پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

انتخابات ریاست جمهوری اکوادور؛ خطراتی که جنبش ترقی خواهانه را تهدید می کند

نیروهای دست راستی به هراس و وحشت افتاده اند. انتظار می رود تا زمان دور دوم انتخابات، حمله تبلیغاتی شدید بر علیه آندرس اَروز از طرف رسانه های دست راستی شدت یابد. به طور حتم سازمان دهی این مهم ترکیبی است از...

مردم اکوادور روز یازدهم آوریل {۲۲ فروردین}، برای انتخاب ریاست جمهوری به پای صندوق های رای می روند. انتخاب مردم برای رئیس جمهوری بعدی کاملا مشخص و تعیین کننده است.این مبارزه انتخاباتی بین اقتصاددان جوان و چپ گرا، آندرس اَروز، با گیلرمو لاسو، موسس بزرگ ترین بانک اکوادور، معمار اقتصاد بازار آزاد اکوادور و کسی که سیاست هایش باعث بحران اقتصادی عمیق در این کشور شده است، می باشد.

تمامی نظر سنجی ها آندرس اَروز را برنده آتی انتخابات پیش رو می دانند. بر اساس نظر سنجی ها، کاندیدای چپ گراها با اختلاف تقریبا زیاد از حریف راستگرای خود پیش می باشد. آندرس اَروز در دور اول انتخابات با اختلاف ۱۲ درصد از گیلرمو لاسو پیشی گرفت و اول شد.

به نظر می رسد اکوادور کشور بعدی در آمریکای لاتین است که بعد از کشورهای بولیوی، آرژانتین و مکزیک، یک رئیس جمهور چپ گرا را انتخاب می کند.

با توجه به تمامی این پیش بینی ها، اما تحولات نگران کننده، وضعیت خطرناکی را در پیش رو قرار داده است. اقداماتی در دست تهیه بوده و هست که با استفاده از شیوه های غیر دمکراتیک از ورود یک کاندیدای چپ گرا به کاخ ریاست جمهوری جلوگیری شود.

تحولات منطقه ای چند سال اخیر باعث تقویت این نگرانی ها می باشد. کودتای سال ۲۰۱۹ در بولیوی بر علیه مورالس، زندانی کردن لولا داسیلوا در برزیل، سایه سنگین ترس را در فضای انتخاباتی پیش رو را موجب شده است.

به عنوان نمونه، یاکو پرز، کاندیدایی که در دور اول انتخابات سوم شد اخیر خواستار شد که نتیجه دور اول انتخابات ریاست جهموری باطل شود و از نیروهای نظامی خواست که با دخالت از انتخاب یک کاندیدای چپ گرا خودداری شود.

اما شاید جدی ترین تهدید برای جلوگیری از انتخاب آندرس اَروز، اتخاذ همان شیوه ای است که با سوء استفاده از قانون، لولا داسیلوا، رئیس جمهور سابق برزیل را به زندان افکند. با اینکه اخیرا دادگاهی در برزیل لولا داسیلوا را از این اتهامات واهی تبرئه کرد اما این روند چندین سال طول کشید و باعث شد وی نتواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

در اکوادور یک اتهام مسخره اما خطرناک مدعی است که کمپین این کاندیدا کمک های مالی قابل توجه از ارتش آزادیبخش کلمبیا دریافت کرده است. این اتهام واهی برای اولین بار در یک مجله دست راستی در کلمبیا به نام “سه مانا”، انتشار یافت . این اتهام کوتاه مدتی پس از انتشار دیگر مورد توجه قرار نگرفت اما به دنبال آن ویدیویی انتشار یافت که در آن یک نفر با ماسک ادعا می کند که عضو چریک های کلمبیا است و خواستار حمایت از آندرس اَروز در انتخابات آتی می گردد. این ویدیو در سطح ملی و بین المللی نتیجه ای جز استهزا و خنده نداشت. روزنامه گاردین در گزارشی، به نقل از  یک پرنده شناس، اعلام کرد که صدای شنیده شده از یک پرنده در این ویدیو متعلق به یک نوع کمیابی است که در اکوادور است و در کلمبیا این نوع پرنده وجود ندارد.

به نظر می رسید این پایانی بر این نوع اقدامات مذبوحانه بوده باشد.اما در یک اقدام آشکار و جانبدارانه ، فرانسسیکو باربوسا، دادستان کل کلمبیا در سفری به اکوادور اعلام کرد اطلاعات معتبری از روابط چریک های ارتش آزادیبخش کلمبیا با کمپین آندرس اَروز دارد.این دیدار همراه بود با ملاقات بعدی معاون دادستان کلمبیا با همتای اکوادوری اش و هدف از این سفر پیشبرد و کمک به بررسی و تحقیقات در رابطه با این اتهامات واهی می بوده است.

کشور کلمبیا نزدیک ترین متحد آمریکا در آمریکای لاتین است و به همین منظور کمک های تسلیحاتی قابل توجه از آمریکا دریافت می کند. کلمبیا نقشی مهم برای جلوگیری از رشد جنبش های ترقی خواهانه در منطقه ایفا می کند.

چنین تهدیدات نگران کننده در صحنه سیاسی اکوادور نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد. این تهدیدات ضمن اینکه خطرات عمده را متوجه تمامی منطقه می کند، خطرات قابل پیش بینی را نیز متوجه فعالان چپ گرا و نیروهای مترقی در اکوادور می کند.

