جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

امشب: بارسا-پاریس سن ژرمن؛ زندگی شگفت‌انگیز یک دختر معلول

نازک بین: یک نقاش خوش‌ذوق روی دیواری در اطراف ورزشگاه سن‌سیرو صحنه درگیری زلاتان و لوکاکو را کشید.رقابت میلان و اینتر این روزها در فوتبال ایتالیا دوباره اوج گرفته ،در دربی دلامادونینای جام حذفی، درگیری روملو لوکاکو و زلاتان ایبراهیموویچ حواشی زیادی به‌وجود آورد که هنوز هم تبعات آن باقی است. در این گیر ودار،یک نقاش خوش‌ذوق میلانی هم در حوالی ورزشگاه سن‌سیرو ،یک گرافیتی (نقاشی دیواری) از این برخورد برای ماندگاری و تداعی در نزد هواداران دو تیم کشیده است.

درخشش دورانت در شب بازگشت به بی‌‌آره‌نا-در شب بازگشت کوین دورانت به خانه تیم سابقش، تیم بسکتبال بروکلین نتس میزبان خود تیم گلدن‌استیت وریرز را با نتیجه ۱۳۴ به ۱۱۷ شکست داد و شانزدهمین پیروزی‌اش را در بیست‌و‌هشتمین بازی این فصل خود کسب کرد. در این پیروزی که میهمان نیویورکی را در رده سوم جدول کنفرانس شرق نگه داشت، دورانت با کسب ۲۰ امتیاز، ۶ پاس گل و ۵ ریباند بعد از کایری ایروینگ با ۲۳ امتیاز، ۴ پاس گل و ۵ ریباند دومین بازیکن امتیازآور تیمش بود. جیمز هاردن دیگر ستاره سرشناس بروکلین هم با ۱۹ امتیاز و ۱۶ پاس گل سومین امتیازآور تیمش بود.اگرچه سالن بی‌آره‌نا مملو از تماشاگر نبود تا بازگشت دورانت را به سن‌فرانسیسکو خوشامد بگویند اما هم‌تیمی‌های سابقش این کار را برای او انجام دادند و همگی با در آغوش گرفتن ستاره سابقشان از او استقبال کردند. در همین حال یک ویدئو هم برای قدردانی از دورانت در سالن پخش شد و بازیکنان وریرز او را تشویق کردند. با این وجود دورانت به تیم سابقش رحم نکرد و به نتس کمک کرد که برای هفتمین بار در این فصل بیش از ۱۳۰ امتیاز در یک بازی کسب کند.

نبرد استاد و شاگرد

 برایان کلاف همیشه می‌گفت فوتبال جایی نیست که به شما فرصت لذت از موفقیت را بدهد. همیشه بازی بعدی، فصل بعدی و تهدید بعدی در کار است. لیورپول در سه فصل گذشته دستاوردهای قابل توجهی داشته: حضور در فینال لیگ قهرمانان، سپس قهرمانی در لیگ قهرمانان و در نهایت پایان ۳۰ سال انتظار برای فتح لیگ برتر اما بعد از آن، دیگر آسمان لیورپول چندان نورانی نبوده است.مصدومیت‌ها، برنامه زمانی پرفشار، مشکلات آشنایی که تمامی تیم‌های موفق با آن روبه‌رو می‌شوند پیش روی لیورپول قرار داشته‌اند. منچستر سیتی هم احیا شده و این بار دفاع آنها هم منسجم‌تر بوده است.همچنین چالش دیگر پیش روی لیورپول از همان مکتب پرس آلمانی می‌آید؛ نسل جدید مربیانی که از رالف رانگنیک الهام گرفته‌اند و سرآمد آنها یولیان ناگلسمان است که تیم لایپزیگ او قرار است امشب به مصاف لیورپول برود.سیتی توانسته سبک فوتبال خود را تکامل بخشد و پپ گواردیولا هم استاد خود، خوانما لیو را به عنوان دستیار به این تیم برده است اما در حال حاضر، مد روز، مدل پرس از بالای آلمانی است.در فصل گذشته، برای اولین بار پس از سال ۲۰۰۷، هیچ تیمی از اسپانیا در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان حاضر نبود و از چهار تیم حاضر، سه تیم مربیان آلمانی داشتند: هانسی فلیک از بایرن، توماس توخل که در آن هنگام مربیپاری‌سن‌‌ژرمن بود و ناگلسمان از لایپزیگ. قهرمان لیگ برتر هم لیورپول بود و به این ترتیب، سلطه آلمانی‌ها آشکار بود.

