پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

امشب: لایپزیگ – منچستریونایتد؛ رئال مادرید – گلادباخ

نازک بین: روزنامه‌ معتبر ورزشی مارکا اسپانیا می‌نویسد مارادونا ماهانه ۱۰۰ هزار یورو برای امور خیریه هزینه می کرد.این در حالی است که تا زمان مرگ مارادونا بیشتر اخباری از زندگی خصوصی مارادونا منتشر می‌شد پیرامون حواشی جنجالی زندگی دیه‌گو بود.روزنامه مارکا چاپ اسپانیا در این باره نوشت :این پول برای حمایت از افراد نزدیک به این ورزشکار هزینه می‌شد. مارادونا از ۵۰ خانواده حمایت می‌کرد، این خانواده ها شامل دوستان و بستگان او در آرژانتین و خارج از این کشور بودند. این پول در حاضر توسط سرویس مالیاتی آرژانتین مسدود شده است. و به همین دلیل این خانواده ها نمی‌توانند از حساب این بازیکن مبلغی دریافت کنند.مارادونا در ۲۵ نوامبر در سن ۶۰ سالگی درگذشت، علت مرگ این اسطوره فوتبال ایست قلبی اعلام شد.

لواندوفسکی: مسی در ۱۰۰ سال آینده تکرار نخواهد شد

مهاجم لهستانی بایرن مونیخ به ستایش از مسی پرداخت و بر این باور است که فوتبال حداقل در ۱۰۰ سال آینده ستاره‌ای دیگر مانند این بازیکن به خود نخواهد دید. به نقل از اسپورت، مسی سال‌هاست که در بارسلونا می‌درخشد و توانسته است که ۶ توپ طلا به دست آورد.بسیاری مسی را بهترین بازیکن تاریخ می‌دانند و البته هستند کسانی که چنین نظری هم ندارند اما در هر حال او یکی از بهترین‌های تاریخ است.لواندوفسکی در ستایش از مسی گفت: مسی بازیکن خوبی است و از بهترین‌های تاریخ فوتبال جهان است. شاید هیچ بازیکنی در تاریخ نتواند آن چه که او به دست آورده تکرار کند. شاید حداقل ۱۰۰ سال دیگر صبر باید کرد تا ستاره دیگری مانند مسی ظهور کند.او درباره مرگ مارادونا گفت: واقعا این خبر ناراحت کننده بود. مرگ اسطوره‌ای مانند مارادونا قلب هر علاقمندی به فوتبال را به درد آورد. همه ما ناراحت شدیم و در غمی بزرگ فرو رفتیم. وقتی که مارادونا بازی می کرد من هنوز به دنیا نیامده بودم اما می دانم که چه اسطوره بزرگی بود و بازی‌های درخشان او را در جام جهانی ۱۹۸۶ نگاه کردم.

لیگ قهرمانان آسیا

چهره چهار تیم حاضر در مرحله یک چهارم نهایی رقابت های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا مشخص شد. دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد و چهره چهار تیم راه یافته منطقه شرق به مرحله یک چهارم نهایی مشخص شد. بر این اساس قرعه کشی دیدارهای این مرحله ظهر روز سه شنبه برگزار می‌شود. تیم‌های اف‌سی بیجینگ گوان چین، اولسان هیوندای کره جنوبی، ویسل کوبه ژاپن و سووان سامسونگ کره جنوبی با برتری برابر حریفان خود به این مرحله راه پیدا کرده‌اند که پس از انجام قرعه کشی دو دیدار برگزار خواهد شد تا چهره دو تیم حاضر در نیمه نهایی منطقه شرق مشخص شود. با مشخص شدن چهره این چهار تیم، حریف پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا از سه کشور چین، کره جنوبی یا ژاپن خواهد بود. دیدار فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا روز ۲۹ آذرماه جاری در ورزشگاه الجنوب دوحه قطر برگزار خواهد شد تا از بین پرسپولیس و نماینده شرق آسیا یکی به عنوان قهرمانی دست پیدا کند.