چنین فضایی قبلا باعث گردید که فشارهایی فزاینده  علیه رافائل کوره آ، رئیس جمهور چپ گرایی که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده بود را باعث شود. کوره آ از متحدان نزدیک هوگو چاوز، لولا داسیلوا و مورالس در بولیوی بود. با پایان یافتن دوران ریاست جمهوری وی، معاون سابق وی با اتهامات ساختگی به زندان افکنده شد. رئیس سابق مجلس ملی و وزیر خارجه کوره آ، به دلیل همین فشارها به تبعیدی ناخواسته در مکزیک مجبور شدند. {خود کوره آ هم اکنون در بلژیک می باشد. مترجم}. صحنه سیاسی اکووادور در چند سال اخیر شاهد سرکوب گسترده نیروهای چپ و مترقی در ابعاد وسیع بوده است.

طی این چند سال، دست راستی های حاکم با تغییر قانون اساسی هرگونه تلاشی که کاندیدا شدن دوباره کوره آ را در پی داشته باشد را سد کرده اند. دست راستی های حاکم با طرح اتهامات واهی امکان ورود وی به صحنه سیاسی اکوادور در پست معاون ریاست جمهوری را نیز ممنوع  کرده اند. به همین دلیل در صورت بازگشت کوره آ به اکوادور وی با خطر محاکمه و زندان بر اساس اتهامات ساختگی و واهی روبرو خواهد بود. برای درک صحیح از وضعیت سیاسی اکوادور همین بس که فعالان و نیروهای هوادار حزب متعلق به کوره آ که در طول دوران ریاست جمهوری وی، نقش مهم و تعیین کننده در عملی کردن برنامه های وی داشتند، عملا از فعالیت محروم و کنار گذاشته شدند و کنترل آن در اختیار نیروهای مخالف قرار گرفت. حتی موقعی که نیروهای چپ با تجدید سازمان دهی و تشکیل حزب جدید موفق به پیروزی در انتخابات محلی شدند، نیروهای دست راستی حاکم فعالیت این حزب جدید را نیزمتوقف کردند. حاکمیت دست راستی حتی از این هم فراتر رفت و استفاده از عکس و صدای رئیس جمهور سابق کوره آ را در جریان مبارزات انتخاباتی اخیر اکیدا ممنوع کردند.

زیر پا گذاشتن آزادی های دمکراتیک محدود به فعالین سیاسی شناخته شده نبوده است و نقض حقوق بشر در ابعاد وسیع تر به وقوع پیوست. در سال ۲۰۱۹، موقعی که تعداد زیادی از مردم بر علیه سیاست های ریاضتی دولت دست راستی حاکم اقدام به تظاهرات کردند، شدیدا سرکوب شدند.سازمان حقوق بشر اکوادور در بیانیه ای،  سرکوب های گسترده در این کشور را تشریح کرد. از جمله جنایاتی که توسط نیروهای امنیتی حاکم بر علیه مردم صورت گرفت که در نتیجه آن اقدامات فراقانونی، تهدید و اقدام به قتل، تجاوزات جنسی توام با خشونت و شکنجه را شامل می شود. این سازمان به طور رسمی از لنین مورنو رئیس جمهور فعلی، وزرای قبلی و فعلی و فرماندهان ارشد پلیس شکایت نامه ای تنظیم کرد.

سیاست های اقتصادی خانمان برانداز، تاثیر بسیار مخربی برای مقابله با ویروس کرونا به جا گذاشته است. اکوادور با ۴۶هزار کشته به دلیل ابتلا به ویروس کرونا یکی از بالاترین آمار مرگ و میر را در جهان دارد. با اخراج ۴ هزار نیرو از سیستم درمانی با دستور صندوق بین المللی پول، کشور عملا در مواجه با ویروس کرونا بی دفاع شد.

اَروز در مخالفت آشکار با این سیاست ها خود را کاندید  کرد و قول داده است در صورت انتخاب شدن به ادامه این سیاست ها خاتمه دهد. پیشتازی اَروز در دور اول انتخابات نشان داد که اکثریت مردم نسبت به اتخاذ سیاستی که این روندهای نولیبرالیستی را متوقف کند، هم نظر هستند. با اینکه اختلاف نظر در بین احزاب موجود هم اکنون در این رابطه وجود دارد اما این احتمال که اَروز در صورت انتخاب، بتواند جنبشی نیرومند با تکیه بر نیروی اجتماعی در سطح وسیع برای پشتیبانی و پیشبرد این امر به وجود آورد، بسیار زیاد است.

به همین دلیل است که نیروهای دست راستی به هراس و وحشت افتاده اند. انتظار می رود تا زمان دور دوم انتخابات، حمله تبلیغاتی شدید بر علیه آندرس اَروز از طرف رسانه های دست راستی شدت یابد. به طور حتم سازمان دهی این مهم ترکیبی است از اخبار دروغین و هراس افکنی شناخته شده توسط نیروهای دست راستی تا به هر ترتیب ممکن از انتخاب وی جلوگیری شود.

همبستگی و اتحاد، نقشی مهم و تاثیر گذار در دفاع مردم اکووادور برای دمکراسی و دست یابی به خواسته های آنان دارد. مردم و نیروهای مترقی در اکووادور مصمم هستند این همبستگی و اتحاد را  بدون دخالت دولت های خارجی در روز ۱۱ آوریل به جهانیان نشان دهند.

منبع : روزنامه مورنینگ استار

https://akhbar-rooz.com/?p=108597 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x