این چهار مربی رویکردهای متفاوتی دارند اما اصول کلیدی مشترکی هم دارند و بخشی از جنبشی هستند که در سال ۱۹۸۳ و در بیرون شهر اشتوتگارت به دست رانگنیک پایه‌گذاری شد. او در آن هنگام مربی تیم دسته ششمی ویکتوریا بکنانگ بود و در دیداری دوستانه مقابل دینامو کیف با هدایت والری لوبانوفسکی، دست به پرس شدید زد. رانگنیک به مطالعه پرس پرداخت و آن را در تیم‌های بعدی خود هم به کار گرفت. به این ترتیب بود که پرس وارد فوتبال آلمان شد.این مکتب رشد کرد و فولکر فینکه در فرایبورگ و ولفگانگ فرانک در ماینتس هم آن را به کار بستند اما زمانی که رانگنیک تلاش کرد اصول یارگیری منطقه‌ای و پرس را در تلویزیون توضیح دهد، او را مسخره کردند و گفتند زیادی درس خوانده! اما زمانی که کلوپ که زیر نظر فرانک در ماینتس بازی کرده بود، در جام جهانی ۲۰۰۶ کارشناس تلویزیون شد، سرانجام ایده‌های این جنبش جدید وارد جریان اصلی فوتبال آلمان شد.

از آن هنگام تاکنون فوتبال آلمان به‌شدت رو به پرس آورده است. رانگنیک که هرگز فشار مربیگری در یک تیم را دوست نداشت، به پست مدیر فوتبال و بعد، مدیر ورزش و توسعه رد بول رفت. او بود که ناگلسمان را در سال ۲۰۱۹ به لایپزیگ برد. کلوپ با موفقیت‌هایش در دورتموند و لیورپول، تبدیل به چهره اصلی مکتب پرس آلمانی شد.

کلوپ ۵۳ سال دارد و اصلاً او را نمی‌توان مربی پیری دانست اما در هر حال، ناگلسمان ۲۰ سال از او کوچک‌تر است. حالا صحنه نبرد کلاسیک بین استاد و مدعی جوان مهیا است. این دو نفر یک بار دیگر به مصاف هم رفته‌اند و در آن هنگام لیورپول توانست هوفنهایم را در دور پلی‌آف مرحله گروهی لیگ قهرمانان در فصل ۱۸-۲۰۱۷ شکست دهد.در آن هنگام، دو مربی احترام فوق‌العاده‌ای به هم گذاشتند. کلوپ گفت: «ناگلسمان یک استعداد مربیگری بسیار بسیار بزرگ است و تیم او فوتبال جذاب و خوبی ارائه می‌کند. او تنها مربی خوب آلمان نیست اما نمونه خوبی از مربیان جوان واقعاً خوبی است که در آلمان مشغول هستند. حالا بازار مربیان در آلمان اوضاع جذابی دارد.»

ناگلسمان هم به همین ترتیب از کلوپ تمجید کرد: «این را دوست دارم که او به اصولش وفادار ماند. تیم او فوتبالی شبیه به دورتموند در زمان هدایتش بازی می‌کند و او روشش را گم نکرده است. او پای اصولش ایستاده است.»آن بازی نشان داد که هوفنهایم چقدر با سطح اول فوتبال دنیا فاصله دارد. خط دفاعی آنها مرتباً جا می‌ماند و لیورپول در مجموع دو دیدار با نتیجه ۶ بر ۳ پیروز شد اما نتیجه می‌توانست بسیار سنگین‌تر از این باشد.

