پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

انتخابات ریاست جمهوری بولیوی با پیشتازی مورالس به دور دوم کشیده شد

انتخابات ریاست جمهوری بولیوی با پیشتازی مورالس به دور دوم کشیده شد

شمارش ۸۴ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری بولیوی نشانگر پیشتازی اوو مورالس و کشیده شدن این رقابت سیاسی به دور دوم است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوو مورالس، رئیس جمهوری چپ‌گرا (جنبشی برای سوسیالیسم) با کسب ۴۵ درصد آرا پیشتاز است. کارلوس مسا از حزب «جبهه انقلابی چپ» (سوسیال دموکرات) رقیب اصلی آقای مورالس با ۴۵ درصد در جایگاه دوم قرار دارد. آقای مسا پیش از آقای مورالس برای مدتی رئیس جمهور موقت بولیوی بود.

براساس قانون اساسی و مقررات انتخاباتی بولیوی، برای پیروزی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری بولیوی لازم است که یکی از نامزدها اکثریت مطلق (۵۰ درصد آرا) را کسب کند یا اینکه حداقل ۴۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد به شرط اینکه با نزدیکترین رقیب ۱۰ درصد اختلاف داشته باشد.

به این ترتیب دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بولیوی روز ۱۵ دسامبر میان مورالس و مسا برگزار خواهد شد.

در جریان انتخابات روز یکشنبه، شهروندان بولیوی، اعضای مجلس نمایندگان، سنا و شورای محلی را هم برگزیدند.

اوو مورالس از سال ۲۰۰۶ به‌عنوان نخستین بومی چپ‌گرا در مقام رئیس جمهوری، قدرت را در بولیوی در دست دارد. وی در انتخابات سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا و در همان دور نخست به ریاست جمهوری برگزیده شد. آقای مورالس در سال ۲۰۱۶ با برگزاری یک رفراندوم، خواستار لغو محدودیت زمانی ریاست جمهوری یک فرد شد. با وجود مخالفت ۵۱ درصد مشارکت‌کنندگان در رفراندوم با پیشنهاد آقای مورالس، دادگاه قانون اساسی بولیوی به نفع طرح رئیس جمهوری این کشور رای داد تا اوو مورالس بتواند برای چهارمین بار پیاپی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود. در صورت پیروزی دوره چهارم ریاست جمهوری او در سال ۲۰۲۰ آغاز و تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت.

با وجود انتقادها به سیاست‌های محیط زیستی و از جمله ۴ برابر کردن زمین‌های زیرکشت و دامن زدن به روندن سوزاندن جنگل‌ها، عملکرد اقتصادی آقای مورالس در مبارزه با فقر و افزایش چشمگیر رشد اقتصادی از سوی بسیاری از ناظران داخلی و بین‌المللی مورد تائید و تقدیر قرار گرفته است.

https://akhbar-rooz.com/?p=8771 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x