لایپزیش – منچستریونایتد؛ رئال مادرید – گلادباخ

میلاد وفادار: لایپزیش برای رسیدن به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، فردا شب باید منچستریونایتد را شکست بدهد و این در حالی است که شاگردان اوله گونار سولسشر با یک تساوی هم راهی دور بعدی این رقابت ها خواهند شد. لایپزیش با تساوی ۳-۳ روز شنبه در خانه بایرن مونیخ نشان داد که می تواند با بهترین ها رقابت کند اما در عین حال آن بازی نمایان گر ضعف تدافعی آن ها بود. تیم یولیان ناگلزمن در هر مورد از دو بازی قبلی خود ۳ گل دریافت کرده است.هواداران یونایتد بار دیگر در جریان برد ۳-۱ مقابل وست هم، شاهد بدترین و بهترین نمای تیم خود بودند. در حالیکه توانایی جبران نتایج برای آن ها یک مزیت محسوب می شود، منچستریونایتد باید جلوی عقب افتادن خود در بازی ها را بگیرد چرا که چنین چیزی مقابل حریفان بزرگ به یک معضل اساسی تبدیل خواهد شد. آن ها پیش از این با دریافت گل اول مقابل استانبول باشاک شهیر و پاری سن ژرمن، از کسب نتیجه عاجز مانده اند. لایپزیش با کسب ۷ پیروزی، رکورد صد درصدی از بازی های خانگی خود در فصل جاری به ثبت رسانده است اما از سوی دیگر حریف آن ها تیمی است که برنده شدن در خانه حریفان را به خوبی بلد است. لایپزیش بالاخره در مقطعی از این بازی باید دست به حملات پر تعداد بزند و این به یونایتد فرصت خواهد داد همچون پیروزی ۵-۰ در دیدار رفت، در ضد حملات به حریفش لطمه بزند. 

برای دیدارهای این هفته لیگ قهرمانان اروپا،یوفا اسامی داوران هفته ششم و پایانی مرحله گروهی را اعلام کرد. در این هفته داوران مشهوری چون بیورن کویپرس، جونیت چاکر و متئو لاهوز قضاوت دیدارهای حساسی را برعهده خواهند داشت. قضاوت بازی بارسلونا و یوونتوس نیز برعهده یک داور آلمانی خواهد بود

 اسامی داوران مسابقات هفته ششم مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا به شرح زیر است:

گروه A (چهارشنبه، ۱۹ آذر)

سالزبورگ – اتلتیکو مادرید؛ ساعت ۲۳:۳۰: آنتونی تیلور (انگلیس)

بایرن مونیخ – لوکوموتیو مسکو؛ ساعت ۲۳:۳۰: ساندرو شرر (سوئیس)

گروه B (چهارشنبه، ۱۹ آذر)رئال مادرید – مونشن گلادباخ؛ ساعت ۲۳:۳۰: بیورن کویپرس (هلند)

اینتر – شاختار دونتسک؛ ساعت ۲۳:۳۰: اسلاوکو وینچیچ (اسلواکی)

گروه C (چهارشنبه، ۱۹ آذر)منچسترسیتی – مارسی؛ ساعت ۲۳:۳۰: هلیل اوموت ملر (ترکیه)

المپیاکوس – پورتو؛ ساعت ۲۳:۳۰: فلیکس بریش (آلمان)

گروه D (چهارشنبه، ۱۹ آذر)آژاکس – آتالانتا؛ ساعت ۲۱:۲۵: کارلوس دل سرو (اسپانیا)

میتیولن – لیورپول؛ ساعت ۲۱:۲۵: فرانسوا لتژیه (فرانسه)

گروه E (سه شنبه، ۱۸ آذر)رن – سویا؛ ساعت ۲۱:۲۵: بارتوش فرانکوفسکی (لهستان)

چلسی – کراسنودار؛ ساعت ۲۱:۲۵: پاول کراوولتس (جمهوری چک)

گروه F (سه شنبه، ۱۸ آذر)لاتزیو – بروخه؛ ساعت ۲۳:۳۰: جونیت چاکر (ترکیه)

زنیت – دورتموند؛ ساعت ۲۳:۳۰: استوان کوواتس (رومانی)

گروه G (سه شنبه، ۱۸ آذر)بارسلونا – یوونتوس؛ ساعت ۲۳:۳۰: توبیاس اشتیلر (آلمان)

دینامو کیف – فرانس واروش؛ ساعت ۲۳:۳۰: آندریاس اکبرگ (سوئد)

گروه H (سه شنبه، ۱۸ آذر)لایپزیش – منچستریونایتد؛ ساعت ۲۳:۳۰: متئو لاهوز (اسپانیا)

پاری سن ژرمن – باشاک شهیر؛ ساعت ۲۳:۳۰: اویدیو هاتگان (رومانی)

لیگ برتر فوتبال انگلیس؛ چرا تغییرات بزرگ در راهند؟

سایمون استون – بی‌بی‌سی انگلیسی

منبع تصویر، Getty Images با وجود مخالفت‌ها با “پروژه تصویر بزرگ”، ریچارد مسترز مدیر اجرایی لیگ برتر فوتبال انگلیس تقریبا یک ماه پیش در جلسه استماع پارلمان راه حلی ارائه داد که ممکن است در نهایت بر سر آن توافق شود.

