۹ امتیاز


۵- کوین دبروینه (بلژیک/ منچسترستی) – ۲۶ امتیاز


۶- محمد صلاح (مصر/ لیورپول) – ۲۵ امتیاز


۷- کیلیان امباپه (فرانسه/ پاری‌سن‌ژرمن) – ۱۹ امتیاز


۸- تیاگو آلکانتارا (اسپانیا/ بایرن‌مونیخ و لیورپول) – ۱۷ امتیاز


۹- نیمار (برزیل/ پاری‌سن‌ژرمن) – ۱۶ امتیاز


۱۰- ویرجیل فان‌دایک (هلند/ لیورپول) – ۱۳ امتیاز


۱۱- سرخیو راموس (اسپانیا/ رئال‌مادرید) – ۷ امتیاز

محرومیت روسیه از حضور در دو المپیک و قهرمانی جهان

شهروز حدادیان- روسیه طی دو سال آتی نمی تواند از نام، پرچم و سرود خود در مسابقات قهرمانی جهان استفاده کند و از حضور در دو رقابت المپیک بعدی (المپیک تابستانی توکیو و زمستانی پکن) محروم شد. سرانجام رای دادگاه داوری ورزش صادر شد و روسیه به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای جهان در زمینه ورزش، قادر به شرکت در مسابقات المپیک و قهرمانی جهان نیست. به نقل از ESPN، پس از صدور رای داوری ورزش در روز پنجشنبه، روسیه از استفاده از نام، پرچم و سرودش در دو المپیک بعدی محروم شد و تا دو سال نمی تواند در هیچ رقابت قهرمانی جهان شرکت کند. دادگاه مستقر در لوزان سوئیس، ممنوعیت چهار ساله پیشنهادی سال گذشته آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ برای کشور روسیه را به نصف کاهش داد. مطابق این رای همچنین کشور روسیه قادر به میزبانی رقابت های مهم ورزشی به مدت دو سال آتی نخواهد بود. ورزشکاران و تیم های روسی در صورتیکه در دوپینگ یا مخفی نگه داشتن تست های مثبتشان نقشی نداشته بوده باشند، مجاز به شرکت در بازی های المپیک سال آینده توکیو و بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن و همچنین مسابقات قهرمانی جهان از جمله جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهند بود. اما روسیه در دادگاه مذکور یک موفقیت کوچک هم به دست آورد. نام پیشنهادی برای روسیه در مسابقات مهم است. دادگاه گفت که نام “روسیه” می تواند بر روی لباس باقی بماند، اگر کلمات “ورزشکار بیطرف” یا “تیم بیطرف” با اندازه و برجستگی یکسانی بر روی پیراهن مورد استفاده قرار گرفته باشد. ورزشکاران و تیم های روسی همچنین می توانند در مسابقات بزرگ، رنگ پرچم ملی شان (قرمز، سفید و آبی) را در لباس خود حفظ کنند. این در حالیست که در دو دوره گذشته مسابقات دو و میدانی قهرمانی جهان چنین امکانی برای آن ها مهیا نبود.این رای همچنین به مقامات دولتی کشور روسیه از جمله ولادیمیر پوتین اجازه می دهد در صورت دعوت رییس دولت کشور میزبان، در رویدادهای مهم ورزشی شرکت کنند. ویتولد بانکا رییس وادا (WADA)، علی رغم کاهش محرومیت روسیه به نصف، از تصمیم دادگاه استقبال کرد. همچنین آژانس ضددوپینگ کشور روسیه موسوم به روسادا محکوم به پرداخت ۱.۲۷ میلیون دلار به وادا شد.انتظار می رود رای ۱۸۶ صفحه ای قضات در خصوص پرونده مذکور طی هفته های آتی منتشر شود. این رای قابل فرجام خواهی در دادگاه عالی سوئیس واقع در لوزان است.

تراکتور ۳ – پیکان یک؛ برف آمد، برق رفت، قرمزها سوم شدند

به گزارش ایسنا، در دیداری از هفته هفتم لیگ برتر فوتبال ایران تیم‌های تراکتور و پیکان به مصاف هم رفتند. این مسابقه در نهایت با پیروزی ۳ بر یک تراکتور به پایان رسید. برای تراکتور مهدی تیکدری(دقیقه ۲۱)، اشکان دژاگه (دقیقه ۲۲) و محمد عباس‌زاده (دقیقه ۳۹) گلزنی کردند. تک گل پیکان را نیز رضا جبیره در دقیقه ۲۷ به ثمر رساند.این مسابقه قرار بود از ساعت ۱۵:۱۵ آغاز شود اما به خاطر بارش برف در تبریز مسابقه با ۳۰ دقیقه تاخیر آغاز شد. در نیمه اول مسابقه هم بارش برف روی عملکرد دو تیم تاثیر گذاشته بود اما در نیمه دوم بارش برق قطع شد. همچنین در دقیقه ۷۵ مسابقه برق ورزشگاه قطع شد و داور تا حل شدن مشکل بازی را متوقف کرد. بعد از حدود ۱۵ دقیقه توقف، بازی دوباره از سر گرفته شد. بعد از شروع نه چندان خوب در شروع فصل، تراکتور سومین بردش را به دست آورد و با ۱۲ امتیاز و به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال در رده سوم قرار گرفت.

