جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

انتخابات در شیلی: پیروزی چشمگیر نیروهای چپ

در شیلی نامزدهای چپ و مستقل دو سوم کرسی‌های کنوانسیون قانون اساسی (شورایی که قرار است قانون اساسی شیلی را بازنویسی کند) را به دست آوردند.

قانون اساسی جدید قرار است جایگزینی قانون اساسی دوران حکومت نظامی ژنرال آگوستو پینوشه شود. بازنویسی این قانون، از خواسته اساسی اعتراضات گسترده شیلی در سال ۲۰۱۹ بود.

نامزدهای مورد حمایت دولت راستگرا تنها حدود یک چهارم کرسی‌ها را به دست آوردند.

بر اساس شمارش بیش از ۹۸ درصد آرا نامزدهای مستقل ۴۸ کرسی، نامزدهای کمونیست و چپ ۲۸ کرسی، کاندیداهای چپ میانه ۲۵ کرسی و ائتلاف جناح راست ۳۷ کرسی بدست آورده‌اند. هفده کرسی نیز به نمایندگان گروه‌های بومی اختصاص یافته است

بر خلاف همه انتظارات، نیروهای چپ در شیلی یکشنبه شب به پیروزی رسیدند . در این انتخابات و همچنین در انتخابات منطقه ای و محلی، چهره های چپ در بسیاری از جاها برنده شدند.

اتحاد Apruebo Dignidad ، متشکل از جناح چپ Frente Amplio و حزب کمونیست (ح.ک.چ) نیز به یک موفقیت غافلگیرکننده دست یافت. اتحاد حزب ۲۸ کرسی از ۱۵۵ کرسی کنوانسیون قانون اساسی را به دست آورد. با این پیروزی، نیروهای ضد نئولیبرالی با هدف دموکراسی بیشتر، حقوق اساسی اجتماعی و حفاظت از محیط زیست جناح نیرومندی را برای بررسی قانون اساسی شکل خواهند داد.

احزاب راست شکست سختی را متحمل شدند. آنها در هدف به دست آوردن یک سوم صندلی ها در شورای بازنویسی قانون اساسی برای جلوگیری از تغییرات، شکست خوردند. احزاب راست فقط ۳۷ کرسی به دست آوردند و در کنوانسیون در اقلیت ضعیفی قرار گرفتند.

احزاب اتحاد دولت سابق Concertación نیز به شدت شکست خوردند. حزب دموکرات مسیحی، که پیش از این چندین رئیس جمهور داشته است، فقط دو کرسی به دست آورد. اعضای حزب پس از اعلام نتایج، به شکست حزب خود اعتراف کردند. Ximena Rincón ، نامزد پیشین ریاست جمهوری دموکرات مسیحی گفت نیروی نئولیبرال عملاً از منظر سیاسی ناپدید شده است.

دانیل جادو ، کاندیدای ریاست جمهوری حزب کمونیست شیلی، عصر یکشنبه گفت: “امروز امکان تغییر واقعی در شیلی آغاز می شود.”

تغییرات سیاسی قبلاً در سطح محلی آغاز شده است. شهرداران چپ در چندین شهرداری مهم روی کار آمدند. در سانتیاگو ، ایراچی هاسلر کمونیست در برابر حریف راستگرای خود فیلیپه الساندری با اختلاف اندکی پیروز شد. این اولین بار است که یک کمونیست در انتخابات شهرداری در مرکز کشور به پیروزی می رسد.

در منطقه والپارایسو، فعال محیط زیست رودریگو مونداکا در دور اول با ۴۳.۷ درصد در انتخابات فرمانداری پیروز شد. مونداکا به دلیل فعالیت های خود علیه خصوصی سازی آب و مالکان بزرگ مزارع آووکادو به شهرت جهانی رسیده است. پیروزی وی اعلان جنگ علیه به اصطلاح بارون های آووکادو است.

نتیجه انتخابات بزرگترین پیروزی چپ از زمان دولت سالوادور آلنده است. بازارها با افت معمول قیمت واکنش نشان دادند. بامداد دوشنبه بورس اوراق بهادار سانتیاگو ۹.۲ درصد ارزش خود را از دست داد.

https://akhbar-rooz.com/?p=113694 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x