تغییر در راه است؟

مسترز با اشاره به وضعیت فوتبال اروپا و مذاکره پیرامون گسترش مسابقات باشگاهی یوفا گفت: “اگر شش باشگاه‌ بزرگ انگلیس بخواهند طرح پیشنهادی خود را اجرا کنند، تغییرات حتی بسیار فراتر از اروپا خواهند بود.”طبق طرحی که با نام “پروژه تصویر بزرگ” در اوایل اکتبر (تقریبا دو ماه پیش) و زودتر از موعد مقرر در روزنامه تلگراف فاش شد، لیگ برتر هجده تیمی می‌شود و شیوه صعود تیم‌ها تغییر می‌کند. همچنین جام‌های اتحادیه و خیریه و بازی‌های مجدد جام حذفی نیز حذف می‌شوند. مفاد دیگری نیز در این طرح آمده است که بسیار بحث‌برانگیز بوده‌اند.گرگ کلارک رئیس پیشین فدراسیون فوتبال، دقایقی پیش از صحبت‌های جنجال‌برانگیزش در باره تبعیض نژادی که منجر به استعفایش شد، به کمیته دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش مجلس بریتانیا گفته بود: “همه گزینه‌ها همچنان روی میزند و هیچ کدام کنار گذاشته نشده‌اند.”اشاره کلارک به مفادی است که برای کاهش شکاف عمیق بودجه لیگ برتر و بقیه فوتبال انگلیس ارائه شده و از همه آنها جنجالی‌تر، حق رأی انحصاری برای تیم‌های بزرگ است.افشای این طرح انتقادهای گسترده‌ای را در پی داشت که به نظر برخی ناظران آن را باید خاتمه یافته دانست اما همانطور که خواهیم دید، اینگونه نیست و ماجرا هنوز تمام نشده است.این وضعیت نشانه آشفتگی‌ تیم‌های بزرگ انگلیسی است که در بحران مالی کنونی، اتحاد و سازش چندانی با خود و سایر تیم‌ها ندارند. اما برای درک اینکه چگونه به این جا رسیده‌ایم و به کجا می‌رویم، باید به سال ۲۰۱۹ برگردیم و به جنوب مدیترانه.

۴۸ کشور عضو اتحادیه باشگاه‌های اروپا ژوئن ۲۰۱۹ برای بحث در مورد ساختار رقابت‌های قاره در مالت دور هم جمع شدند و به این نتیجه رسیدند که وضعیت کنونی نمی‌تواند ادامه داشته باشد.پیشنهاد اصلی، افزایش مسابقات برای درآمد بیشتر تیم‌های لیگ قهرمانان بود که با اکثریت قاطع تصویب شد.نمایندگان شش تیم بزرگ انگلیسی تاتنهام، چلسی، منچسترسیتی، منچستریونایتد، آرسنال و لیورپول نیز در این نشست شرکت داشتند. آن‌ها روز قبل از تصمیم‌گیری در بیانیه‌ای نظر خود را مطرح و با بازی‌های بیشتر اروپایی مخالفت کرده بودند چون آن را به ضرر لیگ‌های داخلی می‌دانستند.با این وجود، تیم‌های انگلیسی همانطور که پانزده ماه بعد مسترز نیز تأیید کرد، به این نتیجه رسیدند که این تغییرها اجنتاب ناپذیرند و به جای مخالفت، باید تلاش کنند خود را با آن‌ها وفق دهند.ایده‌های مختلفی در مورد افزایش مسابقات طرح شده است؛ مانند چهار گروه هشت تیمی یا شش گروه شش تیمی و یا یک مرحله گروهی ۳۶ تیمی که هر تیم با ده حریف مختلف بازی کند. پیشنهادهای دیگری هم مطرح شده‌اند؛ تکرار مسابقات حذفی فصل گذشته بین هشت تیم نهایی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا و حتی رقابت‌های جدید یوفا که در ژوئن سال ۲۰۲۱ و با نام لیگ کنفرانس اروپا راه‌اندازی شوند.هدف این تغییرها افزایش درآمد پخش تلویزیونی است و برطرف کردن نگرانی‌ برخی تیم‌های بزرگ و باسابقه اروپا که به دلیل بازی نکردن در پنج لیگ ثروتمند قاره عقب افتاده‌اند.نمایندگان لیورپول و منچستر یونایتد در گزارش‌شان از این نشست، به مدیران خود اطلاع دادند که با شروع رقابت‌های باشگاه‌های یوفا در سال ۲۰۲۴ و با شیوه جدید، آنها باید در مسابقات بیشتری شرکت کنند. امری که قطعاً با تقویم متراکم انگلیس در تضاد خواهد بود.جان هنری مالک لیورپول که انتظار بروز این مشکلات را داشت، ساختار رأی‌گیری لیگ برتر را مانع راه‌حل خود برای این مشکلات می‌دید. زیرا در ساختار فعلی تصویب هر طرحی نیازمند دو سوم آراء است و چهارده باشگاه کوچکتر لیگ برتر قطعاً مقابل شش تیم بزرگ خواهند ایستاد.