اما لایپزیگ از نظر منابع و توانایی، بسیار جلوتر از هوفنهایم است. اگر نمی‌گفتند که آنها روح مقررات آلمان درباره مالکیت باشگاه‌ها را نقض کرده‌اند و همچنین اگر دغدغه‌هایی درباره شبکه باشگاه‌های رد بول در سراسر دنیا وجود نداشت، لایپزیگ را می‌شد به عنوان نمونه‌ای ستودنی مثال زد، چرا که آنها توانسته‌اند با مربیگری درخشان و سرمایه‌گذاری هوشمندانه به دستاوردهای بزرگی برسند. لایپزیگ در سال ۲۰۱۶ به بوندس‌لیگا رسید و با وجود آنکه تراز مالی نقل و انتقالات باشگاه صفر بوده و دخل و خرج آنها از خرید و فروش بازیکن برابر بوده، این تیم توانسته به شکلی همیشگی در لیگ قهرمانان حاضر باشد. آنها دومین تیم جوان بوندس‌لیگا را هم دارند.تیمو ورنر مثالی عالی از عملکرد آنها است. این بازیکن با قیمت معادل ۵/۱۲ میلیون پوند از اشتوتگارت خریداری شد و چهار سال بعد، به قیمت چهار برابر به چلسی فروخته شد. او فصل گذشته ۲۸ گل به ثمر رساند ولی هیچ بازیکنی در این فصل برای لایپزیگ بیش از چهار گل نزده و این مشکلات خاص خود را ایجاد کرده است. با این حال لایپزیگ در جدول بوندس‌لیگا دوم است. آنها توانسته‌اند مدعی باشند و این نشان می‌دهد که فلسفه باشگاه مؤثر بوده است.ناگلسمان در قلب این فلسفه قرار دارد. او گفته می‌خواهد همان مسیر کلوپ در لیورپول را در پیش بگیرد و اتکا به پرس و ضدحمله را به سمت بازی‌های متوازن‌تر و انعطاف‌پذیرتر برساند. آنها در این فصل بوندس‌لیگا از نظر پرس در رده هفتم هستند اما از نظر پرس در یک‌سوم دفاعی حریف در رده دوم قرار دارند. پرس آنها با تمام توان نیست اما متمرکز و دقیق است و انرژی بازیکنان را حفظ می‌کند.تردید بزرگ درباره لایپزیگ راجع به بازی‌های بزرگ است. آنها مقابل پاری‌سن‌ژرمن در دیدار نیمه‌نهایی فصل گذشته لیگ قهرمانان قفل شده بودند و در هر دو دیدار مقابل منچستر یونایتد در مرحله گروهی این فصل هم دچار تزلزل شدند (هرچند افت آنها در یکی از این دو دیدار زمانی رقم خورد که سه بر صفر پیش افتاده بودند).ما با افت لیورپول، لایپزیگ فرصتی عالی دارد تا گام بزرگ دیگری به جلو بردارد و برای دومین فصل پیاپی، به مرحله یک‌چهارم نهایی برسد. برای ناگلسمان، این فرصتی است تا مشهورتر شود و خود را به عنوان چهره اصلی سبک جدید فوتبال آلمان معرفی کند. کلوپ قهرمانی‌ها را به دست آورده اما فوتبال دائماً تغییر می‌کند و هرگز ساکن نمی‌ماند.

منبع: گاردین، گزارش  جاناتان ویلسون 

 لیگ کاراته زنان ایران لغو شد

با انصراف ۲ تیم از ۵ تیم حاضر در رقابت‌های کاراته سوپر لیگ بانوان و به حد نصاب نرسیدن تعداد تیم‌ها، برگزاری این مسابقات لغو شد.رقابت‌های سوپرلیگ کاراته بانوان در شرایطی قرار بود با حضور ۵ تیم برگزار شود که با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا و مشکلات به وجود آمده، ۲ تیم از حضور در این رقابت‌ها انصراف دادند.با توجه به شرایط پیش آمده سازمان لیگ و مسابقات فدراسیون با تعویق مسابقات و برگزاری آن در سال آینده موافق کرد و مراتب به ۳ تیم دیگر اعلام شد. هفته اول سوپرلیگ بانوان قرار بود ۳ و ۴ اسفند برگزار شود.

 پیشتازی بم و سیرجان در آغاز دور نهایی لیگ فوتبال زنان

مرحله نهایی لیگ برتر فوتبال زنان با پیروزی تیم‌های کرمان به پایان رسید. هفته اول دور نهایی لیگ برتر فوتبال زنان برگزار شد و طی آن چهار تیم راه یافته به این مرحله مقابل هم به میدان رفتند.در یکی از این دیدارها که به صورت همزمان آغاز شد، شهرداری بم و سپاهان اصفهان که در دور مقدماتی هم‌گروه بودند به مصاف یکدیگر رفتند. نیمه اول مسابقه با تساوی بدون گل تمام شد اما در نیمه دوم بم با گل به خودی مدافع سپاهان پیش افتاد و در ادامه فاطمه گرایلی گل دوم نماینده کرمان را به ثمر رساند. دومین مسابقه هم بین شهرداری سیرجان و چان کردستان که از گروه دوم به مرحله نهایی صعود کرده بودند، برگزار شد. سیرجان در نیمه اول با تک گل شبنم بهشت پیش افتاد. این بازیکن در نیمه دوم بار دیگر گلزنی کرد. زهرا قنبری در دقیقه ۸۴ یکی از گل‌های خورده وچان را جبران کرد اما مسابقه با برتری دو بر یک سیرجان با پایان رسید. در پایان هفته اول تیم شهرداری بم در صدر جدول قرار گرفت، شهرداری سیرجان دوم شد و وچان کردستان و سپاهان اصفهان هم در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند. 

