سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

انفجار مرگبار موگادیشو؛ شمار کشته‌شدگان از مرز ۹۰ نفر گذشت

انفجار مرگبار موگادیشو؛ شمار کشته‌شدگان از مرز ۹۰ نفر گذشت

انفجاری بسیار قدرتمند صبح روز شنبه، ۲۸ دسامبر، موگادیشو، پایتخت سومالی را لرزاند و بیش از یکصد کشته و زخمی برجای گذاشت.

شمار قربانیان ابتداء چند نفر، سپس ۶۱ و بعدها ۷۶ نفر اعلام شد اما با گذشت چند ساعت از وقوع انفجار، یک سازمان بین المللی فعال در سومالی به خبرگزاری رویترز گفته است که شمار قربانیان حداقل ۹۰ نفر است.

مواد منفجره جازسازی شده در خوردو در ساعت پرتردد روز و در یک ایست بازرسی منفجر شد. بسیاری از قربانیان دانشجویان هستند. دو تبعه ترکیه نیز در بین کشته شدگان هستند.

ده ها نفر نیز بر اثر انفجار خودروی بمبگذاری شده زخمی شده اند. بیم این می رود که شمار تلفات جانی ناشی از این حمله افزایش یابد.

عمر محمود، شهردار موگادیشو پیشتر گفته بود بر اثر این انفجار حداقل ۹۰ غیرنظامی که اغلب دانشجویان هستند، زخمی شده اند.

عبدالقادر عبدالرحمن، مدیر سرویس اورژانس «آمین» در ساعات اولیه پس از حادثه به خبرگزاری رویترز گفته بود که کارکنان و رانندگان آمبولانس تاکنون «جسد ۶۱ نفر» را حمل کرده اند.

آمار در خصوص شمار قربانیان این حمله متفاوت و ضد و نقیض گزارش شد. محمد عبدالرزاق، نمانیده پارلمان سومالی اولین مقام رسمی سومالی بود که شمار کشته شدگان ناشی از این انفجار را بیش از ۹۰ نفر ذکر کرده بود.

یکی از شاهدان عینی صحنه ناشی از این انفجار را صحنه کشتار و قتل‌عام خوانده و می گوید که برخی اجساد آنقدر سوخته‌اند که قابل شناسایی نیستند.

اگرچه تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است اما افراط گرایان «الشباب» که سال ۲۰۱۱ میلادی از موگادیشو بیرون رانده شدند، اغلب مسئولیت این دست از حملات را بر عهده گرفته اند.

اسلامگرایان الشباب همچنان کنترل مناطقی را در سومالی در دست دارند.

https://akhbar-rooz.com/?p=16423 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x