منبع تصویر، Getty Images    حمایت هواداران منچستریونایتد در دیدار تدارکاتی با تاتنهام در شانگهای چین – سال ۲۰۱۹

 شش تیم آرسنال، چلسی، لیورپول، منچسترسیتی، منچستر یونایتد و تاتنهام ثروتمندترین و شناخته‌شده‌ترین باشگاه‌های انگلیس هستند و بهترین بازیکنان لیگ برتر و بیشترین مشترک تلویزیونی را در دنیا دارند. این شش تیم ساختار رأی گیری فعلی و افق‌های تجاری کوتاه‌مدت تیم‌های کوچکتر را مانعی برای افزایش درآمد و رقابت با رسانه‌های در حال گسترش دیجیتال مانند نت‌فلیکس می‌دانند.حتی برخی تهدید به جدایی و انتقال دسته جمعی از لیگ برتر به مسابقات لیگ قهرمانی (دسته دوم فوتبال انگلیس) کرده‌اند که البته به جایی نرسیده است.بسیاری از بزرگترین باشگاه‌های اروپا نیز در تلاش برای رسیدن به اهدافشان چنین تهدیدهایی کرده‌اند، حتی ژوسپ ماریا بارتومئو نیز در ماه اکتبر و در سخنرانی خداحافظی‌اش به عنوان رئیس بارسلونا فاش کرد چنین ایده‌ای داشته است. واضح است که فعالیت خارج از چتر فیفا باعث می‌شود بازیکنان این باشگاه‌ها به تیم‌های ملی خود دسترسی نداشته باشند. به عبارت دیگر، با داشتن پول کافی امکان دارد تمامی موانع برطرف شوند و شاید حتی فیفا به حاشیه برود و اگر ساختارهای جایگزین سودآورتر باشند، شاید بهترین فوتبالیست‌های جهان دیگر در مسابقاتی مانند جام جهانی بازی نکنند. کریکت نیز در اواخر دهه ۱۹۷۰ شاهد چنین تغییری بود.برای دستیابی به راه‌حلی همه جانبه، کلارک رئیس سابق فدراسیون فوتبال انگلستان، پیشنهاد کرده بود مذاکرات با حضور دیگر باشگاه‌های لیگ برتر و فدراسیون فوتبال برگزار شود اما هیچ نماینده‌ای غیر از شش تیم بزرگ لیگ برتر در مذاکرات حضور نداشت.شیوع کرونا نیز قدرت این شش تیم بزرگ را افزایش داد زیرا آن‌ها برگ برنده‌ای داشتند که سایر تیم‌ها محتاجش بودند، پول.

گواه این مطلب، برآورد ریک پری رئیس فدراسیون فوتبال از کسری ۲۰۰ میلیون پوندی بودجه باشگاه‌های عضو است. اما چالش بزرگتر، کاهش فاصله بودجه بین لیگ برتر و دسته پایین‌تر یعنی مسابقات قهرمانی است. زیرا با این فاصله بسیار زیاد، کل آینده باشگاه‌ها می‌تواند تحت تأثیر یک تصمیم بد یا اشتباه قرار گیرد. از نظر پری، این طرح که با پیشنهاد کلارک نامش از “احیای مجدد” به پروژه تصویر بزرگ تغییر یافت، راه حل بسیاری از مشکلات بود و او مشتاقانه آن را پیگیری کرد. پیش از توقف مذاکرات در ۱۹ ماه مه، ۱۸ جلسه تشکیل و تقریباً همه بر سر بخش‌هایی از طرح به توافق رسیده بودند. با تأخیر در بازگشت هواداران به ورزشگاه‌ها و ضرر ۱۰۰ میلیون پوندی لیگ برتر در آن ماه، مذاکرات از سر گرفته شدند.در ۸ اکتبر، جلسه شش تیم بزرگ تشکیل شد و تنها سه روز بعد، مفاد طرح پیشنهادی آن‌ها در روزنامه تلگراف فاش شد که برخی از آنها عبارت بودند از:

  • پرداخت ۲۵ درصد از درآمد سالانه لیگ برتر به لیگ‌های فوتبال انگلیس، از جمله ۲۵۰ میلیون پوند به عنوان پیش پرداخت
  • ۱۰۰ میلیون پوند هدیه به فدراسیون فوتبال انگلیس
  • حذف جام خیریه
  • حذف جام اتحادیه یا برگزاری آن بدون تیم‌های حاضر در اروپا
  • کاهش تیم‌های لیگ برتر به ۱۸ تیم
  • لغو سیستم هر باشگاه یک رأی در لیگ برتر
  • رأی انحصاری برای ۹ تیم باسابقه لیگ برتر شامل شش تیم بزرگ بعلاوه اورتون، وستهم و ساوتهمپتون
  • صعود خودکار دو تیم از دسته دوم و برگزاری پلی‌آف برای تعیین تیم سوم صعود کننده بین تیم شانزدهم لیگ برتر و تیم‌های سوم، چهارم و پنجم لیگ قهرمانی (چمپیونشیپ).
  • امکان فروش هشت بازی در فصل به خارج از انگلیس و در بسترهای دیجیتال دلخواه برای باشگاه‌های لیگ برتر.