اوج نفرت از مدیر قطری در کاتالونیا

ناصر الخلیفی رئیس باشگاه پی اس جی نیز همراه با کاروان تیم امروز وارد بارسلونا شد و مورد استقبال ویژه ای هم قرار گرفت.پاری سن ژرمن فردا از دور رفت یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان میهمان بارسلونا در نوکمپ است. دیداری حساس و انتقامی برای پاریسی ها که ۴ سال پیش در این ورزشگاه ۶-۱ شکست خوردند.مدیر قطری در راس کسانی است که بارسلونا معقتد است به دلیل اظهارنظر در مورد لیونل مسی به باشگاه کاتالان بی احترامی کرده اند. الخلیفی هرگز صراحتا از مسی صحبت نکرده اما مدیر ورزشی باشگاه و چند بازیکن تیم در مصاحبه های مختلف، از پیوستن مسی به پی اس جی در فصل آینده استقبال کرده اند.تردیدی نیست که پی اس جی و الخلیفی از سال ۲۰۱۷ و پس از انتقال جنجالی نیمار به پاریس، مورد نفرت دوست داران بارسا قرار دارند و این نفرت امروز خودش را نشان داد.الخلیفی هنگام ورود به هتل محل اقامت کاروان پی اس جی، با برخوردهای اعتراضی هواداران بارسا روبرو شد.

سرنوشت این ۵ لیگ

علیرضا نجاتی-مرکز بین المللی مطالعات فوتبال (CIES) در مقاله این هفته خود، سرنوشت ۲۲ لیگ اروپایی در پایان فصل ۲۱-۲۰۲۰ را مورد بررسی و تخمین قرار داده است. این بررسی بر اساس محاسبه مدل های آماری چون شوت های در چارچوب، موقعیت های گلزنی، موقعیت های داده شده به حریف، مالکیت توپ و پاس ها در یک سوم دفاعی حریف انجام شده است. 

لیگ برتر انگلیس

طبق بررسی CIES، قهرمان لیگ برتر انگلیس در فصل ۲۱-۲۰۲۰، صدرنشین کنونی لیگ یعنی منچسترسیتی خواهد بود و آن ها با فاصله ای ۱۴ امتیازی نسبت به منچستریونایتد رده دومی، مقتدرانه قهرمان خواهند شد. لیورپول و لسترسیتی نیز با کسب رتبه سوم و چهارم، سهمیه لیگ قهرمانان اروپا کسب می کنند. لسترسیتی با دو امتیاز کم تر نسبت به چلسی، راهی لیگ اروپا می شود و استون ویلا با ۶۳ امتیاز، دیگر تیم راه یافته به لیگ اروپا خواهد بود. حتی وست هم نیز با کسب رده هفتم، شانس کسب سهمیه اروپایی خواهد داشت. تیم های برنلی، شفیلد یونایتد و وست برومویچ با قرارگیری در رده های هجدهم تا بیستم، سقوط می کنند و فولام به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به برنلی، در لیگ برتر می ماند. 

لالیگا اسپانیا

طبق بررسی CIES، اتلتیکو مادرید تا پایان فصل صدر جدول لالیگا را حفظ خواهد کرد و پس از هفت سال دوباره قهرمان لالیگا خواهد شد. بارسلونا با کسب ۷۸ امتیاز و سه امتیاز کم تر از اتلتیکو مادرید نایب قهرمان می شود. رئال مادرید و سویا با کسب رده های سوم و چهارم، سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را کسب می کنند. رئال سوسیداد و ویارئال با کسب رده پنجم و ششم می توانند راهی لیگ اروپا شوند. رئال بتیس هم ممکن است سهمیه اروپایی کسب کند. هوئسکا، وایادولید و الچه با کسب رده های هجدهم تا بیستم به دسته پایین تر سقوط می کنند و آلاوز با یک امتیاز اختلاف، در لیگ می ماند. 

سری آ ایتالیا

فصل ۲۱-۲۰۲۰ سری آ بسیار جذاب پیش می رود و چندین تیم رقابت نزدیکی برای قهرمانی و کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا دارند. از نگاه CIES، اینتر، صدرنشین جدید سری آ با دو امتیاز بیشتر نسبت به میلان و سه امتیاز بیشتر نسبت به یوونتوس، پس از یازده سال قهرمان سری آ خواهد شد. میلان، یوونتوس و ناپولی با فاصله ای کم نسبت به یکدیگر، سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را کسب می کنند. رم و آتالانتا دست شان از سهمیه لیگ قهرمانان اروپا کوتاه می ماند و راهی لیگ اروپا می شوند. لاتزیو هم با کسب رده هفتم، ممکن است سهمیه اروپایی کسب کند. اسپتزیا، جنوا و تورینو نجات پیدا می کنند اما تیم های نسبتا پرهزینه و پرمهره پارما و کالیاری به همراه کروتونه راهی دسته پایین تر می شوند. 