دیدار دو تیم فولاد خوزستان و نفت مسجدسلیمان با پیروزی یک بر صفر نفتی‌ها به پایان رسید. دیدار دو تیم نفت مسجدسلیمان و فولاد در چارچوب هفته هفتم لیگ برتر فوتبال برگزار شد که این دیدار در نهایت با پیروزی یک بر صفر شاگردان مجتبی حسینی به پایان رسید. در ادامه هفته هفتم لیگ برتر فوتبال ایران، تیم فوتبال سایپا ۱۵ در ورزشگاه دستگردی تهران میزبان ماشین‌سازی تبریز بود که این دیدار در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید. این پنجمین تساوی شاگردان ابراهیم صادقی بود که آن‌ها را در جدول ۸ امتیازی کرد. ماشین‌سازی هم هم‌چنان بدون برد با یک امتیاز در انتهای جدول باقی ماند.

توقف استقلال تهران

شاگردان محمود فکری که امیدوار بودند با پیروزی برابر ذوب‌آهن موقعیت‌شان را در صدر جدول مستحکم کنند، با توقف برابر این تیم اصفهانی به هدفی که داشتند نرسیدند. تیم فوتبال استقلال که در پایان هفته ششم لیگ برتر در صدر جدول قرار داشت برای حفظ صدرنشینی‌اش عصر امروز به مصاف تیم ذوب آهن اصفهان رفت که این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. استقلال در این دیدار با رشید مظاهری، محمدحسین مرادمند، محمد دانشگر، هرویه میلیچ، احمد موسوی، مهدی مهدی‌پور، مسعود ریگی، آرش رضاوند، وریا غفوری، سبحان خاقانی و ارسلان مطهری به میدان رفت. در نیمه اول دو تیم بازی پر برخوردی را به نمایش گذاشتند که تمایل استقلال برای رسیدن به گل بیشتر از حریف بود اما تلاش آنها به نتیجه نرسید تا نیمه اول با تساوی به پایان برسد.نیمه دوم با بازی هجومی آبی پوشان همراه بود و محمود فکری با تعویض‌هایی که انجام داد تلاش کرد شرایطی را فراهم کند که تیمش سه امتیاز این دیدار خارج از خانه را به دست بیاورد اما دفاع خوب تیم اصفهانی این اجازه را به صدرنشین لیگ برتر نداد که بتواند به هدفش برسد.

برتری استاد مقابل شاگرد با هت‌تریک منشا برای گل‌گهر

تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان موفق شد با هت‌تریک گادوین منشا از سد شهر خودرو عبور کرده و ناکامی‌اش در دیدارهای اخیر را جبران کند. هفته هفتم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور از ساعت ۱۵ امروز (جمعه)  با برگزاری دو دیدار در شهر‌های تهران و سیرجان پیگیری شد که نتیجه این دیدار‌ها به شرح زیر است:

سایپا صفر – ماشین‌سازی‌ تبریز صفر
کارت زرد: رضا کریمی از ماشین‌‌سازی
داور: اشکان خورشیدی

گل‌گهر سیرجان ۳ – شهر خودروی مشهد یک
گل‌ها: گادوین منشا (۴۵، ۶۶ و ۶۹) برای گل‌گهر و صادق صادقی (۷۷) برای شهر خودرو
کارت زرد: علیرضا علیزاده از گل‌گهر و فرشاد فرجی از شهر خودرو
داور: حمید حاج‌ملک

شاگردان امیر قلعه‌نویی بعد از دو شکست مقابل پیکان و صنعت نفت آبادان در بازی امروز پیروز شدند و با ۱۳ امتیاز بازگشتی دوباره به صدر جدول داشتند.این نتیجه در حالی رقم خورد که سید مهدی رحمتی سرمربی شهر خودرو در زمان حضور در استقلال و سپاهان شاگرد امیر قلعه‌نویی سرمربی کنونی گل‌گهر بود. نکته دیگر اینکه گادوین منشا با سه گلی که در این بازی به ثمر رساند، ۹ گله شد و اختلافش را در صدر جدول گلزنان لیگ با رقبا بیشتر کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=97767 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x