منبع تصویر، Getty Images   آیا افزایش قدرت شش تیم بزرگ لیگ برتر باعث فاصله باشگاه‌های کوچکتر از موفقیت می‌شود؟

پری مأموریت یافت تا در باره این پروژه و پیشنهادهای آن صحبت کند اما تلاش او را مخالفان بسرعت بی‌ثمر کردند. حتی کلارک هم ادعا کرد با بخش‌های قابل توجهی از آن مخالف است. بسیاری از هواداران فوتبال، حتی آن‌هایی هم که هوادار تیم‌های طراح این پروژه بودند مخالف بودند.بدیهی است در این میان، نظر چهارده باشگاه دیگر لیگ برتر حیاتی بود. حتی وستهم، یکی از تیم‌هایی که طراحان فکر می‌کردند می‌توانند نظر مساعدش را جلب کنند، بسرعت مخالفت کرد.با این پیش زمینه، مسترز در ۱۳ اکتبر دیداری یک ساعته با نمایندگان شش تیم بزرگ داشت و روز بعد، آن‌ها با چهارده باشگاه دیگر لیگ در جوی سرشار از تنش و بی‌اعتمادی دیدار کردند. تئوری‌های توطئه گوناگونی هم در خصوص دلایل افشای طرح شکل گرفته‌اند؛ به گمان برخی هدف، تخریب طرح بوده و برخی آن را وسیله‌ای برای پیشبرد اهداف طرح می‌دانند. وضعیت وخیم‌تر هم شد وقتی که مشخص شد اطلاعات کامل درباره برنامه‌های لیگ برتر به چهارده تیم دیگر داده نشده است.در ابتدا گفته شد هنوز هیچ چیز روشن نیست اما در حقیقت ماه‌ها بود که مسترز از جهت کلی گفتگوها آگاهی داشت. حتی گری هافمن نیز که در ۲۴ آوریل به ریاست لیگ برتر منصوب شد، پیش‌تر نسخه چاپی طرح را از بروس باک رئیس چلسی دریافت کرده بود. نتیجه این نشست منتفی شدن پروژه تصویر بزرگ و در عوض، تعهد کلیه باشگاه‌ها به “بازبینی استراتژیک” بود که در بهار گذشته در مورد آن صحبت شده اما با شیوع کرونا کنار گذاشته شده بود تا باشگاه‌ها بتوانند با عوارض مالی این همه‌گیری ‌مقابله کنند.این بار متمرکزتر و در بازه زمانی دقیق‌تری، تا مارس ۲۰۲۱، از باشگاه‌ها خواسته شد ساختارهای رقابتی و لیگ، تقویم، توزیع درآمد و استراتژی پخش را بررسی کنند.البته تیم‌های دیگر می‌دانند که تغییرات اروپایی در راهند و به نظر می‌رسد آنها هم مایل به پذیرش هستند اما به شرطی که به قیمت حذف مسابقات آن‌ها در آخر هفته تمام نشود. به عبارت دیگر، جام اتحادیه حذف نشود و بدون شش تیم بزرگ یا حداقل با حضور تیم‌های زیر ۲۳ سال آنها برگزار شود.همچنین به اعتقاد آنها، نباید تغییری در سیستم رأی‌گیری رخ دهد زیرا که نگران افزایش قدرت شش تیم بزرگ در تصمیم گیری‌ها هستند.