بوندسلیگا آلمان

در آلمان، مطابق انتظار بایرن مونیخ صدرنشین با شش امتیاز اختلاف نسبت به لایپزیش رده دومی قهرمان خواهد شد. تیم های بایرلورکوزن و وولفسبورگ برحسب تفاضل گل، در رده های سوم و چهارم قرار می گیرند و سهمیه لیگ قهرمانان اروپا کسب خواهند کرد. با این حال دورتموند، نایب قهرمان فصل گذشته با قرار گیری در رده پنجم، راهی لیگ اروپا می شود. آینتراخت فرانکفورت هم به لیگ اروپا می رسد و گلادباخ رده هفتمی، شانس راهیابی به رقابت های اروپایی را خواهد داشت. ماینتس و شالکه نگون بخت راهی بوندسلیگا ۲ می شوند و آرمینیا بیله فلد باید در پلی آف بقا با هولشتاین کیل مصاف دهد.

لیگ یک فرانسه

CIES پیش بینی جذابی از سرنوشت لیگ فرانسه داشته است و طبق بررسی های آن ها، روند قهرمانی های پیاپی پاری سن ژرمن قطع می شود. المپیک لیون با ۸۲ امتیاز و یک امتیاز بیشتر نسبت به پاری سن ژرمن به قهرمانی خواهد رسید و لیل فقط با کسب سه امتیاز کم تر نسبت به لیونِ قهرمان، با قرار گیری در رده سوم، می تواند راهی لیگ قهرمانان اروپا شود. موناکو و رن هم راهی لیگ اروپا خواهند شد. لانس هم شانس حضور در تورنمنت اروپایی را خواهد داشت اما مارسی هفتم جدولی نمی تواند راهی اروپا شود. دیژون و نیم المپیک به دسته پایین تر می روند و نانت در پلی آف بقا باید با تولوز رقابت کند. 

زندگی شگفت انگیز دختر معلول

۲۳ سال پیش، تصور اینکه نام اوکسانا مسترز ۸ ساله با ۳ فوت قد و ۳۵ پوند وزن و پاهای فلج در لیست بهترین ورزشکاران جهان NBC قرار بگیرد و پوسترهایش همه‌جا نصب شوند، دشوار بود. اما اوکسانا که اکنون ۳۱ ساله است یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین ورزشکاران پارالمپیک به شمار می‌رود. ظهور مسترز به عنوان یکی از بزرگترین ستارگان المپیک آمریکا نشان می‌دهد که تاریخچه پشت یک ورزشکار و میزان هیاهویی که در رسانه‌ها ایجاد می‌کند هم به اندازه عملکردش در زمین مسابقه و رقابت‌هایی که در آنها شرکت می‌کند، مهم است و تعداد خیلی محدودی از ورزشکاران در سرتاسر جهان وجود دارند که سرگذشتشان به اندازه اوکسانا مسترز قابل توجه و جذاب باشد.

خبر ورزشی نوشت:مسترز که هر دو پایش قطع شده در مسابقات زیادی شرکت کرده است. او در واقع ورزشکاری است که در چند رشته ورزشی فعالیت می‌کند. در مسابقات پارالمپیک لندن در رشته قایقرانی، در سوچی در رشته اسکی صحرانوردی و ریو در رشته دوچرخه سواری شرکت کرد.اوکسانا مسترز در سال ۱۹۸۹ در اوکراین و با نقص عضو شدید که به احتمال خیلی زیاد به دلیل مسمومیت شیمیایی ناشی از فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ رخ داده متولد شد. او را به محض به دنیا آمدن تحویل پرورشگاه دادند. اوکسانا هفت سال و نیم از زندگی‌اش را در شرایط آشفته پرورشگاهی گذراند که در آن سوءتغذیه و سوءاستفاده‌های عاطفی و جسمی مرسوم بود. بچه‌های کوچکتر در آن یتیم‌خانه توسط یتیم‌های بزرگ‌تر مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند و بزرگسالان و کارکنان هم از بچه‌ها سوءاستفاده می‌کردند.شش ساله که بود به او تصویر «گِی مسترز» که زنی مجرد اهل آمریکا بود را نشان دادند و گفتند که قرار است سرپرستی اوکسانا را بر عهده بگیرد. اوکسانا این عکس را پیش خود نگه داشت و منتظر ماند. این موضوع باعث امیدواری او شده بود. اما ممنوعیت فرزندخواندگی در اوکراین باعث شد تا رسیدن به مادر جدیدش به مدت دو سال به تأخیر بیافتد.اوکسانا با یادآوری آن دوران می‌گوید: «من دردسرساز بودم. خیلی به دردسر می‌افتادم و هیچوقت از آنها درس نمی‌گرفتم. وقتی کتکم میزدند می‌خندیدم. خندیدن تنها چیزی بود که کسی نمی‌توانست از من بگیرد. کم کم همه می‌گفتند مادرت برای بردن تو نخواهد آمد چون تو دختر بدی هستی. دیگر داشت باورم می‌شد.»

مسترز اصلاً دوست ندارد در مورد سختی‌هایی  که تحمل کرده،صحبت کند. اما تصاویر روشنی از شبی که مادرش برای نجات او آمد در ذهن دارد. می‌خواست تمام شب را برای دیدن مادر جدیدش بیدار بماند. اما سرایدار او را مجبور کرد به تخت‌خوابش برود. «به خوبی یادم است که راهرو فوق‌العاده تاریک و کم نور بود و بوی کپک می‌داد. در مسیر رفتن به تخت لیز خوردم چون لوله ترکیده بود و آب به بیرون نشت می‌کرد. وقتی تو را روی تخت می‌گذارند باید به پشت بخوابی و روکش‌ها را طوری دورت میپیچند که نتوانی بچرخی.»چند دقیقه بعد اوکسانا احساس کرد کسی به شانه‌اش آهسته ضربه می‌زند. گی مسترز با مترجم اوکراینی کنار تخت او زانو زده بود. اوکسانا می‌گوید: «گفتم من تو را می‌شناسم، تو مادر منی، من عکست را دارم. مامان لبخند زد و آرام نوازشم می‌کرد و گفت من هم میشناسمت. تو دختر منی.»اوکسانا ۸ ساله بود که به خانه جدیدش در بوفالو رفت، در حالیکه خیلی لاغر و تکیده و کوچک اندام بود. او خیلی زود وزن گرفت، رشد کرد و با زندگی در آمریکا اخت شد. اما مجبور بود با مداواهای پزشکی دلهره‌آوری روبه‌رو شود.اوکسانا با ۵ انگشت به هم چسبیده در هر دست به دنیا آمد و انگشت شست نداشت. پای چپش ۶ اینچ کوتاه‌تر از پای راستش بود و استخوان پاهایش قدرت تحمل وزن او را نداشت. وقتی در اوکراین بود جراحی‌های زیاد و حتی بعضاً اشتباهی را تحمل کرد. بعدها دکترها متوجه شدند که او در حال از دست دادن بخشی از معده و همینطور بخش‌هایی از عضلات دستانش و رباط ‌هایش است. او بدون مینای دندان متولد شد. وقتی در یتیم‌خانه بود بدون اینکه به او داروی بی‌حسی بدهند دندانش را کشیدند. او در حالی به آمریکا آمد که ۴ دندان آبسه کرده و ترس وحشتناکی از دندان‌پزشکان داشت.گی مسترز که آسیب‌شناس گفتاری و زبانی در دانشگاه لوئیزویل است می‌گوید: «عشق به تنهایی کافی نیست. شما باید خیلی سخت تلاش کنید تا به آنها کمک کنید که اعتماد کنند و رشد کنند. اما اوکسانا با چنان شجاعتی آمده بود که من فقط باید از سر راه او کنار می‌رفتم.»زمانی را به یاد می‌آورد که دخترش بچه‌ای را دیده بود که از میله بالایی تاب آویزان شده. اوکسانا هم دلش می‌خواست این کار را انجام دهد اما با انگشتان به هم چسبیده‌اش و نداشتن انگشت شست، گرفتن میله برایش ناممکن بود. «من او را روی زمین گذاشتم و گفتم این یکی از کارهایی‌ست که باید برای انجام دادنش انگشت شست داشته باشی. اوکسانای خیره‌سر پرستارش را مجبور کرد که او را دوباره به همان تاب ببرد. در عرض دو هفته او موفق شد که خودش به تنهایی این کار را انجام بدهد. این دختر بدجوری من را شگفت‌زده کرد. نشان داد که برای گرفتن میله نیازی به انگشت شست نداری. او همیشه کارهای غیرممکن را انجام می‌دهد.»چالش‌ها ادامه داشتند. جراحی برای جدا کردن انگشتان و ساختن انگشت شست. قطع کردن پای کوتاهترش در سن ۹ سالگی و قطع کردن پای دیگر در سن ۱۴ سالگی، با این نوید که با اندام‌های مصنوعی قادر به حرکت کردن خواهد بود؛ و بعد نقل مکان به لوئیزویل تا به پدربزرگش نزدیک باشد.