به گفته یکی از نمایندگان این تیم‌ها، پرداخت ۲۵ درصد درآمد به فدراسیون ممکن است معنی چندانی نداشته باشد. زیرا اگر باشگاه‌های بزرگ تصمیم بگیرند خود بازی‌هایشان را بفروشند، درآمد پخش تلویزیونی خیلی زود کاهش یافته و ۲۵ درصد هیچِ هیچ خواهد بود.برخی نیز می‌گویند تیم‌های بزرگ باید با تیم‌های کوچک‌تر بازی کنند زیرا تمام جذابیت لیگ برتر به نتایج غیرمنتظره آن است. برای مثال، موفقیت لستر در سال ۲۰۱۶ شگفت‌انگیزترین رویدادی بوده که فوتبال انگلیس تجربه کرده است.این که آیا شش تیم بزرگ موافق این نظر باشند، محل بحث است اما نکته‌ مهم این است که بزودی حتی هواداران این باشگاه‌ها از برد تیمشان در یک لیگ نابرابر خسته خواهند شد. آنها بارها گفته‌اند که مخالف تمرکز قدرت در دست شش مالک میلیاردر هستند.بهرحال کنار هم نگه داشتن تیم‌هایی با این فاصله در فضای بی‌اعتمادی چندان ساده به نظر نمی‌رسد. شاید به همین دلیل است که ریچارد اسکودامور مدیر عامل سابق لیگ برتر، به دلیل شیوه‌ای که باشگاه‌ها را در طول ۱۵ سال ریاستش تا زمان کناره‌گیری در نوامبر ۲۰۱۸ در کنار هم نگه داشت، مورد تحسین همگان است.تاریخ نشان خواهد داد که بزرگترین تصمیم او، کناره‌گیری در زمان مناسب بود.

هفته پنجم لیگ برتر و نتایج بازیها

هفته پنجم لیگ برتر با انجام دو بازی در شهرهای مسجدسلیمان و اصفهان برگزار شد و دو تیم اصفهانی حاضر در لیگ نتیجه را مقابل حریفانشان واگذار کردند.ذوب آهن با این شکست خانگی در امتیاز ۳ و رتبه سیزدهم باقی ماند و شهرخودرو نیز با امتیاز۷ به رتبه پنجم رسید.سپاهان با قبول شکست در مسجدسلیمان با همان ۷ امتیاز قبلی و تفاضل گل ۲- به رتبه هفتم سقوط کرد و شاگردان مجتبی حسینی نیز با ۶ امتیاز و تفاضل گل ۱+ به رتبه نهم رسیدند.

* ذوب‌آهن صفر – شهر خودرو ۲

* نفت مسجد سلیمان ۳ – سپاهان یک

تساوی استقلال و نفت آبادان

تیم فوتبال استقلال که یکی از شانس‌های رسیدن به صدر جدول در پایان هفته پنجم لیگ برتر بود، در دیداری که در ورزشگاه آزادی برگزار شد به مصاف تیم صنعت نفت رفت و در پایان به تساوی یک به یک رسید. در این دیدار چند صحنه مشکوک وجود داشت که می‌توانست روی پیروزی هر یک از دو تیم تأثیرگذار باشد.شاگردان محمود فکری که از دیدارهای گذشته خود صاحب ۷ امتیاز شده بودند برای رسیدن به صدر جدول چشم انتظار شکست گل گهر بودند که این اتفاق با پیروزی پیکان رخ داد اما آبی‌های تهران آنقدر در نیمه اول ضعیف و بی برنامه بودند که نتوانستند دروازه صنعت نفت را با خطر جدی مواجه کنند و با تساوی بدون گل راهی رختکن شدند.نیمه دوم اما شرایط برای دو تیم متفاوت شد و ابتدا استقلال توانست در دقیقه ۵۰ توسط احمد موسوی دروازه صنعت نفت را باز کند تا یخ بازی آب شود و دو تیم فوتبال زیباترین را به نمایش بگذارند.پس از این گل صنعت نفت یک بار تا آستانه بازی کردن دروازه استقلال پیش رفت اما ضربه ریکانی در آخرین لحظه به بدن مدافع آبی پوشان برخورد کرد و به بیرون رفت. در دقیقه ۷۴ نفتی‌ها روی یک ضربه ایستگاهی و توسط طالب ریکانی دروازه استقلال را باز کردند اما داور این گل را به دلیل آفساید نپذیرفت. کادر فنی و بازیکنان تیم آبادانی اعتقاد داشتند این گل در موقعیت درست به ثمر رسیده است و داور مرتکب اشتباه شده است.چند لحظه پس از این صحنه مهدی قایدی در موقعیتی تک به تک می‌توانست گل دوم را برای استقلال به ثمر برساند اما دروازه بان صنعت با خروجی بیرون محوطه جریمه توانست توپ را دور کند و این موقعیت خوب را از استقلال بگیرد.به دنبال این اتفاقات روند بازی هجومی و سریع‌تر شد و دو تیم توپ را با سرعت بیشتری به گردش در آوردند. در این میان صنعت نفت صاحب فرصت‌های بیشتری روی دروازه استقلال شد و چند ضربه کرنر را ارسال کرد که در دقیقه ۸۲ محمد طیبی مدافع پیش تاخته نفتی‌ها با ضربه‌ای که با روی زانو و در حالت نشسته زد دروازه استقلال را باز کرد تا همه چیز از نو شروع شود.در دقیقه ۸۵ طالب ریکانی در موقعیتی تک به تک درون محوطه جریمه قرار گرفت تا دروازه استقلال را برای بار دوم باز کند اما در حالی که مدافعان حریف را هم جا گذاشت و با رشید مظاهری تک به تک بود نتوانست از پس این دروازه بان بر آید و مظاهری به زیبایی توپ او را مهار کرد.در صحنه قبل از این اتفاق توپ درون محوطه جریمه صنعت نفت به دست مدافع آبادانی برخورد کرد اما داور اعتقادی به خطای پنالتی نداشت تا همین موقعیتی تبدیل به ضد حمله‌ای خطرناک برای تیم آبادانی شود.استقلال با این تساوی ۸ امتیازی شد و در رده سوم جدول قرار گرفت. صنعت نفت آبادان هم با ۸ امتیاز در رده پنجم قرار گرفت.