ورزش حرفه‌ای و افتخارآفرینی در المپیک

اوکسانا مسترز با خو گرفتن با مدرسه جدید، بدن جدید و پروتزها و همچنین یادآوری خاطرات آزاردهنده یتیم‌خانه دست و پنجه نرم می‌کرد. مادرش او را وادار کرد تا به ورزش روی بیاورد و او را به گروه قایقرانی بچه‌هایی که معلولیت دارند فرستاد. مادرش می‌گوید: «تا وقتی توی آب بود حالش خیلی خوب بود. ورزش زندگی او را نجات داد. تمام خشم‌ها و ترس‌هایش از بین رفت و سخت تمرین می‌کرد.»اوکسانا در رشته قایقرانی خیلی پیشرفت کرد و در سال ۲۰۱۱ به همراهی با راب جونز پرداخت که او هم هر دو پایش را در انفجار مین از دست داده بود. مسترز و جونز در بازیهای پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن موفق به کسب مدال برنز شدند.اما قایقرانی فقط شروع کار بود. بعد از لندن اوکسانا با ایلین کری که سرمربی آمریکا در پارالمپیک اسکی اسکاندیناوی بود ملاقات کرد. او اوکسانا را تشویق کرد تا در مسابقات زمستانی شرکت کند. آموزش‌هایش را در کلرادو شروع کرد و در آنجا هم عاشق ورزشهای زمستانی شد و هم عاشق آرون پایک که ورزشکاری برجسته ویلچیرنشین بود و او هم به اردوی تمرینی دعوت شده بود.رابطه آنها کم کم شکل گرفت. هر دو برای آمریکا در پارالمپیک سوچی شرکت کردند و مسترز در رشته اسکی صحرانوردی مدال نقره گرفت و در ریودوژانیرو در دوچرخه‌سواری با دست مدال برنز گرفت. او و پایک هر دو به مسابقات پیونگ چانگ راه یافتند. یک مانع دیگر در مسیر رسیدنش به چهارمین پارالمپیک در پیونگ چانگ سر بر آورد. روی یخ لیز خورد و آرنجش در رفت. این آسیب‌دیدگی واقعاً چالش بدی بود و معلوم نبود که چطور می‌تواند بدون اینکه قدرت کامل روی بازویش داشته باشد مسابقه بدهد. ولی او با نهایت شجاعت تصمیم گرفت در مسابقات شرکت کند.

مسترز در پست اینستاگرامش نوشت: «من به دنبال کسب مدال نیستم. من به دنبال این هستم که رؤیایم را دنبال کنم و نماینده کشورم باشم، نماینده هر دختر جوانی که به او گفته‌اند برای ورزشکار بودن زیادی کوچک است، نماینده هرکسی که به او گفته‌اند محال است با وجود مصدومیت در رقابت‌های المپیک و پارالمپیک شرکت کنی.»مسترز اسپانسرهای زیادی دارد از جمله تویوتا، پی‌اندجی، هارتفورد، ویزا و نایکی. و در تبلیغات زیادی هم ایفای نقش کرده است. شیفرین (ادسکی‌باز مدال آور آمریکایی) که با مسترز در فیلمبرداری تبلیغات ویزا در نیوزیلند ملاقات کرده بود می‌گوید: «مسترز بسیار خونگرم و باحال است. وقتی در مورد سرگذشت او شنیدم مبهوت شدم از اینکه او تا چه حد در زندگی جنگیده است و چه سختی‌هایی متحمل شده است. من از او خیلی چیزها یاد گرفتم.»