در ادامه رقابت‌های هفته پنجم بیستمین دوره رقابت‌های لیگ برتر تیم فوتبال آلومینیوم اراک میزبان تیم ماشین سازی بود که این دیدار با برتری ۴ بر یک اراکی‌ها به پایان رسید.شاگردان رسول خطیبی که در دیدارهای گذشته صاحب دو تساوی و دو شکست شده بودند، از ابتدای این دیدار برای رسیدن به پیروزی وارد زمین شدند و توانستند با گل‌های حامد پاکدل در دقیقه ۲۳ و ۵۳ و سعید باقرپسند در دقیقه ۵۸ و ۷۴ به خواسته خودشان برسند.ماشین سازی که انتظار این شکست را نداشت فقط یک بار توانست در دقایق پایانی و در دقیقه ۸۶ یکی از گل‌ها را جبران کند.آلومینیوم که اولین سال حضورش در لیگ برتر را سپری می‌کند با کسب سه امتیاز این دیدار امیدوار شد بتواند در هفته‌های آینده از انتهای جدول کنده شود. تیم اراکی با این پیروزی ۵ امتیازی شد. ماشین سازی هم یک امتیازی باقی ماند.دومین روز از هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال با برگزاری دیدار تیم‌های تراکتور و فولاد در ورزشگاه تبریز پیگیری شد که این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید.در حالی که انتظار می‌رفت تیم‌های دو سرمربی استقلالی نمایش دهنده فوتبال زیبا و تماشاگر پسندی باشد اما آنها نتوانستند در نیمه اول انتظارات را برآورده کنند و موقعیت خطرناکی را روی دروازه‌ها ایجاد نکردند.در نیمه دوم هم دو تیم تلاش زیادی کردند تا به گل برسند اما روال نیمه اول ادامه داشت و بازی دو تیم در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید تا یک امتیاز تاثیر زیادی در تغییر موقعیت آنها در جدول رده بندی نداشته باشد.تراکتور تبریز با این تساوی خانگی ۶ امتیازی شد و تیم فولاد هم با کسب یک امتیاز بیرون از خانه ۷ امتیازی شد.تیم فوتبال گل گهر در هفته پنجم لیگ برتر فوتبال برابر تیم پیکان غافلگیر شد و نخستین شکست این فصل خود را تجربه کرد. تیم فوتبال گل گهر سیرجان در هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر امروز دوشنبه میزبان تیم پیکان بود که این بازی با نتیجه ۲ بر یک به سود پیکان به پایان رسید.در این بازی حسین پورامینی (۳) و نادر محمدی (۷) برای پیکان و گادوین منشا (۳۱) برای گل گهر گلزنی کردند.گل گهر با امیر قلعه نویی با ۱۰ امتیاز صدرنشین لیگ برتر است و انتظار می‌رفت در این بازی هم بتواند به روند بدون باخت خود ادامه بدهد اما دو گل زودهنگام پیکان برنامه‌های تیم سیرجانی را بر هم زد و تیم قلعه نویی را غافلگیر کرد.پیکان در دقیقه ۳ گل نخست را به ثمر رساند و در دقیقه ۷ با پرتاب بلند و منجنیقی نادر محمدی و برخورد توپ به دست علیرضا حقیقی دروازه بان گل گهر توانست از این تیم پیش بیافتد.گادوین منشا در نیمه نخست یکی از گل‌های خورده را جبران کرد. این مهاجم تعداد گل‌های زده خود را به عدد پنج افزایش داد تا نشان بدهد عزم خود را برای عنوان آقای گلی لیگ جزم کرده است. البته منشا در نیمه دوم هم موفق به گلزنی شد اما داور این گل را مردود اعلام کرد.در دقیقه ۸۰ این مسابقه و بعد از درگیری لفظی امیر قلعه نویی با مهدی تارتار سرمربی پیکان، داور مسابقه به قلعه نویی کارت زرد نشان داد و لحظاتی فضای کنار خط متشنج شد.با این نتیجه، تیم گل گهر صدرنشین لیگ نخستین باخت این فصل خود را تجربه کرد ولی فعلاً با ۱۰ امتیاز همچنان در صدر قرار دارد. تیم پیکان هم با این برد ارزشمند ۸ امتیازی شد.

آقا زاده ها و توهم فوتبالیست شدن با پول

بچه پولدارهای لاکچری‌باز، موسوم به آقازاده‌ها، خسته و دلزده از تفریحات گرانقیمت و از ما بهترونی خود، شوق دیده شدن در فوتبال به سرشان زده و برای وصل به این هوس چه هزینه‌ها که نمی‌کنند؟!

مهدی فاطمی ،خبر ورزشی.خوزستان مهد فوتبال ایران است. سرزمینی که به تعداد ریگ‌های کف رودخانه کارونش فوتبالیست مستعد دارد. اما دریغ که از این معدن زر خیز اخباری به گوش می‌رسد که هر وجدان بیداری را به اندوه و افسوس وا می‌دارد!جذب تعداد زیادی بازیکن پولی غیر بومی توسط یکی از تیم‌های این استان چیزی نیست که بتوان ساده از کنار آن گذشت.عقد قرارداد با بازیکنانی که به واسطه پرداخت مبالغ کلان و نامشروع به استخدام باشگاه در می‌آیند یعنی کنار ماندن فوتبالیست‌های آینده دار و با استعداد بومی تنها به جرم اینکه توان پرداخت مبالغ سنگین به کادر فنی و باشگاه را ندارند!بچه پولدارهای لاکچری‌باز، موسوم به آقازاده‌ها، خسته و دلزده از تفریحات گرانقیمت و از ما بهترونی خود، شوق دیده شدن در فوتبال به سرشان زده و برای وصل به این هوس چه هزینه‌ها که نمی‌کنند؟! در این بین حق عده‌ای جوان مظلوم و بی‌پشتوانه پایمال شده و از مسیر بالندگی و رشد و آینده‌سازی خارج می‌شوند، وگرنه همه تاریخ فوتبال را بگردید، یک نفر هم پیدا نمی‌کنید که با این شیوه، بزرگ و ماندگار شده باشد.در وانفسای عجیبی که مسئولین تراز اول ورزش به یکدیگر حکم و ماموریت مبارزه با فساد می‌دهند، چگونه می‌شود که فرزند یک دندانپزشک متمول تهرانی که تا پارسال برای بودن نام پسرش در لیست یک تیم آسیا ویژن، مبالغ زیادی را هزینه کرده بود به یکباره به عنوان بازیکن سابق تیم‌ملی نوجوانان، سر از لیگ آزادگان در آورد؟! کدام تیم ملی؟! شما همه سوابق تیم‌های ملی را زیر و رو کنی اسمی از این آقازاده پیدا نمی‌کنید اما وقتی پای پول و رشوه وسط باشد چه اکاذیبی که مورد دستاویز سودجویان قرار نمی‌گیرد؟!چرا سرنوشت فوتبال و آینده‌داران این رشته به جیب پدران‌شان دوخته شده است؟! این یعنی اگر پدرت کارگر و فقیر بود قید پیشرفت و ترقی را باید بزنی، چرا  که مربیانی و مدیرانی سکاندار و تصمیم‌گیر هستند که در برابر دریافت پول‌های نا مشروع ذلیل و ضعیف بوده و پا روی حق می‌گذارند!لطفاً برای این کمترین حق بچه‌های مستعد خوزستان هم که شده، مقابل فساد آشکار رخ داده در این تیم خوزستانی بایستید!

قرعه کشی مقدماتی جام جهانی در اروپا برگزار شد

قرعه کشی رقابت های مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا به شکل رسمی انجام شد و کشورهای اروپایی حریفان خود را در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شناختند؛ مسابقاتی که به طور قطع از حساسیت و هیجان بالایی برخوردار خواهد بود.مسابقات انتخابی در تاریخ های ۲۴ و ۲۵ مارچ سال ۲۰۲۱ و در طی  10 هفته انجام شده و تا اواسط ماه نوامبر ادامه پیدا می کند. ۱۰ تیم صدرنشین گروه ها به طور خودکار به جام جهانی که از تاریخ ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ در قطر برگزار می شود، راه می یابند.پس از اتمام بازی های گروهی، ۱۰ تیم دوم گروه ها در ماه مارچ ۲۰۲۲ به مرحله پلی آف رفته و در کنار دو تیم صدرنشین گروه لیگ ملت های سال ۲۰۲۱ به رقابت برای صعود به جام جهانی می پردازند. این ۱۲ تیم در سه مرحله پلی آف به مصاف هم رفته و سه تیم برتر در نهایت به جام جهانی راه می یابند.

https://akhbar-rooz.com/?p=96439 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x