امشب بارسا-پاریس سن ژرمن

فرشته تقی زاده-سرمربی بارسلونا اعلام کرد صبح امروز سه شنبه درباره حضور مدافع اسپانیایی در دیدار مقابل پاری‌سن ژرمن تصمیم خواهند گرفت. به نقل از آس، بارسلونا سه شنبه در دیدار رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف پاری‌سن ژرمن می رود.رونالد کومان در نشست خبری پیش از بازی گفت: با اشتیاق فراوانی به استقبال مرحله حذفی می‌رویم. خیلی وقت است که می‌دانیم بازی دشواری پیش رو داریم چون PSG تیم قوی است. بازی خیلی جذابی خواهد بود چون بارسا در ماه‌های اخیر بهتر شده است و آن‌ها کیفیت بالایی دارند. دو دیدار تماشایی و زیبایی خواهد بود. سرمربی هلندی در ادامه افزود: از هر مدافعی می‌توانیم در دیدار برابر پاری‌سن ژرمن استفاده کنیم. آن‌ها بازی‌های خوبی به نمایش گذاشتند. آن‌ها اشتباه هم داشته‌اند چون جزیی از بازی است اما من هیچ شکی به بازیکنانم ندارم. بازی تاکتیکی خواهد بود که به مالکیت توپ و حمله فکر می‌کنیم. کومان درباره تغییرات تیمش از زمان قرعه کشی گفت: پس از قرعه کشی گفتم که به تیم و بازیکنانم باور دارم. در بازی و کسب نتایج بهتر شده‌ایم. از زمان قرعه کشی بازی برابری را تصور می‌کردم. با قدرت در دیدار رفت و برگشت حاضر خواهیم شد. نیمار و آنخل دی‌ماریا در دیدار سه شنبه شب حضور نخواهند داشت. سرمربی بارسلونا در این رابطه اظهار کرد: برای هر تیمی در اختیار داشتن تمام بازیکنان اهمیت دارد. ما هم دوست داشتیم آرائوخو، سرخی روبرتو، آنسو فاتی و فیلیپ کوتینیو تیم را همراهی می‌کردند. باید با چنین مشکلاتی زندگی کرد و از بازیکنان آماده بهره برد. از هیچ چیزی نمی‌ترسم چون به بازیکنانم اعتماد دارم. پاریس تاریخ دارد و یکی از شانس‌های قهرمانی است. باید تلاش کرد بهتر بازی کرد. هر تیمی امتیازها و ضعف‌هایی دارد. امیدوارم از آن‌ها فردا بهره ببریم. او افزود: دو بازی پیش رو داریم و پاری‌سن ژرمن چون اولین دیدارش خارج از خانه است به دنبال کسب یک نتیجه خوب و گلزنی است. این تیم همچنین به دنبال مالکیت توپ و موقعیت سازی است. بسته نگه داشتن دروازه‌مان در بازی فردا خیلی مهم است. آن‌ها از بازیکن سریعی همچون کیلیان ام‌باپه بهره می‌برند. به همین خاطر باید زمانی که توپ را در اختیار نداریم خیلی خوب دفاع کنیم. 

سرمربی هلندی در پایان اظهار کرد: مرحله حذفی جذابی از لحاظ فردی خواهد بود. لیونل مسی برابر ام‌باپه قرار می‌گیرد. مسی بهترین بازیکن جهان است و به بهترین سطحش نیاز داریم. ام‌باپه بازیکن خیلی سریعی است و می‌تواند شرایط را سخت کند. اما بازی زیبایی به نمایش خواهیم گذاشت چون چنین دیدارهایی برای لذت بردن است.  مائوریسیو پوچتینو ،سرمربی پاریس سن ژرمن معتقد است که بارسلونا با رونالد کومان تغییر زیادی کرده است. درست است که این دیدار بسیار خاص است. ما این حس را داریم که این بازی بسیار مهم است. قهرمانی در لیگ قهرمانان هدف مشخص پاری سن ژرمن است. تیم همیشه آماده است. شرایط تیم مشخص است اما ما آماده خواهیم بود تا فردا به بهترین شکل ممکن بازی کنیم. گذشته بین بارسلونا و پاری سن ژرمن؟ نمی توانیم چیزی که رخ داده است را پاک کنیم اما باید آینده ای بهتر بسازیم.وراتی؟ باید قدم به قدم پیش برویم. باید امروز مارکو را در تمرینات ارزیابی کنیم. ما یک استراتژی و برنامه مشخص برای بازی داریم. بر اساس فرم بازیکنان، تصمیم درست را خواهیم گرفت. ام باپه؟ از او چیزی را انتظار دارم که همیشه از بازیکنان بزرگ و فوق العاده انتظار دارم. از زمان آمدنم به پاری سن ژرمن، از عملکرد ام باپه بسیار خوشحال و راضی ام. غیاب نیمار و دی ماریا مهم است اما تمام بازیکنان نقش خود را برای پیروزی در بازی ایفا خواهند کرد.ایده ما این است که یک هویت خاص برای باشگاه بسازیم چون هر باشگاهی متفاوت است. وقتی ما به پاری سن ژرمن آمدیم، تیمی فوق العاده را دیدیم که به خوبی با همه چیز کنار می آید. همه با هم دوست هستند و می خواهند کنار هم بازی کنند.بارسا از زمان آمدن رونالد کومان، تغییر زیادی کرده است. وقتی مربی جدیدی به یک تیم می آید، به زمان مشخصی نیاز دارد. کومان این زمان را داشت و اکنون همه چیز برای او و تیمش خوب پیش می رود.

https://akhbar-rooz.com/?p=104264 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x